Artikelen
14 april 2015
Groot Berg & Dal kiest voor Hagemans Vastgoedonderhoud
Groot Berg & Dal is een groot complex, 125 koopappartementen verdeeld over vijf gebouwen op 5,5 hectare grond. Een complex van naam en faam, dat bijzondere faciliteiten biedt als maaltijdvoorziening en een thuiszorgorganisatie. Patrick Bronstijn is als directeur-bestuurder niet alleen verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken, hij moet er ook voor zorgen dat de kwaliteit van service en gebouwen op peil blijft. Dus groot onderhoud laten uitvoeren en bijtijds moderniseren. Dat is op dit moment aan de orde.
Patrick Bronstijn gelooft in het werken in een flexibele schil met vaste partners. Daarom besteedde hij samen met zijn bestuur veel tijd en energie aan de keuze van partners. Arjan Winters, eigenaar Buro Winters, is de technisch adviseur. “We hebben samen met Hagemans Vastgoedonderhoud een plan gemaakt. We zijn een bureau voor architectuur voor binnen èn buiten. We streven naar het creëren van een prettige woon- en leefomgeving, voorzien van alle comfort in een verschijningsvorm die de opdrachtgever past. Dan heb je het bij Groot Berg & Dal over het herstellen van de allure van vroeger in de tijdsgeest van nu. We adviseren in het traject rond het groot onderhoud en zijn niet alleen de vormgevers van de modernisering van de entree, het restaurant, de tuinzaal en de buitengevels, maar ook belast met de stroomlijning van de uitvoering. In deze opdracht hebben we in feite te maken met 125 klanten, daarom was een gedegen communicatietraject van groot belang.”
Meerjarig
Er is in dit huis een meerjarig onderhoudsplan, waarin ook tijd voor groot onderhoud is gereserveerd. Patrick Bronstijn: “We hebben meerdere partijen uitgenodigd om mee te denken in een meerjarige samenwerking. Dat vinden we belangrijk. Uiteindelijk schreven drie partijen in, de keuze van de 125 eigenaren viel op Buro Winters en Hagemans Vastgoedonderhoud.” Carel Hagemans, directeur van Hagemans Vastgoedonderhoud: “Daar zijn we blij mee, vooral ook omdat dit een opdracht is die in onze filosofie past. Ons bedrijf heeft zich in 85 jaar ontwikkeld van een schildersbedrijf tot een bedrijf dat integraal vastgoedonderhoud uitvoert voor woningcorporaties, verenigingen van eigenaren, zorginstellingen en onderwijsinstellingen. In maart 2014 kwam de aanvraag, in november viel de beslissing. Ik denk dat we deze opdracht krijgen, omdat we goed zijn in het formuleren van een onderhoudsvisie op langere termijn. Dat betekent ook dat je wensen en mogelijkheden met elkaar moet afstemmen, wat doen we nu, wat past in de planning van volgend jaar? Bovendien zijn onze mensen gewend om in een bewoonde omgeving te werken. Dat vraagt om een andere werkwijze en we trainen onze medewerkers hier bewust op.”
Vertrouwen
De vormgever (Buro Winters) en de aannemer (Hagemans Vastgoedonderhoud) hebben het plan dat ze indienden terdege voorbereid. “We hadden een taakstellend budget, dus ga je een opdrachtgever niet lastigvallen met keuzes die ze niet willen maken. Daarvoor heb je overigens geen duimendik bestek nodig, daarvoor heb je vertrouwen nodig. In je plan vertel je wat je gaat doen en met welk eindresultaat. Een plan dat zal voldoen aan de verwachtingen van de opdrachtgever, binnen tijd en budget. Dat vertrouwen hebben we naar elkaar uitgesproken.
Dat zegt ook iets over de werkwijze van de directeur Patrick Bronstijn. Hij gaat voor kwaliteit, uitgevoerd door partners die hij vertrouwt. Natuurlijk zitten in het proces vele meetmomenten en natuurlijk is het de taak van Arjan Winters om erop toe te zien dat we ons aan afspraken houden. Dat komt goed. We geloven in langdurige samenwerking, daarvoor moet de kwaliteit van je werk op orde zijn en daar zijn we niet bang voor.”
Nijmegen Business