Artikelen
17 augustus 2020
Financiering aanvragen voor zakelijk vastgoed: hoe werkt dat precies?
Zakelijk vastgoed kopen kan om meerdere redenen heel aantrekkelijk zijn. Het geeft je als bedrijf zijnde meer controle. Er gaat geen geld meer naar een huurbaas, je kunt met het pand doen en laten wat je wil (binnen de grenzen van het redelijke, natuurlijk) én aan het einde van de rit ben je simpelweg minder geld kwijt aan huisvesting. Maar ook als je helemaal niet van plan bent de winkel, het kantoorpand, of het distributiecentrum te gebruiken, levert het voordelen op. Je belandt dan aan de kant van de verhuurder. Veel investeerders kopen om die reden bedrijfspanden op: het is tenslotte een mooi pensioen. Wat je motieven ook zijn: hieronder vind je antwoorden op al je vragen rondom het financieren van zakelijk vastgoed.
Allereerst: wanneer is investeren in zakelijk vastgoed iets voor mij? ‘
Over het algemeen zijn we geneigd te zeggen dat investeren in zakelijk vastgoed handig is wanneer jouw organisatie al jarenlang een stabiele winst heeft en je verder niet echt weet wat je hiermee moet doen. Investeren in vastgoed kan ook wanneer je een aantal jaren hoge winstpieken kent, maar als daar diepe dalen tegenover staan, is het ten behoeve van de continuïteit van je bedrijf misschien beter om er nog eventjes mee te wachten.
Ik weet dat ik het met mijn onderneming kan veroorloven. Hoe start ik mijn hypotheekaanvraag?
Het aanvragen van financiering voor zakelijk vastgoed start met het opstellen van een investeringsplan. Dit plan is een vereiste voor kredietverstrekkers en vertelt onder meer waarom je van plan bent een bedrijfsobject te kopen. Het helpt daarbij te vermelden in hoeverre een potentiële aankoop bijdraagt aan je bedrijf en hoe je hierdoor verwacht je te kunnen onderscheiden van concurrentie.
Meer weten over vastgoed, zakelijke hypotheken en zakelijk bankieren? Check dan regelmatig ZakelijkBankieren.nl voor up-to-date nieuws, weetjes en andere interessante artikelen!
Zijn er verder nog documenten nodig?
Jazeker. Naast het investeringsplan vragen banken en andere kredietverstrekkers ook om je jaarcijfers van de afgelopen twee jaar én een prognose van de komende twaalf maanden. Die prognose moet zijn gestoeld op een gedegen winst- en verliesrekening, inclusief de investering waarvoor je komt. Een aangifteformulier voor de inkomstenbelasting is een derde vereiste.
Is een taxatierapport verplicht?
Verplicht is misschien een groot woord, maar de meeste banken vragen inderdaad om een taxatierapport van het pand dat je van plan bent om te kopen. Daarbij zijn de eisen voor de taxateur in kwestie meestal vooraf vastgesteld. Huur dus niet zomaar iemand in, maar vraag aan de bank wat deze eisen dan precies inhouden.
Hoe weet ik of ik wel of geen recht heb op een bedrijfshypotheek?
Hoewel er verschillende online rekentools bestaan, krijg je het verlossende antwoord pas na een gesprek met de kredietverstrekker. Zakelijke hypotheken vereisen namelijk maatwerk: in tegenstelling tot bij een reguliere hypotheek is er veel meer ruimte voor context. True : de bank kijkt naar de ingediende cijfers, maar geeft ook ruimte voor jou als ondernemer, je plannen en je toekomstvisie. Daarnaast speelt het mogelijk een rol hoe duurzaam je onderneemt. Dit kan van invloed zijn op de tarieven.
Wat kost zo’n bedrijfshypotheek me?
Ben je erover uit en ga je een hypotheek aan om zo in bedrijfsruimte te investeren? Dan resteert je nog één gewichtige vraag: wat kost het? Het antwoord daarop is lastig te geven. De rente wordt namelijk bepaald door de financiële positie waarin jouw bedrijf zich bevindt. Ook speelt het een rol of je voor een vaste of variabele rente gaat. Een vaste rente geeft duidelijkheid: je weet precies waar je aan toe bent en wat je de bank iedere maand verschuldigd bent. Een variabele rente kan voordelig, maar ook nadelig zijn. Tenslotte kan deze stijgen of dalen – en wat jij betaalt, stijgt of daalt mee.
Arnhem Business