Artikelen
3 januari 2019
Gepersonaliseerde relatiegeschenken: onmisbaar voor een goede marketingstrategien
Wie succesvol wil zijn, moet met behulp van reclame klanten bereiken en de aandacht trekken. Daarbij is een doordachte marketingstrategie onontbeerlijk. Om een goede indruk achter te laten bij klanten, zijn onder andere relatiegeschenken heel geschikt. Hiermee blijft een bedrijf namelijk in gedachten.
Waarom zou je kiezen voor relatiegeschenken?
De ontvangers beschouwen de kleine attenties niet per se als reclame, maar eerder als cadeautje. Daardoor voelen ze zich gewaardeerd. Van dit gegeven maken veel bedrijven gebruik door gepersonaliseerde relatiegeschenken aan hun klanten en zakenrelaties uit te delen. Want met dit marketingidee brengen ze hun logo en hun boodschap over. Relatiegeschenken kunnen zowel helpen bij het werven van nieuwe klanten als bij het verstevigen van bestaande relaties. Zo draagt u eraan bij het bestaande klantenbestand uit te breiden en klanten tot jarenlange trouwe partners te maken.
Waarom de toepassing van de kleine presentjes de moeite waard is
Wanneer een bedrijf kiest voor gepersonaliseerde relatiegeschenken, brengt dat een paar voordelen met zich mee:
- Meerwaarde voor de gebruiker:
Is het relatiegeschenken echt nuttig, dan biedt het de ontvanger echte meerwaarde. Dat laat een positieve indruk achter. Ze houden het geschenk en gebruiken het regelmatig. Als reclamemiddelen echter geen meerwaarde bieden, zoals bijvoorbeeld het geval is bij flyers, dan belanden ze binnen korte tijd in de prullenbak. Dan is de vraag of de reclameboodschap wel aankomt bij de klant en langdurig in diens herinnering blijft. - Grote reikwijdte:
Als de relatiegeschenken regelmatig worden gebruikt, krijgen niet alleen de ontvangers de boodschap te zien, maar ook anderen. Zo is de reikwijdte bij reclamemiddelen echt hoog. Daardoor kunnen bedrijven de grote massa bereiken. - Laag strooiverlies:
Vergeleken met reclamemiddelen als posters is er bij relatiegeschenken sprake van een laag strooiverlies. Ze kunnen namelijk veel geconcentreerder worden verspreid en bereiken zo echt de doelgroep waarvoor ze bestemd zijn. Daardoor komt de boodschap aan bij potentiële klanten. - Versteviging van de klantenbinding:
De kleine attenties zijn voor de ontvangers een teken van waardering. Daarom maken de relatiegeschenken een goede indruk. Ze zijn blij met de cadeautjes. Dit verstevigt de band en maakt ze zeker tot jarenlange trouwe klanten. - Onbewust reclame-effect:
Doet een bedrijf klanten, zakenrelaties etc. een plezier met relatiegeschenken, dan zien deze dit meestal niet als reclame. Ze beschouwen het eerder als een cadeautje. Zo kan een bedrijf met reclameartikelen onmerkbaar reclame maken en bij de ontvanger in gedachten blijven. - Aanwezigheid:
Kiest een bedrijf voor alledaagse voorwerpen als balpennen, notitieblokken, kalenders en dergelijke als relatiegeschenk, dan zal de klant deze regelmatig gebruiken en steeds weer in handen hebben. Daardoor wordt hij steeds weer aan het bedrijf herinnerd. Als gevolg daarvan is het reclame-effect bij dergelijke relatiegeschenken zeer hoog. - Voordelige reclamemogelijkheid:
Vergeleken met andere reclamemiddelen zijn relatiegeschenken voordelig. Vooral als een bedrijf deze in grote hoeveelheden besteld.
Feit:
met weinig moeite succesvol een zo groot mogelijke massa bereiken – dat kan met gepersonaliseerde relatiegeschenken. Want deze brengen de boodschap over aan potentiële klanten en zakenpartners. Met deze kleine attenties lukt het bedrijven om langdurig bij de ontvanger in gedachten te blijven en zo hun klantenbestand uit te breiden.
Nijmegen Business