WebsiteNazorg
29 januari 2025
Een verhaal over de wetten van Nederland, Europa en Google
Tegenwoordig kun je overal wel een website laten bouwen. Van studenten op zolderkamers tot de grootste bureaus binnen en buiten de regio. Wat veel ondernemers niet weten, is dat er een belangrijke parallel te trekken is tussen jouw website en jouw boekhouding. In beide gevallen rendeer je op het resultaat, maar ben je ook hoofdelijk verantwoordelijk voor alles dat fout gaat. Het grote verschil is echter dat je voor jouw website veel meer wetgevers hebt om rekening mee te houden.
Bij het Nijmeegse WebsiteNazorg.nl kennen ze de slagen van de zweep. Deze universele helpdesk voor websites en webshops lost dagelijks vele problemen op en communiceert daar ook actief over met overheidsorganisaties. Kennisdeling staat voorop, en dat laten ze ook zien in dit artikel.
Telecommunicatiewet (ook wel de cookiewet genoemd)
Iedere bezoeker die een pagina van jouw website bezoekt, laat een herleidbaar signatuur achter. Namelijk het tijdstip, het IP adres van het apparaat dat is gebruikt en nog een aantal andere gegevens waarmee de sessie altijd aan de persoon te koppelen is. Vroeger waren er veel zorgen dat deze persoonsgegevens misbruikt konden worden door gebruik te maken van cookies. Door de Cookiewet (eigenlijk de Telecommunicatiewet) die onder handhaving door de ACM valt, zien we in de praktijk nog maar weinig misbruik van gegevens door gebruik van cookies.
Waar cookies gebruikt worden, zien we het echter nog altijd mis gaan. De vuistregel van de cookiewet is dat alleen noodzakelijke cookies standaard aangezet mogen worden. Analytische cookies van Google Analytics vallen daar ook onder. Marketing cookies van Google Tag Manager, Facebook, LinkedIn etc. vallen hier nooit onder.
Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
Naast cookies zijn er andere manieren waarop websites vaak te scheutig zijn met het delen van persoonsgegevens. In de meeste gevallen zien we het fout gaan door het inladen van code van derden. Gebruik je bijvoorbeeld Google Maps of lettertypen van Google op jouw website? In de algemene voorwaarden van die producten staat dat alle gebruikersdata gebruikt mag worden door de advertentienetwerken van Google. In Duitsland zijn de eerste boetes voor het gebruik van Google Fonts al uitgedeeld. De Autoriteit Persoonsgegevens zou hierop kunnen acteren in Nederland. Het alternatief is overigens makkelijk. De meeste websites kunnen prima met een verwijzing naar Google Maps in plaats van het kaartje in de pagina zelf en het is ook mogelijk om de lettertypen direct op de server van de site te installeren.
Belastingwet
Ook de belastingdienst heeft iets te vinden van jouw website. Maar dat is misschien niet het meest spannende. Je moet van de belastingdienst op jouw website jouw KVK en BTW-ID publiceren. Dit maakt het duidelijk van wie een website is.
Hackers
Hoewel we tot nu toe vooral spraken over de wetten in Nederland waar je aan hebt te voldoen, zijn er meer invloedssferen van toepassing op jouw website. Zo zien we veelvuldig dat websites en webservers worden gehackt. Bij een hack kunnen persoonsgegevens op straat komen te liggen. Je moet een hack dan ook altijd als datalek melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Ook als alleen jouw eigen gegevens op straat zijn komen te liggen. Niet melden binnen 72 uur is een strafbaar feit. Daarnaast loop je het risico dat anti-virus software jouw website zal blokkeren, of dat zelfs webbrowsers dit gaan doen. Een ander effect kan zijn dat jouw website spamlinks in zoekmachines plaatst of zelfs uit zoekmachines wordt verwijderd. Interne data van Website- Nazorg.nl laat zien dat 92% van alle hacks komt door het te laat zijn met het updaten van de software van de website. Het meest kwetsbaar zijn websites die niet minimaal wekelijks alle updates krijgen. Een gezond updatebeleid is de basis van goede ICT-beveiliging op de website. Het sluit goed aan bij de scans die bijvoorbeeld door ICT & Co (elders in deze publicatie) worden gegeven. De website staat immers 24/7 aan om bezoekers en daarmee ook hackers naar jouw organisatie te leiden.
Zoekmachines
De laatste wet, is de wet van de omzet. Hoe haalt jouw website het gemakkelijkst rendement uit het verkeer in zoekmachines? Dat heeft allemaal te maken met de snelheid van de website. Hoe sneller de site is, hoe gemakkelijker een Google deze hoger in de resultaten plaatst. Ook bij het adverteren in zoekmachines is het zo dat netwerken je een gunstiger positie geven voor hetzelfde budget wanneer jouw website snel is. De reden dat netwerken gek zijn op snelle websites, is omdat een snellere website ook daadwerkelijk beter converteert. Wanneer jij lekker converteert, zal je langer en meer adverteren en dus zullen de netwerken meer aan jou gaan verdienen. Daarom adviseren we altijd om te investeren in kwalitatief goede webhosting in combinatie met versnelling.
Check, check doublecheck!
Bovenstaand zijn de meest voorkomende problemen die WebsiteNazorg.nl op dagelijkse basis voor inmiddels ruim 2.000 websites oplost. In Nederland zijn ze de grootste speler in de markt. Ze zien dat webbouwers vaak onvoldoende of een verkeerd beeld hebben van bovenstaande zaken en ondersteunen graag in het rechttrekken van problemen. Ook denken ze graag met je mee wanneer je een website gaat laten bouwen. Met een goede instructie kunnen veel problemen voorkomen worden.
Meer weten? Kijk op WebsitaNazorg.
Nijmegen BusinessICT en Telefonie