Lunchbijeenkomst bij het Arsenaal 1824
1 juni 2023
Duurzaamheid, wat betekent dat voor jou en jouw onderneming?
Duurzaamheid… het is een begrip dat je tegenwoordig zo’n beetje overal tegenkomt. Een modewoord? Duurzaamheid is gewoonweg iets dat je moet doen om mee te kunnen in de vaart der volkeren? Simpelweg een stempel die je zet, omdat het in deze tijd nu eenmaal zo hoort? Of is het meer dan dat? Betekent duurzaamheid écht iets voor jou en jouw bedrijf ? Mark in den Bosch, marketing en salesmanager bij Avodesch, Gert-Jan Willems, eigenaar van UTS Verkroost en businesspartner bij Stadslogistiek, Hakan Eijkenboom, eigenaar van Prosperos, Michel Lebbink, sales en marketing manager bij Encon en John Ariëns, eigenaar van Ariëns Solar gaan erover in gesprek tijdens een goed verzorgde lunch in het Arsenaal.
“Duurzaamheid is een containerbegrip,” vangt Gert-Jan aan. “Er wordt van alles onder geschaard.” “Het is een breed begrip,” vult Michel aan, “uiteraard zijn er de ecologische aspecten, maar een duurzame inzetbaarheid van personeel bijvoorbeeld hoort daar, zeker in deze tijd van krapte in de arbeidsmarkt, nadrukkelijk ook bij. Zo geven steeds meer (potentiële) werknemers aan een voorkeur te hebben voor bedrijven met een duidelijk maatschappelijk doel. “Duurzaamheid is tegenwoordig overal aanwezig,” beaamt Mark. “Maar we zien toch ook dat het in bepaalde zin ook een modewoord is, een label dat je in deze tijd nu eenmaal moet hebben, zonder dat er echt over nagedacht wordt waarom duurzaamheid belangrijk is en óf het dat ook daadwerkelijk is. Wat we nog voornamelijk tegenkomen is dat prijs belangrijk is en dat zal ook nog wel blijven. Niet iedereen is bereid of in staat om extra te betalen voor de duurzaamheid idealen.” Volgens Michel is verduurzaming een transitieproces om ook op lange termijn als bedrijf te kunnen groeien. Duurzaamheid is dan ook niet alleen een soort ‘ideaal’ maar gewoon realiteit. Zo hebben bedrijven met een duidelijke duurzaamheidsstrategie inmiddels een voorkeurspositie bij meerdere banken bij het verkrijgen van voldoende werk- investeringskapitaal.
Prijs boven idealen?
John ziet eveneens dat prijs nog altijd de beslissende factor is. “Zo bieden wij bijvoorbeeld zonnepanelen van Europese makelij en dan blijkt dat de klant dan toch liever voor de goedkopere panelen uit China kiest, al komen die van ver en zijn ze minder ecologisch verantwoord.” “En dat is ergens ook wel logisch,” denken anderen. “Onderaan de streep moet er toch een bedrijf gerund worden dat financieel gezond moet zijn om te kunnen blijven doen wat ze moeten doen.”
Zeker in het midden- en kleinbedrijf moeten investeringen toch terugverdiend worden. De stimulerende werking richting andere, meer duurzame keuzes zal dan toch vanuit de overheid moeten komen. Door duidelijke wet- en regelgeving op te stellen en door het voortouw te nemen in de aanbestedingen die worden uitgeschreven. Daarin zien we dat het ecologische aspect een steeds grotere rol begint te spelen. Dat gezegd hebbende wordt ook gezien dat zelfs bij grote aanbestedingen binnen de overheid de uiteindelijke verdeling 70% prijs en 30% duurzaamheid bleek te zijn. “Daar waar wij ons aanbod deden met goed ecologische producten kregen we uiteindelijk terug van een grote regionale zorginstelling: op de producten van jullie tegenspeler zit ook een eco label, maar is stukken goedkoper, terwijl het zoveel meer dan dat is, zeker in onze branche,” vertelt Mark.
Wat doe je zelf?
Zelf blijken de ondernemers zowel privé als zakelijk elk weer andere keuzes te maken. En alhoewel alle partijen aan tafel zich in deze specifieke markt van duurzaamheid bevinden, maken niet alle bedrijven zelf ecologische keuzes. Zo is elektrisch rijden nog geen gemeengoed. En dat heeft verschillende redenen. De diesel die al aangeschaft kan uiteraard nog prima worden afgereden. Maar er zijn zeker ook andere, meer zakelijke redenen. Zoals Hakan aangeeft: “Wij werken landelijk, onze mensen rijden ruim 400 kilometer per dag, dat red je simpelweg niet met de actieradius van een elektrische auto. Dit neemt echter niet weg dat we er niet over nadenken. Er zijn organisatorische wijzigingen aan te brengen, zo denken we erover om niet 2 tot 3 volle dagen op de weg in te plannen, maar dagelijks een halve dag. Dat heeft echter toch ook weer milieutechnische gevolgen als je kijkt naar de extra bewegingen die je dan maakt.”
Zo ontkom je er niet aan om, ondanks de idealen die er zijn, goed na te blijven denken over wat haalbaar is voor jouw bedrijf op dit moment. Maar dat er een beweging gaande is valt niet te ontkennen. “In alles is voelbaar dat er wel degelijk gewerkt wordt aan andere keuzes voor de toekomst. Daarbij moeten we echter niet vergeten dat Nederland niet alleen staat in de wereld. Werkelijke stappen zijn nog te zetten in de landen die nu een ontwikkeling doormaken, zoals ZuidAmerika en Azië. We moeten ervoor zorgen dat die mensen opgeleid worden om het technisch beter in te richten. Zelfs als we kijken binnen Europa zien we dat de mentaliteit in veel landen nog steeds heel anders is dan hier.”
Ook hier aan tafel zijn er grote verschillen. Waar de één (Encon) opereert vanuit een hoofdkantoor dat in 2019 werd uitgeroepen tot meest duurzame gebouw in Europa denkt de ander er nog over na of het rendabel is om zonnepanelen te plaatsen.
Stadslogistiek
In Nijmegen zijn er alvast grote stappen gemaakt met de elektrische vrachtwagen van Stadslogistiek Nijmegen. Waarbij een stevige samenwerking tussen de leveranciers van facilitaire producten, de grote ontvangende partijen en de gemeente ervoor heeft gezorgd dat pakketten verplicht gebundeld en elektrisch worden geleverd met UTS Verkroost als cityhub. Dat zorgt voor minder transportbewegingen en heeft daarmee niet alleen grote milieuvoordelen, maar zorgt ook voor een vergrote veiligheid. En zo is er veel gaande. Nederland is dan wel klein, maar tegelijkertijd heel erg groot. Alle disgenoten zijn het er wel over eens dat duidelijke wet- en regelgeving helpt om die noodzakelijk nieuwe richting in te slaan. Daarbij wordt eveneens opgemerkt dat het ontbreken van een heldere visie in diezelfde wet- en regelgeving op dit moment ook erg tegen kan werken. Energieopslag, het terugleveren van de opgewekte energie… er zijn nog veel hobbels op de weg. Het vinden van adequaat opgeleid personeel en het vinden van nieuwe technologische oplossingen maakt daar met oog op toekomstbestendigheid/duurzaamheid zeker ook deel van uit.
Al met al: Er is beweging, en tegelijkertijd is er nog veel te doen.
Arsenaal 1824
De lunch werd dit keer verzorgd door Het Arsenaal, zoals Arsenaal 1824 vooral bekend is. Een grand café en restaurant dat is gevestigd in het Rijksmonument Vlaams Arsenaal. Met gerechten uit de Franse, Mediterrane en Oosterse keuken zit je hier altijd goed. Privé zowel als zakelijk. En met parkeergarage Mariënburg die er direct aan ligt is de bereikbaarheid prima.
Meer weten? Kijk op Arsenaal 1824.
Van links naar rechts: Gert-Jan Willems, John Ariëns, Michel Lebbink, Hakan Eijkenboom en Mark in den Bosch.