vantienen
12 juni 2023
De koffie staat klaar, al 50 jaar
Het Brabantse familiebedrijf vantienen zorgt al 50 jaar lang voor de perfecte koffiebeleving. Die zit hem in de automaat, een hoge mate van service & support en, hoe kan het ook anders, de perfecte koffie. Directeur Maarten van Tienen is trots op de historie van het door zijn vader opgerichte bedrijf en het typische vantienen-DNA.
“Een automaat koop je, maar service moet je bieden”: Dat was de heilige overtuiging van oprichter Tien van Tienen. Hij wilde daarmee zeggen dat je alles kunt kopen en dat er niks mooier is dan snelle handel, maar dat je altijd je beloftes dient na te komen. Hij zag al vroeg dat veel bedrijven gouden bergen beloofden.. die als sneeuw voor de zon verdwenen na de handtekening. Vanaf dat moment begon het gesteggel. Een werkwijze die volgens Maarten nog steeds regelmatig voorkomt. Hij stelt: ‘Service is een, maar je moet er ook zijn wanneer de klant met een probleem zit. Je dient snel en adequaat te reageren, zodat de klant snel geholpen en dus tevreden is. Klanten van vantienen kunnen elke dag van de week tot 21.30 uur bellen als ze een storing hebben.’
Jubileumjaar 2023
Maarten vertelt: ‘2023 is het jaar van 50 jaar vantienen én 60 jaar ervaring in de koffie. Mijn vader is in 1963 naar Amsterdam gegaan om bij Simon Lévelt in de leer te gaan. Tien jaar later startte hij, met medewerking van de familie Lévelt, zijn eigen koffiebedrijf. We vieren dit jaar geen uitbundig feest, maar we hebben over het gehele jaar activiteiten gepland. Zo hadden we eind januari een presentatie over 50 jaar vantienen, waarbij we een jubileum-magazine uitgaven voor personeel en naaste familie. Begin februari hebben we dit magazine ook naar onze klanten gestuurd. We organiseren nog een avond voor oud-medewerkers en in juni zijn er twee open dagen voor relaties en andere geïnteresseerden. Tot slot gaan we in oktober met de personeelsleden een weekend weg.’
Het vantienen-DNA
Eerlijk zijn en je afspraken nakomen, veel meer houdt het vantienen-DNA niet in volgens Maarten. Hij illustreert dit met enkele voorbeelden: ‘Ik zat tijdens mijn vakantie eens op het strand, toen ik een klant aan de telefoon kreeg met enkele specifieke wensen. Uiteindelijk beantwoordde ik zijn vragen vanaf mijn strandstoel en kocht hij direct een aantal nieuwe automaten. In zijn algemeenheid geldt dat, wanneer op vrijdagmiddag een automaat kapot gaat, we alles op alles zetten om nog voor het weekend een andere machine op locatie te krijgen. We moeten met z’n allen de kar trekken. Dus als het nodig is om een dag op de vrachtwagen te rijden om producten te leveren, dan doe ik dat. Het heeft altijd de hoogste prioriteit om de klant te helpen.’
Meer dan koffie alleen
Het kernassortiment van vantienen bestaat uit koffieautomaten, koffie en thee. Daarnaast levert het bedrijf toebehoren zoals melk, suiker en bekers, die vanzelfsprekend inmiddels allemaal duurzaam zijn. Tegenwoordig houdt het ontzorgen rond de koffieautomaat ook in dat je snoepgoed, snacks, frisdranken, bier en wijn voor de vrijdagmiddagborrel levert. ‘De klant wil minder leveranciers en zoveel mogelijk bij één partij afnemen. We leveren al deze artikelen waar mogelijk vanuit onze eigen logistieke dienst, op de door de klant gewenste plek. We merken dat dit goed is voor de onderlinge band, we ontzorgen de klant en bouwen een partnerschap op. Dat is wat de klant wil, en wij ook natuurlijk!’
Meer weten? Kijk op vantienen.
Nijmegen BusinessFacility