Artikelen
23 april 2014
Dutch Fair Innovation Foundation biedt MKB kansen
Heel vroeger verzamelde je zilverpapier voor de missie, dat werd later omgezet in financiële ontwikkelingshulp door de overheid, maar toen het besef doordrong dat veel van dat geld in diepe zakken verdween werd steeds vaker gekozen voor een meer praktische vorm van hulpverlening. De Dutch Fair Innovation Foundation uit Nijmegen voegt daar een bijzonder initiatief aan toe. Max Koffi en Henny van Benthem geven tekst en uitleg.
Max Koffi werd geboren in Togo, groeide op in Congo Brazzaville, studeerde er medicijnen, vertrok naar Frankrijk om psychologie te studeren en kwam zeventien jaar geleden naar Nederland. Momenteel is hij mede-eigenaar van trainingsbureau Belgers & Koffi, een bureau dat ondersteunt in interculturele communicatie. Samen met een aantal Nijmeegse ondernemers is Stichting Dutch Fair Innovation Foundation opgericht.
Concept
Het concept is betrekkelijk eenvoudig. Nederland telt veel Hoogopgeleide Afrikaanse studenten die hier tijdelijk verblijven voor hun studie. “Wij selecteren afgestudeerde Afrikaanse studenten met ondernemersambitie. Zij lopen stage binnen een MKB-bedrijf, leren het bedrijf van binnen en buiten kennen en keren dan terug naar Afrika met een beproefd en kansrijk businessmodel, om daar een franchise te starten. Dat betekent dat de MKB-er zo een lokale partner heeft, die de merknaam en product in de markt kan zetten. Afrika is onlangs nog betiteld als een continent met sterk stijgende economische groeicijfers en een grote kans op enorme rendementen. Maar we werken ook via joint ventures, waarbij we Afrikaanse bedrijven met een goed track record selecteren, die bijvoorbeeld al een sterke landelijke positie hebben opgebouwd in hun specifieke marktsegment en die naar andere landen hun vleugels willen uitslaan. Met een joint venture kan een Nederlands bedrijf meeliften.
Het geeft MKB-bedrijven een eenvoudige kans om de eerste stappen te zetten op de Afrikaanse markt. Natuurlijk hebben we sectoren benoemd met de meeste kans op succes. Dan praat je over landbouw, consumentenproducten, bouw en infra, telecommunicatie, ICT en transport en logistiek. Doel is om ondernemend Nederland en ondernemende Afrikaanse landen met elkaar te verbinden.
We creëren werkgelegenheid, ondersteunen de ontwikkeling van de plaatselijke economie, terwijl het bedrijven in Nederland de kans geeft om er zich met lokale kennis te vestigen. Dan heb je het niet alleen over kennis omtrent verhoudingen en ontwikkelingen, maar ook kennis van lokale en officiële talen.”
Grijp die kans
Max Koffi heeft het model ontwikkeld en hij heeft de contacten met Afrikanen in Nederland, Ambassades en met overheden in Afrika. “Wij hebben de netwerken en kennen de wegen in Nederland”, vertelt Henny van Benthem. “We hebben ook al de eerste contacten gelegd en contracten ondertekend. Het is ook goed voor de uitstraling van Nederland. Op dit moment maken Chinezen in Afrika de dienst uit, maar ze voegen geen meerwaarde toe, ze laten het werk bijvoorbeeld doen door hun eigen arbeidskrachtten uit China. Wij hebben natuurlijk ook onze overheden ingeschakeld om te kijken of we een bijdrage in de kosten kunnen krijgen.” Het businessmodel start met een eerste kennismaking en gaat vervolgens stapsgewijs verder, eventueel tot en met de complete procesbegeleiding gedurende twee jaar na vestiging.
“Het is een win/win-model. Wil je zaken doen in Afrika, dan is dit je kans.”