Artikelen
12 juni 2018
Dirkzwager over nog gebruiksvriendelijker en proactief kennis delen met een nieuw centraal online platform
Het afgelopen jaar werkte Dirkzwager aan een grote innovatie: één centraal en overzichtelijk online platform, waarin alle content en kennis van de bestaande sites samenkomt. Zo kan het kantoor nog actiever en gerichter kennis delen. Gebruikers vinden sneller en makkelijker hun weg naar de gewenste informatie én het platform biedt proactief nog veel meer relevante informatie aan. Een site die meedenkt. Maak kennis met… www.dirkzwager.nl.
Het nieuwe online platform
www.dirkzwager.nl is niet zomaar een nieuwe corporate site, het is een geëvolueerd kennisplatform dat alle uitingen van kennis delen in één online omgeving samenbrengt. Van partnerinkennis.nl (met alle Kennispagina-artikelen), de Dirkzwager Academy (met alle events en workshops en trainingen) tot en met de Mediatheek (met Samenspraak, e-books, publicaties, video’s) en meer. Dat maakt het platform uniek in juridisch Nederland: alle kracht van kennis delen gebundeld op één centraal platform, dat levert bijzondere synergie op.
“Door kennis te delen willen we onze cliënten voor een deel selfsupporting maken,” verduidelijkt online marketeer Chantal Slüter. “Die juridische ondersteuning is momenteel belangrijker dan ooit. Want door diverse ontwikkelingen in de maatschappij zien we een hausse aan wijzigingen in wet- en regelgeving. Daardoor ontstaat een groeiende behoefte aan juridische informatie, die snel en overzichtelijk beschikbaar is. Dat is precies wat ons nieuwe platform biedt.”
Stap vooruit
Kennis delen gebeurde in de vorm van partnerinkennis. nl en andere kennispagina’s, die weer uit aparte onderdelen bestonden. “We hadden in totaal misschien wel zestien sites, die we nu allemaal samenbrengen,” vervolgt Chantal Slüter. “Het nieuwe platform is een logisch vervolg op wat we al deden, maar we zetten een paar flinke stappen vooruit. Het platform is veel gebruiksvriendelijker en efficiënter voor websitebezoekers. Die vinden hiermee nog eenvoudiger de voor hen relevante informatie. Daarnaast is het systeem ‘future proof’.
We zullen ons dienstenportfolio blijven uitbreiden. Daar hebben we nu en in de toekomst ruimte voor nodig.” Die gebruiksvriendelijkheid wordt nog eens versterkt doordat het nieuwe platform volledig ‘responsive’ is. Of je de site nu opent op mobiel, tablet, laptop of desktop; scherm en design passen zich direct aan. En, de Kennisboek app verdwijnt. Deze allereerste juridische applicatie van Nederland wordt overbodig nu alle content op één centrale plek en apparaatonafhankelijk te vinden is.”
‘Het nieuwe platform is een logisch vervolg op wat we al deden, maar we zetten een paar flinke stappen vooruit. En we stoppen met de app nu alle content op één centrale plek en apparaatonafhankelijk aangeboden wordt.’
Strategie
“Alles in één platform samenbrengen; op papier klinkt het simpel, maar technisch en organisatorisch is het een stuk complexer. Chantal: “Zeker gezien de hoeveelheid content op al die bestaande sites; alleen al ruim 7.500 artikelen op de kennispagina’s.” Het was duidelijk dat deze grootse bundeling van sites om een geavanceerde oplossing vroeg. Dirkzwager ging op zoek naar een professioneel bureau dat in dit proces kon adviseren en begeleiden. Dat werd Perplex, in de persoon van projectmanager Fedosja van der Lee die rond juni 2017 samen met Chantal aan deze uitdaging begon: “We zijn eerst samen om de tafel gaan zitten om de strategie te bepalen. Het gaat er namelijk niet alleen om hoe je zo’n platform gaat inrichten of hoe je al die content naar één plek verhuist en op de juiste manier verrijkt, maar vooral ook: hoe ga je dit binnen de organisatie aanpakken? Hoe krijg je iedereen mee, want je hebt de medewerking van alle collega’s nodig. Het is succesvol verlopen omdat het een echte samenwerking was: we hadden elkaars kennis en expertise nodig, om het platform zo optimaal mogelijk voor de informatiebehoefte van de doelgroep én de wensen van Dirkzwager in te kunnen richten.”
Interesses en voorkeuren
Chantal Slüter licht het gebruiksgemak toe: “Door de bundeling kun je eenvoudig op relevante informatie, events of publicaties zoeken. Zoek je bijvoorbeeld op privacy, dan vind je meteen alles wat daarmee te maken heeft: artikelen, e-books, seminars, video’s, contactgegevens van de specialisten, enzovoorts. De bezoeker kan tevens in zijn profiel aangeven van welke items hij op de hoogte wil blijven.” Daarop volgt wat het systeem voor gebruikers nog aantrekkelijker maakt, het is proactief. Fedosja van der Lee: “Het platform gaat op basis van die interessegebieden proactief aanvullende relevante informatie aanbieden in de vorm van onder andere artikelen, events of video’s. Het systeem probeert zo goed mogelijk voorkeur en gedrag te voorspellen. Voorop staat dat de gebruiker ‘in control’ blijft. Hij heeft uiteraard zelf de keuze welke informatie hij wil ontvangen. De gebruiker beslist.” Chantal en Fedosja benadrukken dat de privacy natuurlijk gewaarborgd is. “Het online platform is volledig nieuw opgebouwd en voldoet aan de laatste wettelijke voorschriften voor privacy.”
Eigen taal
Dirkzwager gaat in dit platform nóg een verdiepingsslag maken: kennisitems zijn gericht op specifieke doelgroepen, in eerste instantie jurist/niet-jurist. Een jurist is thuis in het vakjargon en waardeert weer andere kennisitems dan een niet-jurist. “Door deze benadering kunnen we de bezoeker zo specifiek mogelijk aanspreken in zijn eigen taal en de aangeboden informatie beter selecteren.”
Events
Ook de wens van Dirkzwager om alle events online aan te bieden is nu vervuld. Perplex adviseerde om het totale proces rondom workshops en events te automatiseren en te integreren. Dat proces verliep nog grotendeels handmatig, per mail of post. Fedosja: “Internetgebruikers zijn gewend vrijwel direct reactie te krijgen. Nu alles digitaal is gaat het sneller: aanmelden, zo nodig meteen afrekenen, handouts downloaden, annuleren. En doordat allerlei systemen met elkaar praten, hoeven gebruikers niet steeds opnieuw hun persoonsgegevens in te vullen.” Chantal: “We kunnen nu online een vervolg geven aan een event, zoals uitnodigen voor een volgende workshop of een video van een seminar aanbieden. Daarnaast komt het hele jaarprogramma online te staan, de events maar ook alle activiteiten van de Dirkzwager Academy. Bezoekers kunnen zien welke events we eerder organiseerden en indien beschikbaar een video of reportage daarvan terugkijken. De cirkel is rond.”
Startpunt
Halverwege april is het platform officieel gelanceerd tijdens een feestelijk event voor alle werknemers van Dirkzwager, waarbij iedereen is bijgepraat over de kracht van kennis delen. Intern is het online platform met groot enthousiasme ontvangen. Extern zijn de verwachtingen ook hooggespannen: “Het is zoveel logischer nu; alles is aan elkaar gekoppeld. Welke ingang je ook kiest, je komt automatisch bij alle relevante content.”
Het platform is klaar, maar voor Dirkzwager begint het nu pas: “We hebben een prachtig en stevig fundament neer-gezet, met alles erop en eraan. Dit is voor ons het startpunt om dichter bij onze (potentiële) cliënten en websitebezoekers te komen, zodat we hen op deze manier nog beter van dienst kunnen zijn.”
Nieuwsgierig? Kijk snel op: www.dirkzwager.nl
Nijmegen Business