Artikelen
26 september 2014
Frits Treffers (Slaapsfeer Beers) en Jean-Louis van Aerle (KNNS) over samenwerking
Frits Treffers en Jean-Louis van Aerle doen samen zaken. Alhoewel, zaken doen? Dat dekt de lading niet. Ze werken samen, proberen elkaar en hun bedrijven, Slaapsfeer en KNNS, te versterken, verbindingen te leggen en voor meerwaarde te zorgen. Vanuit de visie dat samenwerken veel verder gaat dan elkaar alleen een factuur voor geleverde diensten en producten sturen. Ze leggen uit.
Frits Treffers (Slaapsfeer Beers) en Jean-Louis van Aerle (KNNS): ‘Samenwerken is het nieuwe ondernemen’
Slaapsfeer Beers is de slaapkamerspeciaalzaak uit Beers, die onderscheid zoekt in hun service aan klanten. “Daar gaan we ver in. Dan krijg je trouwe klanten, die zich vanzelf tot ambassadeurs ontwikkelen. Bovendien krijg je een andere klantenkring, mensen die prijs ook belangrijk vinden, maar het niet als het enige argument in hun aankoopbeslissing hanteren.” KNNS Business Solutions is de allround dienstverlener op het gebied van ICT. Jean-Louis van Aerle: “We zijn er trots op dat we voor Slaapsfeer en Maxtras de ICT zaken mogen regelen.”
Loyaltee-programma
Toen Frits en Jean-Louis in gesprek raakten bleken hun visies op ondernemen grote overeenkomsten te vertonen; ze geloven in samenwerking. Frits: “Voordat we overstapten naar KNNS hebben we natuurlijk goed naar de kosten gekeken. We gaan iets hogere maandlasten betalen, maar de prijs past wel bij de service en de kwaliteit die we van KNNS verwachten. Dus is de verwachting dat we zelfs in kosten gaan besparen. We zijn goed geadviseerd en we verwachten een probleemloze transactie die ons langdurig plezier zal opleveren. Bovendien staat er iets tegenover. We zijn een loyaltee-programma gestart voor de circa honderd medewerkers van KNNS. Zij kunnen tegen kortingen bij ons kopen. “ Jean-Louis: “De boodschap die we daarmee afgeven is heel eenvoudig: koop bij onze klanten met het besef dat zij ook jouw salaris betalen, niet alleen voor de korting, maar vooral ook om de regionale economie overeind te houden. Daar moet je als ondernemer een rol in willen spelen. Elkaar de handel toespelen, samenwerken, geen verplichting, maar wel elkaar een kans gunnen.”
Netwerken
Frits en Jean-Louis zien de wereld om hen heen veranderen. “Vooral ook de ondernemerswereld. Kijk wat er op dit moment op het gebied van sponsoring en business clubs gebeurt; de animo neemt af. Waarom? Het is een van de eerste bezuinigingspunten, omdat het in de ogen van de ondernemer niets oplevert. Dan mag je de conclusie trekken dat ze er niet genoeg voor terug krijgen. Omdat ondernemers zich vaker dan voorheen realiseren dat sponsoring een zakelijke investering is die rendement op moet leveren. Dat hoeft niet vandaag of morgen, maar het moet op de lange termijn lonen. Derhalve is het zowel een kans voor als een plicht van de businessclubs hier een actief dwingende rol te spelen. Businessclubs zullen zich daaraan moeten aanpassen, doen ze dat niet dan raken ze in een neergaande spiraal. In feite gaat het er in het bedrijfsleven hetzelfde aan toe. Je investeert iets, je doet een aankoop, neemt een dienst af, in de hoop een samenwerking te starten die jou op termijn ook iets oplevert. KNNS en Slaapsfeer hebben daar hun eigen manier voor gevonden, maar dat kan afhankelijk van een bedrijf op alle manieren gebeuren. Als de insteek maar is om elkaar de handel te gunnen, daar gaat het om.”