N.E.C. – Vitesse
13 november 2023
Double hat-trick: sámen scoren!
De voorpret: ‘neutraal terrein’ zoeken voor een dubbelinterview met Robin Faber (Commercieel Manager bij N.E.C.) en Mark Janssen (Manager Sales & Hospitality bij Vitesse). Marks roots liggen in Groesbeek, maar hij is verknocht aan Vitesse en werkt er sinds 2010. Robin komt uit Doetinchem en rijdt dagelijks langs GelreDome als hij naar zijn werk gaat. Een komische overeenkomst, waar hartelijk om gelachen wordt. De rivaliteit tussen de clubs is groot, maar ze hebben elkaar ook nodig. Wanneer de één degradeert is er aan de andere kant plezier, voor even dan. Al snel volgt de hunkering weer naar die rivaliteit. Wat dat aangaat komen we op een mooi moment samen, zo vlak vóór de Gelderse Derby de eerste van vorige maand.
Beide clubs hebben een grote Business Club: de Ondernemers Sociëteit Regio Nijmegen (OSRN) bij N.E.C. en de Business Club Vitesse-GelreDome (BCVG). Mark: “Wij hebben een zeer gevarieerd assortiment. Voor elke onderneming en ondernemer hebben wij plek bij Vitesse. Van reguliere business seats en skyboxen tot de hoofdsponsor, een Young Business Club (VBA) en het Zorgplatform, voor partijen in de zorg. Deze aanpak heeft ons al meer dan 450 leden opgeleverd. Daarmee zijn wij een van de grootste business clubs van Gelderland.” Gezien Marks lange staat van dienst bij de club heeft hij een enorm netwerk en kent hij veel bedrijven. Hij zette zijn eigen team op, dat inmiddels drie accountmanagers en een aftersales-medewerker telt.
Businessclub en Business seats
Robin is sinds anderhalf jaar verantwoordelijk voor zowel de zakelijke markt als de supporters. “Sinds onze terugkeer in de Eredivisie leeft de club enorm. We hebben een partnerhuis met drie verschillende lagen met daaronder de suppliers en businessclub. Deze partners hebben, afhankelijk van de laag waarin ze zich bevinden, recht op marketing activaties en/of inzet van ons clublogo of selectiespelers. Dit merken we door de groei van onze OSRN Businessclub. Met ruim 400 businessclubleden hebben we een bezettingsgraad van over de 80% op de businesstribune. Onze focus ligt ook de komende jaren op de bezettingsgraad. We richten ons op het héle Rijk van Nijmegen.”
Lidmaatschap en activiteiten
De leden van de businessclub van N.E.C. worden eens in de twee weken getrakteerd op een thuiswedstrijd en daarnaast twaalf tot veertien business events per jaar, waaronder activiteiten over de landsgrens. “Hierbij is het motto boeien, groeien en verbinden met elkaar en de club, wat voor een enorme binding met de club zorgt”, aldus Robin. Ook Vitesse biedt een gevarieerd programma met onder meer 8 grote Businessbijeenkomsten, 4 kennissessies, B2B lunches én 2 voetbalreizen, waaronder de jaarlijkse Business Club voetbalteam reis! ‘Een absolute aanrader!’
Maatschappelijke betrokkenheid en vitaliteit
En wat voor beide clubs, zo niet voor álle voetbalclubs geldt: er wordt ontzettend veel georganiseerd op maatschappelijk vlak en rond het thema vitaliteit. Mark: “Vitesse Betrokken is het maatschappelijke hart van onze club. Zij doen zoveel voor de stad en de regio, ongekend! Met 11 fte zijn we dagelijks bezig om kinderen, jongeren én ouderen te helpen en te verbinden. Denk hierbij aan lesprogramma’s over vitaliteit, voeding, re-integratie en het betrokken blijven bij de maatschappij. Wij zien ook dat steeds meer bedrijven zich maatschappelijk in willen zetten, via Vitesse. Dat is een mooie trend.” Robin: “Het sportieve aspect is altijd leidend. Hoe beter je presteert, hoe groter de impact van de club. Helaas is het zo dat de maatschappelijke kracht die we als clubs hebben door externe media nog te vaak onderbelicht blijft.” Mark beaamt dit: “De impact van voetbal is enorm. Ging je vroeger op vakantie naar het buitenland, dan hoorde je als Nederlander als eerste ‘Cruijff’, ‘Gullit’ en ‘Van Basten’. Het maatschappelijke bereik wordt helaas nog te weinig benoemd, het is nog altijd interessanter om over supportersrellen te schrijven.”
Lokaal en regionaal georiënteerd
Beide businessclubs zijn vooral regionaal en op het mkb georiënteerd. Mark: “Meer dan 80% van onze Business Club komt uit de regio, dat maakt het netwerk sterk.” Robin: “De businessclub heeft vooral tot doel om ondernemers te verbinden, wat het elkaar gunnen van handel en onderlinge samenwerking versterkt.” Mark: “Gezelligheid staat bij ons voorop, wat betekent dat het zaken doen (de onderlinge business) het logische gevolg is.” Robin: “Inderdaad, maar we willen ook voorkomen dat businessclubleden instappen en vervolgens achterover leunen, wachtend op handel. Als club faciliteren, connecten en verbinden we, de rest is aan jezelf.”
Young Business Club
Vitesse is twee seizoenen geleden gestart met de Vitesse Business Academy (VBA), gericht op jonge ondernemers tot 35 jaar. “Inmiddels staat de teller op zo’n 80 leden en hopen we dit seizoen nog de 100 leden te halen. De business seats die horen bij de VBA, zijn bij elkaar geclusterd. Ook leuk om te weten: Ook veel vrouwen hebben zich er al bij aangesloten, dit zorgt voor meer variatie, andere ideeën en gezelligheid”, aldus Mark.
Veel van de besproken zaken zijn over en weer erg herkenbaar. Zien we jou ook bij een van de clubs, of misschien wel bij allebei? Waarom niet? Scoren doen we immers sámen!
Meer weten? Neen dan contact op met; N.E.C. – Robin Faber: robin.faber@nec-nijmegen.nl | 06 – 14 33 54 13 of Vitesse – Mark Janssen: m.janssen@vitesse.nl | 06 – 41 66 45 42.
Robin Faber en Mark Janssen