Artikelen
5 juni 2020
De missie van Oostendorp Autogroep? Van medewerkers bedrijfsambassadeurs maken!
Oostendorp Autogroep is altijd in beweging. Daarmee verwijzen we niet alleen naar de ontwikkelingen op autogebied, maar doelen we ook op de ontwikkelingen die de organisatie zelf in beweging houden. HR-manager Michael Letsch vertelt.
“Onlangs was ik bij onze vestiging in Den Bosch. Daar werd voor de allereerste keer bij ons in de groep een complete accu-cel vervangen. Het was ontzettend leuk dat mee te maken en je ziet: bij ons is genoeg te leren.”
Michael is sinds augustus 2019 bij Oostendorp Autogroep als HR-manager verantwoordelijk voor de HR-afdeling die bestaat uit adviseurs, een recruiter / AFAS software beheerder en een salarisadministrateur. Daarnaast geeft hij als manager sturing aan de afdeling Kwaliteit. “Daar richten we ons op toekomstige ontwikkelingen. We zijn als organisatie in vijf jaar tijd gegroeid van meer dan honderd naar vierhonderdvijftig man”, aldus een met recht trotse Michael.
Medewerkers als ambassadeurs
In een relatief korte tijd is een geheel eigen arbeidsvoorwaardenregeling geschreven. “We zijn uiteraard aangesloten bij de BOVAG-cao, maar wilden een regeling die boven de BOVAG uitstijgt en die onze medewerkers verschillende voordelen oplevert. We willen dat onze medewerkers de ambassadeurs van het bedrijf worden. Wil je dat bereiken, dan kun je niet doen wat heel de markt doet, maar moet je méér bieden.”
“ We zijn in vijf jaar tijd gegroeid van meer dan 100 naar 450 man ”
Kernwaarden & employer branding
Michael vervolgt: “Dat zit niet alleen in arbeidsvoorwaarden en salariëring, maar ook in onze kernwaarden. Het gaat daarbij om de vraag hoe we ons in de markt zetten, wat we nastreven en hoe we mensen kunnen motiveren om bij onze organisatie te willen horen. Met andere woorden: hoe kunnen we de meest aanbevolen mobiliteitspartner worden, en het meest aanbevolen auto- en schadebedrijf?” Michael is ervan overtuigd dat het antwoord deels ligt in de meest aanbevolen werkgever te willen zijn: “Tevreden medewerkers hebben liefde voor hun klanten, wat weer voor goede resultaten van het bedrijf als geheel zorgt.” Storytelling en social media zullen daarbij ingezet gaan worden.
Flexibel werken
Binnen de autobranche zijn flexibele werktijden een uitzondering op de regel. “Vorig jaar zijn we ons hierin gaan verdiepen en je merkt nu, met de coronacrisis, dat daar extra belangstelling voor ontstaat en er beleid op geschreven wordt. Voor een groot deel zit ’t hem in een verandering van het management: daar moet het vertrouwen ontstaan dat flexibel werken kan en ook goed gaat. Momenteel zie je dat vertrouwen ontstaan onder werkgevers, weliswaar noodgedwongen door de huidige situatie. Tegelijk vraagt de klant meer en meer om flexibiliteit. Bij ons kun je bijvoorbeeld een auto per uur huren, niet ‘slechts’ per dag(deel) en speelt het showroomgebeuren zich voor een groot deel online af.”
In beweging
Tenslotte vertelt Michael over hoe Oostendorp Autogroep ook de rol van opleidingshuis wil gaan vervullen. “We willen mensen iets meegeven, onze medewerkers en organisatie ontwikkelen. Hierbij staan we als leeromgeving niet alleen open voor nieuwe ontwikkelingen, we faciliteren die ook, onder meer door samenwerkingen met scholen aan te gaan.” Een organisatie als Oostendorp Autogroep is door de relaties met importeurs sneller op de hoogte van bepaalde ontwikkelingen dan scholen. Ook zijn zij dan verder als het op de techniek aankomt. Aan de andere kant bieden scholen jong talent en nieuwe inzichten. Houd Oostendorp Autogroep dus nauw in de gaten, er zijn interessante ‘bewegingen’ op komst!
Meer weten? Kijk op www.oostendorp-auto.nl
Arnhem Business