Artikelen
29 april 2015
HAN voetbaldebat: de maatschappelijke waarde en impact van voetbal
Op dinsdag 24 maart organiseerde de Faculteit Economie en Management (FEM) van de Hogeschool Arnhem Nijmegen voor de tweede maal een voetbaldebat waarbij 250 mensen aanwezig waren. Onderwerp: de maatschappelijke impact van voetbal. De organisatie was er opnieuw in geslaagd om met Alex Tielbeke, Gerard Marsman Arno Arts, Marco Bongers, Frank van den WallBake, Niels Joosten, Cees Vervoorn, Bert Scholten, Art Langeler, David Endt en Nijmeegse burgemeester Hubert Bruls een imposant panel uit te nodigen. De presentatie was in goede handen bij Tamara Schellekens.
Theo Joosten (directeur FEM) opende de middag. Hij refereerde aan het maatschappelijk belang van voetbal: “1,2 miljoen beoefenaars en het vrouwenvoetbal die het snelst groeit van alle sporten. Voetbal vraagt ook veel van de maatschappij, denk aan hooliganisme en politie-inzet.” Daarna was het de beurt aan David Endt (journalist en voormalig teammanager van Ajax). Hij ging op een geheel eigen wijze in op de waarde die voetbal heeft.
De financiën
Het debat werd gevoerd aan de hand van een aantal stellingen. De eerste stelling: “De sportieve prestaties van een club zijn belangrijk dan de financiële.” Bert Scholten (partner BDO accountants en verantwoordelijk voor de jaarcontrole van voetbalclubs) reageerde als eerste. “Voetbalclubs hoeven niet naar winst te streven, maar een gezond bedrijfsresultaat is wel nodig voor de continuïteit van een club, dus is bedrijfsvoering belangrijk.” Art Langeler (hoofd jeugdopleiding PSV) was het daar niet mee eens. “Kwaliteit op het veld komt op de eerste plaats, de sportieve prestaties zijn belangrijk, de rest is ondergeschikt.” Alex Tielbeke (directeur FOX Sports): “Geld speelt natuurlijk een belangrijke rol. We hebben in Nederland momenteel twaalf clubs in categorie 1 en dat is zorgelijk. Bovendien is er een aantoonbaar verband tussen begroting en plaats op de ranglijst. Dus run de club als een bedrijf, dat komt de sportieve prestaties ten goede.”
De tweede stelling luidde: “Sportsponsoring is het belangrijkste onderdeel van de voetbalbegroting.” Frank van den Wall Bake (deskundiger sportmanagement) was het daar niet mee eens. “In Engeland spelen de tv-rechten een dominante rol. De ideale opbouw is een derde sponsoring, een derde mediarechten en een derde recettes. Dat hebben ze in Duitsland bijvoorbeeld uitstekend voor elkaar.” “Dat geldt niet voor de Jupiler League”, zegt Marco Bogers (directeur VVV Venlo). “Wij leunen sterk op sponsoring, omdat de tv-inkomsten in de Jupiler League laag zijn.”
“We spelen in Nederland een Mickey Mouse competitie, we stellen Europees niets meer voor.”
Speelstijl
De derde stelling maakte veel los: “We spelen in Nederland een Mickey Mouse competitie, we stellen Europees niets meer voor.” Niels Joosten (burgemeester Doetinchem) constateert dat de elftallen steeds jonger en dus instabieler worden. Art Langeler vindt het geen probleem: “Er is verschil met sommige landen in Europa, maar we slagen er in om elk weekend aantrekkelijk voetbal te spelen. We zijn ook een opleidingsland voor jonge spelers en in WK’s en EK’s presteren we goed.” Gerard Marsman (directeur Coaches Betaald Voetbal): “De onbalans bestaat omdat we in financieel opzicht het braafste jongetje van de klas zijn. De FIFA moet scherp toezicht houden op financial fair play. Daar ligt het fundamentele probleem.” Een andere stelling luidde: “De speelstijl is niet meer heilig, het gaat om het resultaat.” David Endt: “Het resultaat is belangrijk, maar wij willen in Nederland graag mooi voetbal zien. Die mening wordt breed gedragen: Nederland is een creatief en innovatief voetballand. Daarom moeten wij onze speelstijl nooit aanpassen, laten we vooral vasthouden aan onze aanvallende speelstijl.”
Hooligans
Er werden meer stellingen geponeerd, er was een levendige interacties tussen publiek en panelleden en burgemeester Bruls zorgde aan het eind van de middag voor een aardige rimpeling in de vijver door NEC hooligans alvast de wacht aan te zeggen. “Mooi dat NEC promoveert, maar taferelen als vorig jaar zijn onaanvaardbaar en gaan we niet tolereren. Dat verdienen de club en haar trouwe aanhangers niet. Het wordt tijd dat alle partijen, ook de sponsoren, stelling nemen tegen het handjevol raddraaiers dat alles verpest. Zij zouden kunnen zeggen dat ze geen clubs meer steunen als hun ‘supporters’ structureel voor overlast zorgen.” Daarmee kwam een einde aan het debat en was het tijd voor de netwerkborrel. Ook de tweede editie van het HAN Voetbaldebat was een succes. Het was het tastbare bewijs hoe een opleidingsinstituut een zinvolle rol speelt in een maatschappij. De HAN vindt het belangrijk om dit soort evenementen te organiseren en met het bedrijfsleven, overheidsinstellingen en de politiek samen te werken.