Oostendorp Autodorp
20 oktober 2021
De nieuwe Toyota Mirai: ‘water-stof tot nadenken’
Oostendorp Autogroep voert zes merken, maar in principe kan men elk merk en type leveren. Van de zes merken lopen Toyota en Hyundai voorop als het gaat om vernieuwing en innovatie. Toyota zet naast de ultra zuinige hybride nu ook in op elektrische aandrijving. Daarbij wordt ook waterstof volop ontwikkeld door Toyota en Hyundai. Het absolute summum: de tweede generatie van de Toyota Mirai, een elektrisch aangedreven waterstofauto. Ik spreek Jeroen Groen, Commercieel Manager Zakelijke Mobiliteit, terwijl we rondrijden in de tot mijn verbeelding sprekende auto.
“Naast de elektrische transportbus van Toyota komen er in de nabije toekomst steeds meer 100% elektrische auto’s”, vertelt Jeroen. “Bij Hyundai is EV volledig ingeburgerd. De succesvolle KONA en IONIQ hebben een grote broer gekregen in de vorm van de IONIQ 5, compleet nieuw met een state of the art aandrijving. De auto kan binnen 18 minuten volledig volladen bij een snel laadstation. Dat kon tot voor kort alleen de elektrische Porsche. De IONIQ 5 is tevens uitgerust met een directionele functionaliteit. Dit betekent dat de auto ook elektriciteit terug kan leveren aan het net. Zo kan men bijvoorbeeld extra elektriciteit uit de auto gebruiken om de piekbelasting thuis mee op te vangen. De auto gaat dan niet gelijk laden, maar juist stroom leveren als de verwarming brandt, de douche loopt en de pannen op de inductieplaat staan. Na de piekbelasting schakelt de auto om en laadt tijdens de nacht weer helemaal vol.”
Het ‘waterstoffabriekje’ van de Toyota Mirai
Ingenieuze systemen dus. Na een kopje koffie, lopen we naar de auto. Die heeft een opvallend lange neus. “Dat komt door het ‘waterstoffabriekje’, een behoorlijk groot blok voorin de auto, dat de elektrische motor van de achterwielen aandrijft”, vertelt Jeroen. Onder de motorkap ligt het waterstofblok, rondom afgedekt met plastic afdekking. Verder zijn er slechts enkele oranje leidingen te zien. Voor een buitenstaander als ik, die aan een wirwar van kleppen, doppen en slangen gewend is, is dit bijzonder om te zien.
Innovatieve én toegankelijke techniek
Jeroen neemt plaats achter het stuur, terwijl ik hem bestook met vragen. Het interieur heeft een luxe uitstraling door de witte leren bekleding. Ondanks het innovatieve concept, hoef je niet bang te zijn dat je je in een futuristisch ruimteschip waant. De waterstofauto is nog steeds ‘gewoon auto’ en de bediening voelt vertrouwd. Het dashboard is helder en overzichtelijk. Jeroen: “Het mooie van deze techniek is de toegankelijkheid. Het vereist geen speciale kennis om met waterstof te rijden.”
Water als enige bijproduct
De uitstoot van de Toyota Mirai is echter een totaal ander verhaal! De waterstofauto kent als enige bijproduct water, waardoor de stoere en sportieve sedan volledig CO2-neutraal is. “Je zou het kunnen drinken. Het tanken van waterstof is te vergelijken met het vroegere tanken van lpg. In Nederland zijn er 19 waterstof tankinstallaties en over de grens in Duitsland staan er ook enkele tientallen. Er lopen op meerdere plaatsen vergunningaanvragen, waaronder in Eindhoven en Den Bosch.” Jeroen verwacht dat over een jaar of vijf een goed dekkend netwerk zal zijn. “Vanaf 2030 worden enkel nog elektrische auto’s verkocht, dus het kan snel gaan.” Het bestaande gasnet kan bovendien perfect ingericht worden om waterstof te transporteren.
Tot nu toe zijn er circa 150 Toyota Mirais verkocht in het land. Veel ondernemers zijn geïnteresseerd, maar een waterstoftankinstallatie is niet ‘even’ terugverdiend, want die kost een slordige 1,6 miljoen. Jeroen: “Naast het kleiner maken van de techniek, is het dus ook de uitdaging hoe deze betaalbaarder kan worden. Pas dan is die geschikt voor massa-inzet. En dat geeft stof tot nadenken. Vandaar ons motto ‘water-stof tot nadenken’.
Vooroploper
De motor is haast geruisloos: je hoort alleen een zacht ‘zoeven’. “Toyota loopt voorop en we zijn best trots op de techniek die we kunnen bieden, zoals de hybride-techniek. Steeds meer mensen zijn enthousiast. Laatst wilde een grote partij twintig benzineauto’s vervangen. We hebben voorgerekend wat het alleen al aan benzine zou schelen als ze met onze hybride-techniek zou gaan rijden. Dat zou 60.000 euro op jaarbasis kunnen zijn.”
De Toyota Mirai is van alle gemakken voorzien: stoelventilatie en -verwarming, een brede armsteun met draadloze telefoonoplader, een naar wens in te stellen parkeersysteem met birdview en alle veiligheidssystemen. Hij is bijzonder sportief, soepel en krachtig en heeft een rijbereik van 650 kilometer. Waterstof ‘iets van de toekomst’? We rijden er al in!
Men is altijd op zoek naar monteurs die graag werken met elektrische auto’s en de nieuwste technieken zoals waterstof!
Meer weten? Kijk op Oostendorp Autogroep.
AutomotiveArnhem Business