Hotel Van der Valk Arnhem en Nijmegen
22 februari 2022
Een scheutje ‘founder’s mentality’ doet een bedrijf floreren
Je bent ondernemer en de zaken gaan goed. Toch merk je op een gegeven moment dat je bedrijf niet meer groeit. Het is te groot, te complex en te bureaucratisch geworden. Door managementlagen en procedures duurt het te lang voordat beslissingen genomen en geïmplementeerd kunnen worden. Oplossingen die “vroeger” altijd werkten, werken niet langer meer. Er is iets veranderd, maar door de complexiteit van het bedrijf zie je niet waaróm die oplossingen niet meer werken. Doorgewinterde managers worden aan boord gehaald, maar soms voeren die te ingrijpende veranderingen uit waarmee de cultuur van je bedrijf verloren gaat. Volgens sommige analisten is het hebben van een zekere mate van ‘oprichtersmentaliteit’ onontbeerlijk. Ik toets deze mentality bij Marije van der Valk en Wouter ’t Hooft. Marije runt Van der Valk Hotel Nijmegen-Lent, Wouter Van der Valk Hotel Arnhem.
Wat is een oprichtersmentaliteit? Chris Zook en James Allen, auteurs van het boek ‘The Founder’s Mentality’, kennen het begrip drie kenmerken toe: het hebben van een “owner’s mindset” (denk en doe als de eigenaar van het bedrijf), een duidelijke eigen(wijze) visie en altijd voor de klant klaarstaan.
Gast voor één derde leidend
Bij de term ‘founder’s mentality’ denk Marije direct aan de generatie van haar opa, die het concern na de oprichting door haar overgrootouders hebben uitgebreid. heeft opgericht en uitgebreid. “Zij waren absoluut eigengereid en eigenwijs. Ze hadden een duidelijke visie die hoe dan ook gerealiseerd moest worden. Bij de oprichting van Van der Valk Hotel Nijmegen-Lent hadden we ook duidelijk voor ogen wat we wilden. Dat toetsen we vervolgens voortdurend aan de wensen en verwachtingen vanuit de markt.” Wouter: “Het vooropstellen van de gast is inherent aan een horecabedrijf. Voor ons is de gast voor groot deel leidend. In de loop der jaren verschuiven behoeften van gasten. Daarin bewegen we mee.”
Platte organisatie: één geheel
De medewerkers vormen en andere belangrijke pijler. Zéker binnen familiebedrijven, waar de medewerkers voor de familieleden vaak aanvoelen als ‘extended family’. Veelal zijn medewerkers loyaal aan het familiebedrijf en maken de opvolging van een volgende generatie mee. Marije: “Ze zien de nieuwe eigenaar opgroeien. Dat kan soms voor interessante verhoudingen zorgen, maar uiteindelijk vind je daar altijd een weg in. De kern van een gezond bedrijf leiden, is dat je een duidelijke visie hebt, tegelijk veel respect hebt voor wat er is en dat je zelf het goede voorbeeld geeft. Dus met beide voeten op de grond blijven staan.” De schrijvers van ‘The Founder’s Mentality’ waarschuwen voor een organisatie die te log is geworden door de eigen groei. Laag op laag werkt vertragend. Marije: “Ik denk dat ons concern een schoolvoorbeeld is van een platte organisatie.” Wouter: “We waken ervoor dat de verschillende afdelingen niet als losse eilandjes gaan opereren. Zo blijft het één geheel.”
Jonge valken: één team, één taak
Marije, haar zussen en broer en hun partners noemen zichzelf Jonge Valken. In 2018 formuleerden ze hun eigen kernwaarden. “We stelden ons daarbij de vraag hoe onze medewerkers er uit zouden moeten zien. Op een plaatje, uitgetekend in bedrijfskleding, beeldden we een medewerker af die van iedere afdeling wel iets aan had”, aldus Marije. “In de basis zeggen we: één team, één taak. We hebben één gast en uiteindelijk moet die gast tevreden zijn. Natuurlijk wordt iedere medewerker aangenomen voor een bepaalde rol of functie, maar wel met de verwachting dat je flexibel bent en ondersteunt waar nodig. Dat een receptiemedewerker ook lunches aan tafel serveert, zorgt ervoor dat we als één team opereren en niemand in hokjes denkt.” Gasten ervaren dit ook als positief. “Onze gasten moeten zich ‘thuis van huis’ voelen. Leisure gasten gaan voor hun plezier naar een hotel. Voor zakelijke gasten is het vaak noodzakelijk. Dan zijn bekende gezichten erg fijn.”
Bij founder’s mentality blijven
Medewerkers leren zo bovendien meerdere facetten van hetzelfde bedrijf kennen, wat hun taken afwisselend maakt. De veelzijdigheid wordt ook door de gast als prettig ervaren. Wouter: “Die flexibiliteit geldt ook voor mij: ik kan nog zo veel vooruit plannen, meestal verloopt de dag toch anders.” Keren we terug naar het begrip founder’s mentality, dan is die flexibiliteit een welkome tegenhanger van de logge organisatie. Marije besluit: “Onze praktische aanpak, generatie-overschrijdende visie en het ontbreken van bureaucratische vertragingen zorgen ervoor dat we dicht bij onze founder’s mentality kunnen blijven.”
Nijmegen BusinessArnhem BusinessGastvrijheid