Artikelen
23 maart 2016
Ergonomisch kantoormeubilair: goed voor werknemers, goed voor het bedrijf
Zestiende-eeuwse monniken hadden al last van hun gewrichten door langdurig schrijfwerk. Toch heeft het nog bijna een half millennium geduurd voordat er serieus aandacht werd besteed aan ergonomie in de kantooromgeving. Sinds de RSI-epidemie eind jaren 90 is er veel verbeterd, maar er liggen ook nog veel kansen. Hoe kan ergonomisch kantoormeubilair zowel voor werknemers als werkgevers profijtelijk zijn?
Werkgerelateerde aandoeningen in de kantooromgeving
Bij klassieke beroepsziekten is er een betrekkelijk heldere oorzaak-gevolgrelatie. Een voorbeeld is asbestose bij werknemers in de asbestindustrie. Daarom is de werkgever wettelijk verplicht om afdoende bescherming te bieden.
Bij diverse relatief nieuwe arbeidsziekten is dat minder duidelijk. Een voorbeeld is KANS (Klachten aan de Arm, Nek of Schouder, voorheen RSI), dat vermoedelijk onder meer wordt veroorzaakt door langdurig computerwerk. Een eenduidig ziektebeeld of een helder verband met werkomstandigheden is er echter niet, en het inzicht dat werknemers ook ziek kunnen worden van een ‘veilige’ kantooromgeving, is dan ook niet overal doorgedrongen. Een betere inrichting van het kantoor en voorlichting voor de werknemers zou echter wel kunnen bijdragen aan de gezondheid van werknemers.
Hoe kan ergonomisch meubilair helpen?
In een goed ingerichte werkomgeving wordt de werknemer niet alleen ondersteund, maar ook gestimuleerd om gezond te zitten en te bewegen. Een ondersteunende functie heeft bijvoorbeeld een in hoogte verstelbaar beeldscherm, waarmee je gezond rechtop kunt zitten. Dat kan worden aangevuld met stimulerend meubilair, zoals een draaiende kantoorstel met een kantelbaar zitvlak, waarop je vanzelf een beetje zit te wiebelen, draaien en glijden. Zo is de klassieke statische zithouding automatisch verleden tijd, terwijl dat voor de werknemer grotendeels onbewust gaat.
Stimuleren van productiviteit
Ergonomisch meubilair kan zo negatieve effecten van kantoorwerk tegengaan. Je kunt het echter ook omdraaien en focussen op positieve bijeffecten. Het gevoel van welbevinden dat een uitstekende werkhouding met zich meebrengt, vertaalt zich in een meetbare verbetering van de productiviteit. Een ander voorbeeld van ergonomisch kantoormeubilair is een bureautafel die voldoende kan worden versteld om ook een staande werkhouding mogelijk te maken. Dat betekent dat fysieke dynamiek naadloos kan worden geïntegreerd in het werkproces, waardoor het welzijn van werknemers verbetert en hun productiviteit toeneemt.
Een gezonde werknemer in een gezond kantoor
Zo kun je ergonomisch meubilair enerzijds zien als een verzekering tegen de kosten van arbeidsziekten, en anderzijds als een investering in productiviteit. Het is duidelijk dat je daarmee zowel de werknemers als de werkgever een dienst bewijst. In een moderne werkomgeving kunnen ergonomische kantoormeubelen daarom eigenlijk niet ontbreken.
Bron afbeelding: Cornelia Menichelli / pixelio.de
Nijmegen Business