Artikelen
29 september 2016
‘Een goede website is een perfecte combinatie van creativiteit en techniek’
Ken je het gevoel dat iets geweldig goed gelukt is en je keihard: BOOOM roept? Dat gevoel wil Milan Brouwer van BOOOM Digital bij jou oproepen als hij jouw nieuwe website oplevert. Vroeger, toen Milan nog een klein jochie was, wilde hij de reclame al in. Hij werd geïnspireerd door een film die zich afspeelde in deze snelle wereld. De spannende wereld waarin de ontwikkelingen in razend tempo gaan, intrigeerde hem. Het creatieve gedeelte sprak hem het meest aan en hij volgde een grafische opleiding. Sinds 2007 ontwerpt en bouwt Milan websites en webshops. De techniek voor het bouwen van websites leerde hij zichzelf aan. Inmiddels heeft hij zijn eigen webdesign bureau met een team van vijf man.
WordPress rules
Milan vertelt enthousiast: “Een goede website is een perfecte combinatie van creativiteit en techniek. Een goede websitebouwer weet hoe je met techniek het creatieve kan bereiken. We maken voornamelijk WordPress sites. Niet voor niets, het is het meest gebruiksvriendelijke platform dat er is. Programmeurs verbeteren continu de techniek waarvan de gebruikers direct voordeel hebben. Een website breiden we uit met plug-ins en functionaliteiten, zoals een contactformulier, webshop, SEO- of afsprakenmodule. WordPress heeft een toegankelijk CMS-systeem waarmee je zelf de website eenvoudig bij kan houden. Zelfs de digibeten onder ons. In een korte sessie leggen we het gebruik uit en je kunt vervolgens zelf tekst en foto’s aanpassen. Je bent dus niet afhankelijk van ons.”
‘Een goede websitebouwer weet hoe je met techniek het creatieve kan bereiken’
Wie een website van BOOOM Digital bekijkt, ziet een duidelijke handtekening. Milan: “Door een aansprekend design val je op. Dat betekent veel beeld en kreten in een groot lettertype. Kleuren die volledig op elkaar afgestemd zijn en elke pixel is nauwkeurig geplaatst. Een strak design waarin de huisstijl van de klant natuurlijk overvloeit. Een website is meer dan een mooi digitaal uithangbord. Je wilt gevonden worden én je wilt bezoekers aanzetten tot actie. Daar komt techniek bij kijken. Een scorende website is gebruiksvriendelijk en past bij de doelgroep. In twee klikken moet je in beeld hebben waarnaar je zoekt, bijvoorbeeld bij een restaurant de menukaart. Een ‘call to action’ knop is onontbeerlijk. Een bezoeker moet direct kunnen bestellen, een afspraak kunnen maken, reserveren dan wel informatie aan kunnen vragen. Je contactgegevens moeten duidelijk zichtbaar zijn: je wilt tenslotte weten met wie je zaken doet en waar het fysieke adres van een bedrijf is. Als je naar het bedrijf toe wilt gaan, is het wel zo handig als het in de regio gevestigd is.
De kracht van beeld
De homepage bestaat uit een samenvatting van de gehele website. In één oogsopslag wil je zien waar de website over gaat. Voor aanvullende informatie klik je verder in het menu. Nogmaals, een beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Daarmee zeg ik niet, dat tekst niet belangrijk is. Door het beeld word je getriggerd, daarna ga je verder lezen. Daarom raad ik aan om een fotograaf je foto’s te laten maken. Foto’s gemaakt met een telefoon zijn leuk voor social media of voor bij een blog, maar ongeschikt als hoofdbeeld op je website. Stockfoto’s, beeldmateriaal via een fotobureau kunnen uitkomst bieden, alleen beschik je dan niet over exclusief beeld. Laat bovendien een professional je tekst schrijven. Tekstschrijven voor internet is een specifiek vakgebied. Zeker in het kader om een hoge ranking in Google, oftewel SEO (search engine optimization) te krijgen. Overigens wat veel mensen niet weten, is dat hosting eveneens van invloed is op de vindbaarheid in Google.
Meer dan design
De technische laadtijd van een website is cruciaal. Ook de veiligheid van een website (datalekken) vindt Google steeds belangrijker. Wij werken daarom met vaste partner Mike Dammer van 026hosting.
Zij leveren standaard HTTPs-sites, monitoren op siteniveau en voeren periodiek WordPress-updates uit. Naast 026hosting wordt er ook nauw samengewerkt met Martijn van de Spreng van Daizy Media voor de online marketing. Wij delen overigens dezelfde kantoorruimte zodat wij elkaar kunnen versterken. Naast deze partners werkt BOOOM Digital samen met een team van fotografen, tekstschrijvers en videografen. Zo ben je er zeker van dat je een volmaakte website krijgt.”
‘Door aansprekend webdesign val je op’
Responsive website een must
“De online ontwikkelingen gaan snel waarbij Google verouderde techniek afstraft door een lagere ranking. Een responsive website is de maatstaf, dat betekent dat deze schaalbaar is voor alle devices. Anders gezegd aanpast aan het formaat van je telefoon, laptop of tablet. Een website is een dynamisch communicatiemiddel die bijgehouden moet worden op technisch gebied als ook inhoudelijk. Met verrassende inhoudelijke wijzigingen in tekst en beeld creëer je retourbezoek. Een blog is daar een goed middel voor. Het bijhouden van je website hoef je niet zelf te doen, BOOOM Digital neemt dat uit handen en schakelt waar nodig haar team van externe specialisten in. Zo blijft je website up to date met de nieuwste tools.”
Het jongetje van toen heeft zijn droom waargemaakt. Niet alleen werkt hij in de reclame, hij heeft zelfs zijn eigen webdesign bureau met vijf enthousiaste webbouwers. Nog altijd is hij gek op alles wat met online te maken heeft. Dat zien we terug in de gelikte websites, zijn hippe uiterlijk en flitsende kantoor. BOOOM!!!!! Dat heeft hij maar mooi gedaan!