Brave Ones
5 februari 2025
Durf te kiezen voor talent met karakter
Nederland telt 125.000 internationale studenten, waarvan 8.000 in de regio Arnhem-Nijmegen- Wageningen. Deze, veelal onbekende, groep mensen lost in potentie een groot deel van het personeelstekort op. Precies daar komt het in Nijmegen gevestigde uitzendplatform Brave Ones om de hoek kijken. Met ruim 13.000 volgers op sociale media is het bedrijf dé ingang naar een zeer interessante groep potentiële werknemers, aldus oprichter Karel Leusink en marketeer Ciska Korff.
Karel woonde en studeerde in Osaka (Japan) en Rome (Italië). Hij sprak de lokale talen niet en kon daardoor moeilijker aan een (bij)baan komen. In Nijmegen was dat wel anders: daar was hij bekend met de cultuur, de taal, en de stad. “Dat kom je alleen te weten als je het zelf hebt ervaren. Toen ik terugkeerde naar Nederland, merkte ik dat internationale studenten hier tegen hetzelfde probleem aanliepen. Zij hebben de moed om hierheen te komen, maar zodra ze de arbeidsmarkt willen betreden, staan ze vaak voor een dichte deur of weten ze niet waar ze moeten beginnen met hun zoektocht naar een baan.”
Van international students work…
Karel volgde nog een studie Bedrijfskunde en startte daarnaast op 1 april 2019 met zijn bedrijf International Students Work (ISW). Ciska lachend: “Kortom, een flink uit de hand gelopen 1-aprilgrap.” Karel: “De eerste twee jaar werkte ik parttime aan mijn bedrijf, maar daarna begon het te vliegen en kwamen al snel de eerste medewerkers. Inmiddels zitten we met tien man op kantoor. De arbeidsmarkt is natuurlijk krap en dit zal de komende jaren in verband met de vergrijzing in Nederland niet veel beter worden. Onze opdrachtgevers willen blijven groeien en hebben daardoor een constante vraag naar schaars talent. Wij ontlasten ze hier volledig in. Zo voorzien we bijvoorbeeld hun productie- en logistieke teams met gedreven internationale studenten, die snel up en running zijn. Daarnaast gaan we altijd voor lange termijn relaties, hierdoor komen negen van de tien opdrachtgevers bij ons terug.”
Naar Brave Ones!
Ciska: “De rebranding van ISW naar Brave Ones was mijn project. De term ‘Brave’ weerspiegelt de dapperheid van zowel de internationals als de bedrijven die hen aannemen. Die bedrijven blijven niet zoeken naar het schaap met de vijf poten, maar durven ‘out of the box’ te denken en voorop te lopen. De oude naam International Students Work zorgde soms voor terughoudendheid bij bedrijven om te starten. Ze gingen ervan uit dat internationale studenten maximaal vijf a zes maanden op uitwisseling zijn in Nederland en daarom maar voor een relatief korte periode inzetbaar waren. Terwijl in werkelijkheid 70-80% van de internationale studenten een bachelor of masteropleiding volgt aan een Nederlandse hogeschool of universiteit en daarmee minstens tussen de twee en vijf jaar beschikbaar is om te werken. In hen kun je als werkgever dus echt investeren, óf je kiest ervoor om deze werknemers op termijn over te nemen.”
Lange termijn beschikbaarheid
Karel: “De internationals die we tijdens hun studie uitzenden, blijven gemiddeld zeventien maanden werken bij dezelfde opdrachtgever. Sterker nog: 73% van de internationale studenten wil na het afstuderen fulltime in Nederland blijven werken. Kortom, dit zijn echt dappere, moedige en gemotiveerde werknemers. Bovendien werken we met jonge mensen en dragen we bij aan het tegengaan van de vergrijzing. De bedrijven die het aandurven deze doelgroep een kans te geven, maken een belangrijk verschil.” Ciska: “Daarom ook onze slogan voor de bedrijven waarmee we samenwerken: ‘Durf te kiezen voor talent met karakter’. Dat is waar Brave Ones voor staat.”
Brave Ones biedt vier typen dienstverlening:
Service 1: We verhogen de output van teams in de productie en logistiek door ze te ondersteunen met internationale studenten in uitvoerende rollen. Onze studenten willen zowel doordeweeks als in het weekend werken en zijn in de vakanties ook fulltime inzetbaar.
Service 2: We voorzien bedrijven die internationaal willen groeien van meertalig talent om buitenlandse markten beter te kunnen bedienen. Op dit moment hebben we 72 verschillende nationaliteiten in de talentpool.
Service 3: We voorzien bedrijven van internationale studenten die beschikken over schaarse kennis en vaardigheden (AI, Engineering, Computing Science), ter ondersteuning van het fulltime team en voor het runnen van innovatieve projecten.
Service 4: We voorzien bedrijven van internationale afgestudeerden die beschikken over schaarse kennis en vaardigheden en graag langdurig fulltime aan de slag willen.
Een zeer betrouwbare groep werknemers
Karel benadrukt de mogelijkheden van deze relatief onbekende groep werknemers: “In Nederland zijn er 125.000 internationals, een grote groep. Ze spreken goed Engels en hebben al huisvesting in de regio. Bovendien kan je planningtechnisch op ze bouwen. Ons gemiddelde ziekteverzuim is slechts 0,14%. Dat is echt uitzonderlijk laag!”
Een oplossing voor het tekort aan arbeidskrachten
Karel: “We zijn gestart in de regio Arnhem- Nijmegen, maar werven inmiddels ook voor opdrachtgevers in Utrecht, Amsterdam, Eindhoven, Den Haag en Rotterdam. We willen mooie bedrijven helpen om toekomstbestendig te zijn. Veel bedrijven kennen de internationals nog niet, terwijl groeien in een structureel krappe arbeidsmarkt lastig is. Als je met ons samenwerkt, bieden we een duurzame oplossing voor deze uitdaging. Doordat we werken met een uitzendconstructie, zet jij de mensen in wanneer ze echt het verschil maken. We nemen daarnaast het papierwerk, zoals tewerkstellingsvergunningen en contractbeheer, uit handen. We faciliteren onze internationals met een e-bike, waardoor we bedrijven in een straal van vijftien kilometer rondom elke studentenstad kunnen bedienen.”
Mensen behouden voor opdrachtgevers en de regio
“Brave Ones biedt ongekende support aan de werknemers. Wij helpen ze met een (bij)baan en alles wat daarbij komt kijken. Zo faciliteren we cursussen (Nederlandse taal, heftruck of EPT training) en workshops. Daarnaast nemen we alle internationals jaarlijks mee naar de Efteling. Deze extra inspanningen zorgen ervoor dat dat ze langer behouden blijven voor onze opdrachtgevers (gemiddeld zeventien maanden) en zich sneller thuis voelen in de regio. Zo dragen we bij aan talentbehoud én kennis voor het lokale bedrijfsleven.” Kortom, ben je een ondernemer op zoek naar talent? Overweeg dan zeker deze unieke doelgroep. De koffie staat voor u klaar.
Meer weten? Kijk op Brave Ones.
Nijmegen BusinessCoverstory