Orange Juice
30 november 2021
Digitale transformatie eenvoudig gemaakt
Digitale transformatie klinkt vaak als een ingewikkeld en kostbaar proces. Door samen te werken met resultaatgerichte partners hoeft dit niet. Dat ervoer een ambachtelijk opgezet familiebedrijf dat ervoor koos hun werkwijze volledig digitaal aangestuurd te maken en de verwerking te optimaliseren. Met als resultaat een verviervoudiging van de omzet.
Het Arnhemse internetbureau Orange Juice hielp Houtopmaat.nl met deze impactvolle digitale transformatie. Orange Juice is een internetbureau, ook wel een digital agency genoemd, dat 18 jaar geleden is opgericht door Remco van Nieuwenhoven. Er werken nu twintig mensen fulltime aan online projecten voor bedrijven in heel Nederland, van kleine startups tot grote fabrikanten.
“Het voorbeeld van Houtopmaat.nl geeft goed weer hoe wij graag werken”, zegt Remco. “Dit familiebedrijf is een paar jaar geleden door de jongste generatie overgenomen. De huidige eigenaren, Marieke en Jeroen, vroegen ons om hen te begeleiden in de digitale transformatie. Waar eerst de bestellingen via aannemers en timmermannen op papier binnenkwamen, komen de bestellingen nu voornamelijk via de configurator, een online applicatie die wij voor ze gebouwd hebben.”
Hoe werkt die configurator?
Remco: “Als klant klik je op je laptop of telefoon aan wat je wilt, welk soort hout, hoe het afgewerkt moet zijn, hoe lang, enzovoorts, zelfs tot en met ronde hoeken of afgeschuinde zijden. De configurator stuurt vervolgens de CNC-frezer aan, die daardoor uiterst efficiënt ingezet kan worden. Niet zoals vroeger af en toe als er een vraag was, maar in hele tijdsblokken. Dat betekent dat je je personeel ook veel efficiënter op je machines kan inzetten.”
Met een kort videootje zie je hoe simpel het werkt. Remco gaat daarna naar de webshop, en inderdaad, met een paar eenvoudige klikken kunnen we de boekenplank van onze keuze bestellen. Exact op maat. ‘Wij maken wat u bedenkt’, is de treffende slogan van Houtopmaat.nl. Geldt dat niet ook voor Orange Juice?
“Inderdaad”, zegt Remco. “Om de processen van houtopmaat.nl zo efficiënt mogelijk te digitaliseren is er uitgebreid met de ondernemers achter houtopmaat.nl gesproken. “Wij maken het businessproces van onze klanten slimmer, succesvoller. Doordat we precies weten wat ze willen en hoe we dat kunnen bereiken. Niet door als een internetcowboy een trucje toe te passen waardoor hij eventjes hoger in Google komt, want als je daarna niets anders doet, zakt je ranking net zo snel weer terug”. Orange Juice ondersteunt houtopmaat.nl dan ook nog steeds met online marketing om ervoor te zorgen dat steeds meer mensen via houtopmaat.nl bestellen.
Wat is jullie visie op internetmarketing?
“Je kunt alleen succesvol zijn als je op maat een benadering uitstippelt. Dat betekent dat je je visie op groei duidelijk moet hebben. Wij zijn wars van het snelle scoren. Wij willen langetermijnrelaties aangaan met ondernemers, we willen met ze meedenken, voor hun unieke situatie onvergelijkbare digitale toepassingen bedenken. We organiseren bijeenkomsten voor ze om kennis over te dragen, om ze te inspireren en om samen een toekomstvisie te ontwikkelen. Dat is een lichte koerswijziging voor Orange Juice, hoewel ik bij de start al de lange termijn voor ogen had. Wat we nu vooral doen is de regie voeren over langjarige projecten, samen met onze klanten. Je kunt alleen echt toegevoegde waarde hebben als je een kundige digitale
partner van je klant bent die het hele digitale landschap overziet. Dat is ons streven.”
Verdere optimalisatie
Remco heeft sinds kort twee nieuwe collega’s die voor de klant die langetermijnstrategie verder kunnen helpen invullen. Hij stelt ze kort voor: “Suzanne Caspers, die heel veel ervaring heeft met het uitbouwen en versterken van klantrelaties; en Camilo van Haastrecht, die onze klanten ondersteunt om hun digitale kanalen verder te optimaliseren en hun merkbekendheid te vergroten. Want bedenk: iedereen googelt eerst waar hij iets kan vinden. En waar het ‘t goedkoopste is, of waar hij het volgens zijn specificaties kan halen. Dat moet jij als ondernemer dus slim aanbieden. Want als jouw bedrijf meteen tussen zijn zoekresultaten staat, mét een goede website en slimme digitale opvolging, dan win je de slag van je concurrent.”
Meer weten? Kijk op Orange Juice.
Marketing en CommunicatieArnhem Business