Artikelen
16 september 2013
Frank Aarts Automotive is klaar voor de toekomst!
Frank Aarts en Ronald Diehle hebben sinds hun start in 2006 met Frank Aarts Automobielbedrijf een lang traject afgelegd. “Met pieken en dalen, maar altijd met de blik strak op de toekomst gericht. En we zijn klaar voor een volgende stap. Samen met Maarten Halma (voorheen Halma Packaging) is er een nieuw bedrijf gestart: Frank Aarts Automotive B.v. speciaal gericht op de import van jonge (Duitse) volkswagens en Audi’s, de zogenoemde ‘Jahreswagens’ van de fabriek. Deze stap maakt voor ons de behoorlijke investeringen mogelijk met name in de aanschaf van courante auto’s, snel en flexibel, want daar moet je de slag tegenwoordig winnen.
In de showroom staat dan ook vanaf nu een uitgebreid assortiment van deze import-auto’s. Tevens zorgt een constante aanvoer van ‘nieuwe’ Jahreswagens voor een actueel aanbod. Staat ‘uw’ auto niet op voorraad? Dan zorgt Frank Aarts Automotive snel voor de auto die u zoekt.”
Frank en Ronald waren net door hun zakelijke wittebroodsweken heen toen de eerste crisis zich in 2008 aandiende. “Hadden we natuurlijk niet helemaal op gerekend. Bovendien werd de rol van internet steeds duidelijker, het veranderde de in principe zeer traditionele automarkt definitief. Dat traditionele model met dealers en importeurs had voor ons zijn langste tijd gehad, want de klant wil snelheid, hij wil vandaag een andere auto en als je niet kunt leveren gaat hij naar de buurman. Wat wel overeind zal blijven is de vraag naar een hoog serviceniveau en daar staan we om bekend. In 2009 zijn we gestart met de eigen import van auto’s uit Duitsland en België, op bestelling, maar ook om ons met bijzonder complete auto’s en veel financieel voordeel te onderscheiden van de andere aanbieders door deze op voorraad te zetten.”
Overleden
In 2010 besloot de importeur om het dealernetwerk in Nederland, uiterlijk in 2013, terug te brengen van 170 contract- partners naar ongeveer 35. “Dus werd ons contract als servicepartner opgezegd. In eerste instantie waren we daar niet blij mee, we dachten toen eigenlijk nog te veel in het traditionele beeld en uiteindelijk verlieten we op 1 september 2010 het dealernetwerk. Concreet bete- kende het dat we veel dingen die voorheen voor ons werden gedaan – denk aan marketing, ict-systemen en het bijhouden van onze technische knowhow – nu zelf moesten regelen. Dat was best even wennen, maar we kwamen er veel sterker uit. Het was een zegen, de beste keuze, er werd niet meer voor ons gedacht, we namen nu zelf alle beslissingen. Dat betekende ook dat we gesteund door een loyaal team medewerkers veel flexibeler gingen opereren. We bleken samen overlevers.”
Investeerder
Maarten Halma was niet alleen sinds 2006 klant, hij had ook een zakelijke klik met Frank. Maarten: “Die relatie begon met de aanschaf van een Q7, later een A6 en toen alle auto’s voor de medewerkers van Halma Packaging. Die werden met de kop er af uit Duitsland ingevoerd, leverde voor onze mensen veel meer auto op voor hetzelfde geld. Er ontstond een vertrouwensrelatie, we hadden respect voor elkaar en elkaars business. Bovendien kom je als ondernemer vaak dezelfde problemen tegen, daar konden we uitgebreid over praten. We bleken uit hetzelfde hout gesneden, met name ook op service-niveau, we begrepen beiden dat je daar het verschil moet maken. In maart van dit jaar verkocht ik mijn bedrijf en ik vertelde tussen neus en lippen dat ik wel wilde investeren, stonden ze daar voor open? Het duurde niet lang voor ze reageerden, maar toen waren we er ook snel uit. We starten een nieuwe BV met als naam Frank Aarts Automotive, ik heb 50% van de aandelen Frank en Ronald de andere helft.”
Snel en flexibel
Het grote voordeel van de hele transactie is dat het bedrijf veel sneller op aantrekkelijke deals kan reageren. “Snel is essen- tieel, je moet als er aantrekkelijke auto’s langskomen meteen kunnen kopen. Komt de zomer er aan? Cabrio’s inkopen. Ik had er in mei vijf, ben ze allemaal kwijt. De klant van vandaag wil morgen zijn nieuwe auto rijden en niet wachten op 12 weken levertijd. Wanneer je hem dan duidelijk maakt dat onze garanties vaak hoger liggen dan bij de dealer, dat de auto op nieuw kenteken komt en dat wij zelf het onderhoud verzorgen en dat onze service uitstekend is, dan is de deal snel gemaakt. Wij regelen alles, invoer, maar ook lease of financiering. Dat maakt het verschil, dat is onze strategie, daarmee zullen we de oorlog winnen.”