Artikelen
24 april 2014
Elberg Groep 25 jaar experts in schade-expertise en taxaties
2014 is voor de Elberg Groep een jubileumjaar, want op 1 november 1989 startten Cor van den Berg en Jos Elbers een eigen expertisebureau onder de naam Elbers en van den Berg B.V. Cor van den Berg stapte uit, Sion Blokland kwam er na acht maanden al bij en de naam veranderde in Elberg Groep. De werkzaamheden zijn echter nog steeds hetzelfde, de Elberg Groep is een onafhankelijke landelijk werkende expertise- en taxatieorganisatie met een breed scala aan vaktechnische disciplines. Dat klinkt uitermate saai, maar is het niet. Jos Elbers en Sion Blokland leggen uit.
Een expert wordt door een schade-verzekeraar of een verzekerde ingeschakeld in geval van schade. Hij geeft zijn onafhankelijke oordeel en begeleidt verder het hele traject. Taxaties vinden plaats voordat er schade optreedt. Dan wordt secuur bekeken wat de waarde is van het te taxeren object, de uitkomst wordt door de verzekeraar ondertekend en aan de polis gehecht. Komt er schade, dan worden de taxatiewaarden als uitgangspunt voor de schade-uitkering genomen. Dat voorkomt een hoop gesteggel rond uitkeringsgelden en zo’n taxatie blijkt dan goud waard.
Het gaat goed met de Elberg Groep. Jos Elbers: “Omdat we in de loop der jaren een uitstekende reputatie hebben verworven en aan een groot netwerk hebben gebouwd. We werken met gekwalificeerde medewerkers, waaronder register-experts en taxateurs, we hebben alle aandacht voor de klant, we kennen het klappen van de zweep en dat samen verklaart ons succes.”
De praktijk
Maar hoe werkt het in de praktijk? Jos Elbers geeft de brand bij restaurant Beau als voorbeeld. “Op de vrijdag voor kerst vloog om 18.00 uur de keuken van het restaurant in brand. Ik werd door hun verzekeringstussenpersoon Sjaak van Rijswijk van Flavius gebeld, een half uur later was ik aanwezig. Het was meteen duidelijk dat de keuken volledig was uitgebrand en dat het hele pand als gevolg van roetschade voor langere tijd onbruikbaar zou zijn, er stonden wel 400 reserveringen voor kerst in de boeken. Er moest dus snel iets gebeuren. Om 22.00 uur had ik overleg met de assuradeur, de volgende dag om 8.00 uur waren hun experts aanwezig. Toen hadden we ons plan al klaar. We wilden een tijdelijke alternatieve locatie bouwen, er bleek in Antwerpen een spiegeltent vrij. Die werd op zondag afgebroken en hier in Brakkenstein op maandag opgebouwd. Inmiddels was Rob Hijmans ingeschakeld, die de nodige voorzieningen met betrekking tot aanvoer van gas, water en elektriciteit trof. Er werden toiletwagens neergezet, er kwam een volledige mobiele keuken, de afvoer van vuil water werd geregeld, kortom er werd in twee dagen tijd een compleet mobiel circus opgebouwd.
Op dinsdag 24 december werd de tent in kerstsfeer ingericht en ’s avonds was het feest. Inmiddels hadden we contact gehad met de mensen die hadden gereserveerd. De spiegeltent was een goed alternatief, maar het had natuurlijk niet de ambiance van Beau. Daarom werd in overleg met de verzekeraar besloten dat hun zes-gangen diner gratis zou worden aangeboden. Ze verloren geen enkele reservering, sterker nog, de gasten vonden het een uitermate sympathiek alternatief. Het kwam allemaal goed, ook de verbouwing. Na twee maanden kon Beau weer normaal draaien en beschikten ze over een ‘state of the art’ keuken. Dat is wat wij doen, op de achtergrond, dat is ons werk en daar zijn we goed in.”
Grolsch
Het werkgebied van de Elberg Groep is heel Nederland. “Dus werden we in 2000 meteen ingeschakeld toen na de vuurwerkramp in Enschede de Grolschfabriek ernstig beschadigd bleek te zijn. Onze eerste zorg was de productie op gang te houden. Het werd uiteindelijk een megaklus, met de grootste in Nederland uitgekeerde schade ooit: 150 miljoen euro voor schade aan 54 gebouwen op hetzelfde bedrijfsterrein. Onlangs traden we nog op bij de brand bij de Markies in Wijchen. Ons doel is altijd tweeledig: we garanderen waar mogelijk de continuïteit van de onderneming en het herstel moet zo worden uitgevoerd dat het minstens zo goed wordt als het was. Daarbij gaat het natuurlijk niet alleen om grote schades. Bel ons en dan zien wij meteen wel of we toegevoegde waarde kunnen hebben. Onze kosten zijn trouwens altijd in een polis meeverzekerd, alleen weet bijna niemand dat. Daar heb je dus een goede tussenpersoon voor nodig, die je als verzekerde meteen op het goede pad zet. We werken ook vaak voor volmachtkantoren, want die willen dat aan hun klanten service wordt verleend en dat doen wij.“