Lunchbijeenkomst Bistrobar Beaune
17 januari 2024
De regelgeving loopt achter de techniek aan
Klassiek en gedurfd: zo afficheert Bistrobar Beaune zichzelf. En terecht! Tijdens een lunchbijeenkomst genoten we van de heerlijke culinaire verrassingen van de Rozendaalse parel. Aanwezig waren Caroline Blijlevens van Digitmind, Marc Moelee van Fieldworx, Niels Hendricksen van NHMB Software, Remco Kleij van IT-Local en Detlev Völkers van Avisi Group. Welke belangrijke ontwikkelingen zien zij voor ondernemers? En is de angst van velen voor kunstmatige intelligentie terecht? We bespraken deze en andere thema’s op vrijdag 24 november.
NHMB software implementeert het ERP & CRM-systeem Odoo en heeft hierop een eigen variant ontwikkeld. Deze NHMB-Odoo-variant is een voordeligere versie, uitermate geschikt voor kleinere ondernemers. Niels licht toe: “Hier kunnen zij hun dagelijkse werkprocessen digitaliseren en vanuit één systeem werken. De gebruiker betaalt dus ook maar voor één systeem, er zijn geen koppelingen -die mogelijk problemen veroorzaken- nodig én je hebt niet te maken met dubbele data-entry. Hierdoor automatiseer je veel van je dagelijkse werk en bespaar je tijd. Bovendien is het mogelijk om ChatGPT in te bouwen. Dit kan onder meer helpen bij het schrijven van teksten, of het uitwerken van offertes en projecttaken.”
De opkomst van NIS2
Detlev ziet de opkomst van Security NIS2 als een belangrijke digitale ontwikkeling voor ondernemers als het gaat om databeveiliging: “Door NIS2 krijgen beleidmakers meer verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid. Er komt forse regelgeving aan, waarbij bestuurders hoofdelijk aansprakelijk zijn als ze geen mitigerende maatregelen treffen. En dit geldt voor veel branches.”
Remco herkent dit: “Het is een spannend vraagstuk voor veel Mkb’ers. Zij vragen zich af of ze eraan moeten voldoen. Dit is een grijs gebied, tenzij je bijvoorbeeld een energieleverancier bent. De Mkb’er moet dus zorgen dat hij z’n security op orde heeft. Bij de grote bedrijven is dit al wel redelijk het geval.” Detlev nuanceert: “Ook de grote bedrijven zitten nog met vragen. Het is een breed-gedragen vraagstuk. De corporates hebben echter de middelen om de juiste maatregelen te treffen.”
Opleiden van eigen securitypersoneel
Marc verwijst daarbij naar de krapte op de arbeidsmarkt, en de initiatieven die hij neemt om aan de juiste mensen te komen: “Onze klanten kunnen de mensen al niet meer vinden. Daarom ontwikkelen wij traineeships voor mensen die de stap willen maken naar de securitykant. De vraag die we krijgen is vooral preventie-gerelateerd. Het is echter afhankelijk van de feedback van de seniors in het veld, hoe we de training vormgeven. We beschikken daarbij over een groot netwerk van (internationale) professionals die we detacheren in de IT, Finance en Engineering. Mede daardoor zijn we ook gespecialiseerd in het invullen van lastige vacatures.”
Centraliseren of spreiden van applicaties
Niels stelt de andere aanwezigen de vraag wat zij beter bevinden voor de gemiddelde ondernemer; geautomatiseerde all-in-one bedrijfssoftware óf een heel scala aan best-of-breed pakketten. De meningen zijn verdeeld. Remco: “ERP-achtige systemen zijn gedoemd te mislukken. Tegenwoordig kan iedereen snel en eenvoudig apps ontwikkelen die geen maatwerk zijn. Waarom zou je nog concessies doen als je in een paar muisklikken je eigen proces kunt inbedden in een app? Niels: “Ik zie ontzettend veel verschillende pakketten, die moet je allemaal combineren met andere systemen. Daar zitten risico’s aan, en je hebt kans dat dit je business verstoort. Als je één systeem hebt dat aansluit op al je dagelijkse processen en taken, waarom zou je dan allerlei systemen gaan koppelen?” Remco stelt dat je bijvoorbeeld met het Microsoft-platform allerlei andere applicaties ontsluit. “Het is dan geen maatwerk meer, naar inrichting op platformniveau.” Niels stelt dat juist door API-koppelingen systemen niet altijd berekend zijn op updates. “Die koppelingen kunnen ervoor zorgen dat je systeem een foutmelding geeft en je bedrijf stil komt te staan. En dit komt helaas maar al te vaak voor.”
Nieuwe vraagstukken door kunstmatige intelligentie
Door de komst van AI ontstaan volgens de aanwezigen nieuwe vraagstukken. Hoe ga je om met je klantdata? Wat doe je met je eigen data? En wat is überhaupt de regelgeving daaromtrent? De conclusie is dat de regelgeving inmiddels achter de technologische vooruitgang aanloopt.
Caroline: “Wij horen van medewerkers in de zorg dat ze AI inzetten om snel dossiers te kunnen vormen, ook al weten ze vaak niet waar deze data komen te staan. Deze mensen verwerken daar geen persoonsgegevens bij. En dat is goed natuurlijk. Hulpverleners in de zorg zijn niet in de zorg begonnen om administratie te doen. De druk is echter inmiddels enorm hoog. Als ze hun dossiers op die manier kunnen vastleggen, scheelt dat enorm in tijd.”
We moeten allemaal wat vinden van AI. En begrijpelijk!
Remco ziet een verschuiving bij zijn klanten: “De marketingafdeling vraagt zich af hoe ze ChatGPT kunnen gebruiken. Vervolgens krijg je echter te maken met functionaliteit, IT en security. Het kan prima werken om een ChatGPT-omgeving neer te zetten, maar daar moet IT wel wat van vinden. Het is belangrijk om te beseffen wat het impliceert om met AI aan de slag te gaan. Er komt nu zo verschrikkelijk veel op ons af. Wat is handig voor je klant? Hoe kan ik het inzetten en hoe kun je dit in stappen veilig implementeren. Dit zijn echt lastige thema’s.”
Is de inhaalrace nog te winnen?
De aanwezigen zijn het erover eens dat het gevaarlijk is om ondoordacht met AI aan de slag te gaan. Fictie en werkelijkheid zijn niet meer uit elkaar te houden. Desinformatie is volgens Niels een gevaar dat kenmerkend is voor deze tijd. Marc: “En de vraag is of de overheid wel zo snel kan reageren en of het niet te lang duurt voor de regelgeving er is.” Caroline vult aan: “Er zijn al zoveel teksten gemaakt en afbeeldingen gefaket, is dit nog wel bij te houden? Wij zetten zelf AI in ter inspiratie voor bijvoorbeeld content-kalenders. Ook kan je AI vragen hoe de perfecte salespagina eruitziet. Het verhoogt onze productiviteit. Wij zien het in die zin als een soort opper-stagiair. Niels vult aan: “Soms gaat het echter niet goed. AI is goed voor het bepalen van de richting, maar mijn mensen mogen de informatie niet klakkeloos overnemen.”
Voorsorteren of afvallen
Remco bezocht een event bij Microsoft in Dublin, waar hij deelnam aan een pilot voor Power BI. “Ze koppelden enkele websites en maakte enkel gebruik van publieke bronnen. Vervolgens voerden ze in wat ze wilden verkopen, tegen welke ordergrootte en wat de koopkans was. Daar kwam een compleet rapport uit met daarin het betalingsverleden, kans op tijdige betaling en andere data over de potentiële klant.” Het geeft nog maar eens de enorme potentie aan, maar ook de extreme blootstelling die we zelf hebben gecreëerd door online zoveel te delen. Marc: “Er moeten eerst excessen plaatsvinden, voordat er wat gebeurt. Waar houdt het op? Wat als het écht losgaat?” De teneur aan tafel is dat we nog maar aan het begin staan, maar dat het sinds dit jaar exponentieel hard gaat. Detlev sluit gedecideerd af: “Als je nu niet voorsorteert op AI, dan ben je echt klaar.”
De lunchbijeenkomst vond plaats bij Bistrobar Beaune. Meer weten kijk op Bistrobar Beaune.
Arnhem BusinessAI