Artikelen
2 maart 2018
Druk bezochte informatiebijeenkomst en workshop over Duitse markt
Gemeente Berg en Dal hield op 1 maart een ontbijtbijeenkomst waarop de kansen voor groei van het aantal Duitse gasten centraal stonden. De gemeente had hiertoe het Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem Nijmegen (RBT KAN) gevraagd om een toelichting te geven op hun marketingactiviteiten op de Duitse markt in 2018. Aansluitend was er een workshop waarin de dagelijkse praktijk rondom de ontvangst van Duitse gasten op speelse wijze werd toegelicht. De bijeenkomst bij Hotel Holthurnsche Hof werd bijgewoond door vijfenveertig toeristisch ondernemers in de gemeente. Algemene indruk van de ondernemers was ‘zinnig’ en ‘zeer informatief’. Het werd allen duidelijk dat direct over de grens een groot potentieel aan nieuwe gasten wacht, waar we met inzet van nieuwe activiteiten flink van kunnen profiteren.
Duitse markt
Willen we in de toekomst een substantiële groei in het aantal toeristen bereiken, dan zal dat uit het buitenland moeten komen. Het aantal Nederlanders dat in eigen land op vakantie gaat, is al jaren stabiel en het is de verwachting dat dat de komende jaren ook zo zal blijven. Willen we groeien, dan moeten we zorgen voor een gestage aanwas van buitenlandse toeristen. Duitsland is het belangrijkste land dat ons die groei kan leveren. Wethouder Sylvia Fleuren van de Gemeente Berg en Dal die helaas vanwege droeve familieomstandigheden verstek moest laten gaan: ‘’En een gast voelt zich thuis waar hij zich begrepen voelt. Deze cursus Duitse taal en cultuur draagt daar aan bij”. RBT KAN zet zijn marketingpijlen de komende jaren dan ook voor een fors deel in op de Duitse markt en betrekt de ondernemers daarbij. Onder andere met deze informatieochtend en gekoppelde workshop in Berg en Dal.
Workshop
In de workshop kregen ondernemers praktische tips hoe zich op te stellen in de ontvangst van Duitse gasten. Ze kwamen meer te weten over interesses en gebruiken van Duitsers en leerden hoe je de Duitse gast het best tegemoet kunt treden. Het belang van de Duitse taal, veel gemaakte fouten en valkuilen kwamen ook aan de orde. Tal van praktische tips en handige zinnetjes om ervoor te zorgen dat de Duitse gast tevreden naar huis gaat en nog eens graag terugkomt, vonden de aanwezige ondernemers ook erg nuttig. Michael Stekhuizen van Restaurant de Spil in Groesbeek: ‘’Het was een positieve bijeenkomst. Wij krijgen al geregeld Duitse gasten in het restaurant maar het is goed om tijdens deze workshop het belang van de Duitse markt en concrete tips voor deze Duitse gasten mee te krijgen’’. Aan het eind van het programma werden de ondernemers op het e-learningplatform van RBT KAN gewezen. Hierin is een training opgenomen, die de ondernemers nog eens op alle do’s en don’ts wijst. Die e-learning is bedoeld voor alle frontofficemedewerkers van het toeristisch bedrijfsleven. Meedoen is gratis; op www.regioambassadeur.nl kan snel en simpel een account worden aangemaakt. Slotconclusie van de ondernemers was de gemeente te prijzen voor het initiatief deze bijeenkomst te organiseren.
Nijmegen Business