Artikelen
13 oktober 2017
Generatieverschillen in de onderneming: ‘Persoonlijke capaciteiten zijn belangrijker dan leeftijd’
Elke generatie heeft zo zijn eigen sterke en zwakke punten, ook in het ondernemerschap. Zo heeft de oude generatie een schat aan ervaring en is de jongste aanwinst van het bedrijf handig met de laatste technologische snufjes. Of is het niet zo zwart-wit? Vijf ondernemers schuiven aan tijdens de ontbijtsessie in De Kazerne in Nijmegen en vertellen hoe zij omgaan met generatiemanagement.
De deelnemers
Bob Coppens is eigenaar van Axitraxi op bedrijventerrein Bijsterhuizen. Zijn bedrijf verhuurt een breed assortiment aan opblaasbare attracties en bestaat voornamelijk uit jonge werknemers. “Social media verandert heel snel en de nieuwe generatie pakt dat sneller op.”
Annette Olde Bijvank startte haar bedrijf Olde Bijvank, dat promotieartikelen en relatiegeschenken produceert in Veghel. “Onze jongste stagiaire is achttien en de oudste werknemer is drieënvijftig jaar. Dat er generatieverschillen zijn is heel natuurlijk en wie weet wat de toekomst ons biedt? Er komen studies en banen aan, waarvan wij nog niet eens weten dat zij bestaan.”
Pieter Tra is belastingadviseur en partner van Mazars, dat gespecialiseerd is in accountancy, belastingadvies en consultancy. “Onze vestiging in Nijmegen telt dertig werknemers van alle leeftijdscategorieën. Leeftijd speelt een minder belangrijke rol en wij kijken vooral naar persoonskenmerken. Door diversiteit in ons personeelsbestand wordt onze ondernemer sterker.”
Oscar Hijink is oprichter en advocaat van Hijink Advocaten. “Ook bij ons is er een mix van de oudere en jongere generatie. De leeftijd en competenties moeten bij de functie passen en je moet mee kunnen gaan met de tijd. Zo gaan wij in de advocatuur meer van procesvoering naar procesadvies.”
Mariëtte de Rover richtte in 2007 Bron-X op in Wijchen, waar hr-proffesionals, (loopbaan)coaches, trainers, adviseurs en recruiters werken uit een brede leeftijdsgroep. “Mens, werk en ontwikkeling staan bij ons centraal. Wij zorgen ervoor dat onze klanten vooral kijken naar talentenprofielen in plaats van CV’s, waardoor een match niet vanzelfsprekend maar wel structureel succesvol is en leeftijd van ondergeschikt belang.”
Jong ondernemerschap
Annette: “Ik wilde al vanaf mijn twaalfde ondernemen en vond het heerlijk om gewoon aan het werk te zijn. Op mijn twintigste begon ik met het verkopen van bedrukte aanstekers en er was een grote gunfactor vanwege mijn jonge leeftijd. Vooral de manier waarop wij tegenwoordig communiceren is veranderd. Ik ben ooit begonnen met een fax, een vaste telefoon en een typemachine en het is geen vergelijking met hoe snel de jongeren nu met nieuwe technologie omgaan.”Bob: “Ik ben tien jaar geleden, op mijn vierentwintigste, begonnen met ondernemen met het bedrijf Axitraxi. Ook ik heb van jongs af aan gewerkt, waaronder in de horeca en later bij Axitraxi wat ik uiteindelijk heb overgenomen. Het voordeel is dat ik onderaan ben begonnen en alle stappen heb doorlopen, waardoor ik het bedrijf door en door ken.” Oscar: “Dat is heel herkenbaar, want ik ben ook ooit met helemaal niets begonnen. Ik richtte het kantoor tijdens mijn studie op en bouwde zelf het computernetwerk voor ons bedrijf. Ook maak en beheer ik zelf onze website. Ik hecht veel waarde aan vrijheid die het zelfstandig ondernemerschap mij biedt.”
Verschil in generatie, kracht of probleem?
Bob: “Ik merk dat de jongeren in ons team heel makkelijk social media kunnen gebruiken in bijvoorbeeld klantencontact. Ook zijn de jongere medewerkers wat sneller gewend aan nieuwe situaties. Je ziet dat het oudere personeel bijvoorbeeld meer moeite heeft met het accepteren van nieuwe software, omdat zij het altijd op de oude manier hebben gedaan. Dat geeft wel eens weerstand.”Mariëtte: “Klanten heb je ook in diverse leeftijdsgroepen en ook daar heb je generatieverschillen in. De manier waarop je hen benadert, is de laatste tijd ook snel veranderd en het is niet gek dat je tegenwoordig met je klant communiceert via WhatsApp. Laat de klant daarin leidend zijn en zorg ervoor dat je personeel meegaat in de veranderingen. De jonge generatie is nieuwsgierig en leert anders. Het is goed om hen in die ontdekkingstocht te stimuleren.”Annette: “De nieuwe generatie is zich daar gelukkig veel meer van bewust. Vroeger was het een schande als je een coach of psycholoog inschakelde om je vooruit te helpen. Die schroom is nu verdwenen, waardoor persoonlijke groei veel makkelijker gaat.”Pieter: “Een groot verschil met vroeger is ook de afstand tussen de verschillende generaties. Die is nu veel kleiner. In mijn periode als stagiair durfde je bijna geen vragen te stellen. Nu is de hiërarchie veel minder sterk aanwezig en staan werkgevers en werknemers veel meer naast elkaar.”
Maak gebruik van de sterke eigenschappen uit elke generatie
Mariëtte: “Het is goed om bewust te zijn van de veranderende wereld. Daarom moet je zorgen voor een gezonde mix waar ervaring en flexibiliteit samen komen. De jonge generatie pas zich snel aan en de oude garde heeft vaak veel kennis en expertise, al moeten we daar niet teveel in generaliseren. Het is belangrijker om te kijken welke capaciteiten iemand bezit.”Oscar: “Het kan voorkomen dat wij een zestig-plusser aannemen, omdat deze barst van de ervaring en zelfstandig kan werken binnen de advocatuur en dat is wel een voordeel. Aan de andere kant van het spectrum hebben wij ook te maken met stagiaires en het is leuk om te zien hoe zij het vak vanuit een wetenschappelijk perspectief benaderen.”Pieter: “Conflicten zijn goed om van te leren en te groeien, maar je moet in de communicatie wel respect hebben voor elkaar. Het is altijd belangrijk om te zien welke ontwikkelingen er zijn in jouw vakgebied, of je nou secretaresse bent of doorgewinterde consultant. Daarom hechten wij waarde aan een persoonlijk ontwikkelingsplan voor elke medewerker. Met behulp van MBTI-profielen, waarmee je persoonlijkheidstypes inzichtelijk maakt, ontstaat er meer begrip voor elkaar en werk je effectiever samen. Je ziet dat de oude garde het van de jongere medewerkers afkijkt als het gaat om zelfontwikkeling.”
Deelnemers:
Oscar Hijink van Hijink Advocaten: www.hijink.com
Bob Coppens van Axitraxi: www.axitraxi.nl
Annette Olde Bijvank van Olde Bijvank Promotions: www.oldebijvank.com
Pieter Tra van Mazars: www.mazars.nl
Mariëtte de Rover van Bron-X: www.bron-x.nl
Locatie:
De Kazerne: www.indekazerne.nl
Nijmegen Business