Artikelen
18 februari 2020
Het barst in Nederland van de succesvolle familiebedrijven!
Begin vorig jaar telde ons land ruim 275.000 familiebedrijven en dit aantal groeit nog steeds. Dit type bedrijf domineert daarmee de Nederlandse economie. Werd er enkele decennia geleden soms nog wat minzaam gedaan over het familiebedrijf, nu is bijna iedereen ervan overtuigd dat het familiebedrijf de ruggengraat van het Nederlandse bedrijfsleven is.
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) werkt zo’n 30 procent van alle werknemers in Nederland bij een familiebedrijf. Ook steeds meer studenten lopen graag stage bij een familiebedrijf, omdat je hier snel verantwoordelijkheid krijgt, de lijnen kort zijn, maatschappelijk verantwoord ondernemen en sociale betrokkenheid bijna vanzelfsprekend zijn en gedacht wordt aan de lange termijn. De werknemers werken er vaak al lang en vormen een hecht team. En wie in een ondernemersfamilie opgroeit, heeft de kans het succes van de (groot)ouders voort te zetten. Een eervolle taak.
Wat is een familiebedrijf en hoe blijft het succesvol?
Een bedrijf is een familiebedrijf als het aan minstens twee van de volgende drie criteria voldoet:
- meer dan 50% van de eigendom is in handen van één familie;
- één familie heeft beslissende invloed op de bedrijfsstrategie of op opvolgingsbeslissingen;
- een meerderheid of ten minste twee leden van de ondernemingsleiding zijn afkomstig uit één familie.
Hoe blijft een familiebedrijf succesvol? Oftewel: hoe geef je de organisatie het beste vorm? Globaal genomen zijn er zes belangrijke factoren die bijdragen aan een vruchtbaar klimaat.
Gemeenschappelijke waarden
Wil je succesvol blijven als familiebedrijf, dan is het essentieel dat iedereen binnen het bedrijf hetzelfde waardensysteem hanteert, zodat werknemers en leidinggevenden handvatten hebben om samen eenvoudiger aan moeilijke kwesties kunnen werken.
Toekomstvisie
Het is van essentieel belang dat familiebedrijven een duidelijke visie hebben voor de toekomst. Zo’n gedeelde visie is belangrijk in een steeds complexer wordende wereld, waarbij kleine aanpassingen aan een bedrijfsmodel dikwijls onvoldoende zijn. Met een duidelijke toekomstvisie kunnen familiebedrijven gemakkelijker prioriteiten stellen.
Betrokkenheid
Het is raadzaam dat leidinggevenden duidelijk zijn tegen hun personeel over hoe betrokken de familie bij het bedrijf is, en op welke vlakken de werknemers autonoom kunnen werken.De informatie die de werknemers krijgen, moet als het ware een ‘positieve kracht’ voor het bedrijf zijn.
Familiaire cohesie
Ondernemende families doen er goed aan een zekere mate van cohesie te hebben, om zo als bedrijf veer-krachtiger in te kunnen spelen op gegeven situaties. Denk dan aan wederzijds begrip, respect, steun en een gezonde uitwisseling van ideeën.
Goed bestuur
Een familie moet het bedrijf uiteraard kundig besturen. Goed bestuur betekent: de juiste beslissingen nemen, conflicten vermijden en professionaliteit en talent aantrekken en behouden.
Duidelijke rollen
Hoe wordt leiderschap vormgegeven binnen een familiebedrijf? Dit dient gedefinieerd te worden voor alle leidinggevenden binnen de organisatie. Binnen een persoonlijke organisatiestructuur als een familiebedrijf, is het van belang een uniforme leiderschapsstijl te hanteren. Alleen zo worden eventuele teleurstellingen door matig leiderschap in de organisatie voorkomen, die weer kunnen leiden tot gevoeligheden, wat natuurlijk pijnlijk is voor íedere familie. Tegelijkertijd is het ook goed om het soms niet met elkaar eens te zijn. Als je succesvol wilt zijn moet je ook gecorrigeerd kunnen worden. Ondernemen met je familie is leuk, zolang je elkaar accepteert en gebruikmaakt van de verschillende karakters.
Arnhem Business