Helix Aerial Vision
14 december 2021
De ongekende én onbekende mogelijkheden van drones
Helix Aerial Vision is een full-service drone operator. Met een Unmanned Aerial Vehicle (UAV), beter bekend als drone, verzamelt eigenaar Wouter Edens data zoals foto- en filmbeelden vanuit de lucht. Met behulp van drones gebeurt dat snel en veilig. Hij is gespecialiseerd in inspecties, 3D-mapping en luchtfotografie en beschikt over alle benodigde ontheffingen en certificeringen (RPA-L, RT, ROC) om met een drone te vliegen, ook in de nabijheid van civiele en militaire vliegvelden.
Na zijn opleiding Small Business and Retail Management wist Wouter het zeker: hij wilde zijn eigen bedrijf opzetten. Nadat hij met Kerst 2018 een drone kreeg van zijn vrouw, was het in 2020 zover. “Haar spontane actie zorgde ervoor dat ik vol overgave in de drone-sector dook”, vertelt Wouter. “Een vrij jonge sector bovendien, aangezien het zo’n acht jaar geleden nog bij wet verboden was om commercieel te vliegen met een drone. Eenmaal toegestaan, kreeg de sector te maken met strenge wet- en regelgeving rond vluchten.” Desondanks werd Wouter gegrepen door het vak en volgde hij de opleiding Remote Pilot Aircraft License (RPA-L) en een opleiding om te mogen communiceren met de Luchtverkeersleiding Nederland. Met de felbegeerde certificaten op zak, mocht hij zich vanaf dat moment officieel piloot noemen.
Bijzondere toestemming
Vanuit de overheid heeft Wouter toestemming om bijna overal te vliegen, ook als er een civiel of militair vliegveld in de buurt is. Hij is een van de weinigen aan deze kant van ons land. “Ik heb wel vooraf toestemming van de luchtverkeersleiding nodig, zodat het overige luchtverkeer weet dat er drone-activiteiten zijn. Mijn vergunningen worden telkens opnieuw gecheckt en de akkoordverklaring van de betreffende vliegbasis moet ik voorleggen aan de Luchtverkeersleiding Nederland, die een notitie in hun systeem zet. Maar dan ben ik er nog niet, want een kwartier voordat ik daadwerkelijk de lucht in ga, moet ik wederom bellen met de luchtverkeersleiding om te kijken of er bijzonderheden of wijzigingen zijn. Na de vlucht moet ik me vanzelfsprekend ook weer afmelden.”
Efficiënt en veilig
Wouter: “Tijdens die opleiding ontdekte ik dat het vak véél meer omvat dan het maken van foto- en videomateriaal. Ik richt me nu voornamelijk op inspectiewerk. Denk aan de inspectie van daken, windturbines en zonnepanelen.” Wouter vliegt met een redelijk grote drone inclusief warmtecamera vlak langs de te inspecteren objecten. Dat is veel veiliger dan dat iemand zélf het dak op moet. Bovendien is een drone efficiënter: er hoeven bijvoorbeeld geen steigers opgebouwd te worden en bijbehorende veiligheidsregels vervallen daarmee ook. “Daar is een enorme tijdwinst te behalen. Het duurt circa 25 dagen om een zonnepark van 12 hectare handmatig na te lopen, met mijn drone klaar ik de klus binnen één dag.”
Legio inzetmogelijkheden
Naast inspecties, verzorgt Helix Aerial Vision ook de vluchten die nodig zijn om bijvoorbeeld monumentale panden in te scannen en die data vervolgens om te zetten in een 3D-model. “Aan de hand van een dergelijk model kan een onderhoudsplan opgesteld worden. Met het inmeten van landschappen en het weergeven van hoogteverschillen kunnen we projectontwikkelaars nauwkeurig adviseren en van data voorzien. Moet er bijvoorbeeld zand af- of juist aangevoerd worden?” Verder kan droogte zeer doelgericht bestreden worden, of bijvoorbeeld een bosbrand, omdat risico’s tijdig gesignaleerd kunnen worden.
The future is near
Toen ik met Wouter een afspraak inplande en gekscherend vroeg of hij per drone zou komen, vertelde hij me dat dat moment over een jaar of 10 best aangebroken kan zijn. Nu al worden tests uitgevoerd om een auto en helikopter met elkaar te integreren. “Dat vraagt wel om een nieuwe indeling van ons luchtruim, met nieuwe lagen, want je wil niet dat drones in botsing komen met andere luchtvaartuigen. Middels een zogenaamd U-Space Traject wordt hier onderzoek naar gedaan. U-space is te omschrijven als het gebruik van de ruimte om ons heen. Het luchtruim dat in de komende jaren op lage hoogte wordt uitgerold en bedoeld is om grote aantallen drones gecontroleerd toegang te kunnen geven tot het luchtruim. “Het ziekenhuis in Zwolle test momenteel al met drones die vaccinatiemateriaal of bloedmonsters naar laboratoria transporteren.” Ook daar is veel tijdwinst te behalen. Maar ook veiligheid komt weer in het vizier bij testcases om een zwemvest naar een drenkeling te brengen om de tijd tot de komst van de reddingsbrigade te overbruggen. Wouter besluit: “Mogelijkheden te over dus!”
Wouter maakt ook foto’s en video’s. Nieuwsgierig naar zijn werk? Bekijk dan zijn video over de RAN Business Rally 2021.
Meer weten? Kijk dan op Helix Aerial Vision.
Arnhem BusinessInnovatie