Digitaal Vooruit
30 januari 2025
‘De mens is leidend, de techniek volgt’ Joost Koks helpt uw organisatie Digitaal Vooruit
Kent u dat? Er staan (digitale) veranderingen op stapel voor uw bedrijf, maar u maakt zich zorgen over uw medewerkers. Kunnen ze de verandering aan? En vaak ook: wíllen ze de verandering wel? Wat hebben uw medewerkers eigenlijk écht nodig? De veranderbaarheid van organisaties en veranderbereidheid van medewerkers loopt sterk uiteen, weet ook Joost Koks van Digitaal Vooruit. Als Microsoft 365 Migratiebegeleider, Veranderkundige en Adoptiespecialist helpt hij bedrijven met het soepel implementeren van veranderingen op ICT-gebied. Hoe hij dat doet? “Ik denk allereerst vanuit de mens.”
Vroeger ging het zo: de directie besloot dat er nieuwe software moest worden gebruikt, het personeel kreeg een korte cursus, klaar. Einde implementatie. Dat kunnen we ons nu niet meer voorstellen, want het gevolg was vaak dat er niemand echt meedeed. Verspilde tijd, weggegooid geld. Maar nog steeds zijn er bedrijven, vertelt Joost, die veranderingen willen doorvoeren zonder de medewerkers daarin mee te nemen. “Dan is het gedoemd om te mislukken. Als je mensen er niet achter staan, niet ‘veranderbereid’ zijn, dan loop je tegen een muur. Je zult eerst goed in kaart moeten brengen wat er eigenlijk gerealiseerd moet worden, dan moet je samen uitzoeken wat de mogelijkheden daarvoor zijn, en tot slot moet je de nieuwe manier van werken grondig implementeren.”
Wat hebben medewerkers eigenlijk nodig?
Desgevraagd geeft Joost een voorbeeld. “Er zijn organisaties die van hun medewerkers eisen dat ze voor bijvoorbeeld urenregistratie met software op een laptop werken. Maar de persoon die de hele dag in de buitendienst op een grasmaaier zit, klapt aan het eind van de dag geen laptop meer open. Hij heeft wél een smartphone bij zich. Als je als bedrijf niet de mogelijkheid biedt om die te gebruiken, heb je niet duidelijk wat de beste manier is om bepaalde doelen te realiseren.” Wat Joost dus als eerste doet als hij met organisaties in gesprek gaat, is vragen: Waar sta je nu? Hoe ziet de ideale wereld er over een jaar uit? En wat heb je precies nodig om van dat eerste bij dat laatste te komen? “Uit het antwoord dat volgt, blijkt welke stappen de organisatie moet zetten en hoe medewerkers kunnen worden meegenomen ‘op reis’. Ik ben dan als het ware de digitale reisleider.”
Eerst de mens, dan de techniek
De digitale opties zijn tegenwoordig bijna eindeloos. Er zijn vrijwel altijd meerdere softwarepakketten die legio mogelijkheden hebben. Het is daarom niet zinvol om vanuit de software te denken, zegt Joost. “Ik start altijd bij de mens, niet bij de techniek. De mens is leidend, de techniek volgt.” Daarom werkt Joost het liefst in fases. Allereerst houdt hij een ‘verandersessie’, waarin hij in kaart brengt wat de strategie is, wat de ontwikkelingen zijn en wat het fundament van het bedrijf is. “Met die kennis kunnen we vastleggen wat de veranderbehoefte is, welke afdelingen het betreft en welke personen moeten meedoen. Vervolgens gaan we de benodigde kennis updaten.”
Positief en enthousiast
Om de digitale transformatie vervolgens te realiseren, is het nodig om de veranderbereidheid van de mensen positief te beïnvloeden. Je neemt hen mee op een ‘fantastische reis’, legt Joost uit. “Dat doen we allemaal samen. Niet alleen ik, maar ook de directie. Er is een grote mate van enthousiasme nodig om te laten zien dat je allemaal aan hetzelfde doel werkt, en dat de oplossing er is om de medewerkers te helpen. Juist voor hen is het verandertraject ingezet. Als we dat goed duidelijk kunnen maken, is de helft van het traject eigenlijk al gereed.”
Kernwaarden van Digitaal Vooruit:
• Strategisch
• Maatschappelijk betrokken
• Initiatiefrijk
• Creatief
• Empathisch
• Analytisch
• Aanpassingsvermogen
• Nieuwsgierig
• Communicatief
• Leiderschap
• Doelgerichtheid