Artikelen
3 november 2014
Frits Treffers (Slaapsfeer) en Wim Zwitserloot (De Treffers) over sponsoring
Frits Treffers ondertekende onlangs het contract dat hem co-hoofdsponsor maakt van De Treffers uit Groesbeek. “Niet alleen omdat we in naam overeenkomsten hebben, maar vooral omdat ik er commerciële kansen zie liggen. Dat moet ook het bestaansrecht van businessclubs zijn, leden op zo’n manier met elkaar verbinden dat er waarde uit voortvloeit. Wim Zwitserloot begrijpt dat uitstekend.”
Frits Treffers heeft uitgesproken ideeën over de werking van businessclubs. Waren ze vroeger vooral een instrument om geld op te halen voor de (voetbal)club, tegenwoordig moet er aantoonbare waarde worden geleverd. “De businessclub als speelplaats voor het drinken van een biertje is passé. Ga je daar als businessclub niet in mee, dan zul je het ledenaantal vanzelf terug zien lopen.
Dat gaat snel. Mijn schoonvader Kees van Gent is businessclublid van De Treffers, hij nam me een paar keer mee en ik voelde de dynamiek, de bereidheid om met elkaar zaken te doen. Kees was al langer enthousiast, hij vertelde me over de mogelijkheden. Er is niet alleen sprake van persoonlijke betrokkenheid bij de club, ook de commerciële belangen van sponsoren staan in de picture. Niet alleen in woord en gebaar, maar tastbaar.”
Loyaltee
Zo nam Wim Zwitserloot het initiatief om samen met Frits de bierfeesten te bezoeken. “Niet alleen om het contract te ondertekenen, maar ook om via Wim en de eigenaar van Mise en Place contact te leggen met eigenaren van hotelketens. Dat is voor onze matrassenfabriek Maxtras verschrikkelijk interessant. We worden ingevoerd in het netwerk van het netwerk, dat is wat ik van een businessclub verwacht, ze moeten meehelpen kansen te creëren. Zo zijn we ook gestart met een loyaltee-programma voor de spelers, businessclubleden en hun medewerkers van de Treffers. Wij organiseren de actie, de club helpt ons met de uitvoering. Je moet dus als businessclublid zelf actief zijn, maar de club moet je ideeën wel faciliteren. Je moet bovendien je gezicht regelmatig laten zien, kennismaken met je nieuwe netwerk, kortom zelf werken aan het vergroten van de gunfactor, want dat speelt een grote rol.”
Zakelijk
Sponsoring is in de ogen van Frits Treffers een zakelijke transactie. “De bedoeling is dat er aan beide kanten winnaars zijn, dat het aan beide zijden vruchten afwerpt. Daar speelt Wim in Groesbeek een voortrekkersrol in, hij zorgt voor de juiste klik. Het is een kwestie van geven en nemen, van elkaar doelbewust de bal toespelen en dan is sponsoring niet alleen leuk, maar ook commercieel interessant.”
Nijmegen Business