Rabobank Rijk van Nijmegen
10 november 2021
‘Die extra ogen van een financieel expert zijn heel waardevol’
Van een slim idee op een zolderkamer tot een bedrijf met een miljoenenomzet. En dat in een recordtempo. Hoe pakten de oprichters van Proforto dat aan?
Het is 2014 als twee jonge jongens – Jelle Gudden en Rik Burgersdijk – met de Excelsheets van hun startende bedrijf Proforto aankloppen bij Rabobank Rijk van Nijmegen. “Kansloos, dachten we, want we hadden onze administratie nog niet echt op orde”, vertelt Jelle. De bank vroeg zich inderdaad af of dit wel de juiste documenten waren. Maar niet om de reden die Jelle en Rik verwachtten. “Ze konden niet geloven dat dat werkelijk onze groeicijfers waren. Toen we dat toch bevestigden, mochten we meteen langskomen.”
Het juiste moment
De ondernemers waren een webshop in werkkleding begonnen, omdat ze sectoren als de bouw zagen veranderen. Jelle: “Steeds meer mensen gingen als zzp’er aan de slag en moesten zelf voor hun werkkleding zorgen. Wij wilden ze de mogelijkheid geven om die makkelijk en snel online te bestellen – net zoals ze gewend waren als consument.” Jos Willemsen, accountmanager Grootzakelijk bij Rabobank Rijk van Nijmegen, ziet vaak van zulke ondernemers binnenkomen. “Stuk voor stuk gepassioneerde mensen vol ambitie. Dat is de basis om succesvol aan de slag te gaan. Maar het momentum moet ook goed zijn. En dat was voor Proforto absoluut het geval. De retailmarkt stond op een kantelpunt – van enkel traditionele winkels naar goedlopende webshops – en werkkledingbedrijven konden niet mee in die ontwikkeling. Jelle en Rik grepen die kans wel.”
Persoonlijke begeleiding
Hun webshop was al snel een groot succes. De omzet steeg hard, maar viel in de eerste zomer ineens fors terug. Onze website ligt eruit, dacht het ondernemersduo. Maar de oorzaak bleek de bouwvak. Het was een eerste klap die Jelle en Rik moesten opvangen. Vanaf dat moment stond Rabobank Rijk van Nijmegen aan hun zijde. “Naast financiering kregen we ook persoonlijke begeleiding, bijvoorbeeld over hoe om te gaan met financiële tegenslag”, vertelt Jelle. “Die extra ogen zijn voor ons heel waardevol. Want we komen met ons bedrijf telkens in een nieuwe levensfase, alles is nieuw.”
Openheid
Uitgangspunt in deze relatie is openheid, vindt Jos. “Als ondernemer moet je risico’s goed in beeld hebben. We overleggen dan ook regelmatig en dat moet in alle eerlijkheid. Want alleen als ik weet waar zij écht staan, kan ik het juiste advies geven.” Jelle vult aan: “Jos maakt ook altijd een plan B, kijkt wat er wél kan. Juist door kritisch mee te kijken, hebben we een langetermijn-relatie opgebouwd.”
Succesfactoren
Nu, zeven jaar na het eerste bezoek aan Rabobank Rijk van Nijmegen, heeft het ondernemersduo negentig mensen in dienst en loopt de omzet van Proforto in de miljoenen. Proforto valt inmiddels onder de afdeling Grootzakelijk van Rabobank en ook de financieringsgrootte is hierin meegegroeid. Bovendien groeit het bedrijf almaar verder door, onder andere met een mkb-tak en een resellerkanaal. Jos: “Dat vind ik zo knap aan deze ondernemers – dat ze goed naar de héle verkoopketen kijken. Als digitaal distributeur zitten ze er middenin, maar ze vragen zich continu af: hoe kunnen we ook de andere schakels ontzorgen om zo een win-winsituatie te creëren?”
Een andere succesfactor is het sturen op cijfers. Jelle legt uit: “Je wilt niet verrast worden, maar voorspellen. Als je managementinformatie op orde is, kun je snel inspelen op ontwikkelingen en op- en afschalen waar nodig.” Jos is het daar helemaal mee eens. En hij heeft nóg een tip voor jonge ondernemers: “Leer van andere startende ondernemers, zodat je niet in dezelfde valkuilen trapt. Ga bijvoorbeeld eens langs bij StartUp Nijmegen. En met ons speciale programma voor start- en scale-ups bij Rabobank staan we bedrijven die zo hard groeien als Proforto ook graag bij.”
Meer informatie over het programma van Rabobank specifiek voor start- en scale-ups is te vinden op www.rabobank.nl/bedrijven/startups-en-scale-ups.
Nijmegen BusinessFinanciën