Wassink Autogroep
19 april 2023
‘Het is de enige strategie om in deze markt gezond te blijven’
Voor de eigenaren van Wassink Autogroep, Chiel van Zeijl, Edgar van Schaik en Hans ter Haar is het duidelijk: om in deze competitieve markt te kunnen blijven meespelen is het noodzakelijk om te groeien. Schaalvergroting, klanttevredenheid en de merkbeleving vormen de speerpunten binnen de organisatie. Wassink Autogroep is groot in zijn dienstverlening met een kenmerkende familiaire en laagdrempelige sfeer.
Chiel van Zeijl begon in 1994 als verkoopleider bij Autobedrijf Wikkerink in Winterswijk. Toen hij 6 jaar later de kans kreeg om het bedrijf over te nemen zag hij al in dat groeien essentieel zou zijn. Met de overname van Peugeot Doetinchem in 2009 en Autobedrijf Opgenoort in 2010, een bekende naam in het gebied van Arnhem en Nijmegen, werd dit de eerste stap richting schaalvergroting.
Belang van groei
“De autobranche is op dit moment volop in beweging. Stellantis herziet het dealernetwerk door alle merken (oud Groupe PSA, Opel en FCA) onder één dak te brengen. Sinds 1 februari hebben wij drie Opel vestigingen overgenomen in Arnhem, Doetinchem en Elst. De overname van deze vestigingen is een mooie toevoeging in ons gebied. Deze overname maakt dan ook deel uit van de Stellantis netwerkstrategie. Om toekomstbestendig te blijven is schaalvergroting noodzakelijk,” vertelt Chiel.
De afgelopen jaren hebben er diverse overnames plaatsgevonden zoals Van Hunnik en Ruessink. En sinds kort is Wassink Autogroep eveneens Hyundai dealer voor de provincie Limburg. Met alle overnames stevent Wassink Autogroep af op een stevige notering in de top 10 van autodealers in Nederland.
“We zijn ambitieus, dat is zeker waar,” aldus Hans. “We zijn flink gegroeid en hebben inmiddels vestigingen van Enschede tot aan het zuiden van Nederland in Heerlen,’’ vult Chiel aan.
“Om de gunning van de fabrikant te krijgen is het nodig om het ondernemerschap goed aan te pakken. Dat betekent dat we moeten blijven groeien om een gezonde toekomst te hebben. Dat klinkt allemaal erg eenvoudig, maar dat is het niet. We hebben moeilijke jaren gekend, het was vallen en opstaan. Als je klein bent, dan krijg je de juiste mensen niet binnen en in ons geval waren vermogen en liquiditeit altijd een belemmering om hard te kunnen groeien. We kijken altijd vooruit en staan er nu financieel gezond voor,” aldus Chiel.
“Daarnaast vinden wij medewerkerstevredenheid erg belangrijk. We hebben inmiddels ruim 450 medewerkers maar we blijven een persoonlijke organisatie met korte lijnen. Collega’s kunnen zich ontwikkelen via de Wassink Academy, daarnaast vinden wij het belangrijk dat onze collega’s betrokken zijn, daarom vinden we meedenken en het nemen van initiatief belangrijk.”
Lokale speler
“Onze kracht is inzetten op een lokale aanpak, bijvoorbeeld met een vast gezicht op de vestiging uit de regio. Wij zijn er voor elke automobilist: voor zakelijke leaserijders, bedrijven die advies willen over een passend mobiliteitsplan, particuliere klanten die een nieuwe auto of een private lease auto overwegen, mensen die een occasion met zekerheid zoeken of hun auto willen aanbieden voor onderhoud. Iedereen moet zich bij ons welkom voelen. Zo ook bij onze nieuwe Opel vestigingen die wij onlangs van Broekhuis hebben overgenomen. Voor de klanten van de nieuwe Opel vestigingen is het goed om te weten dat Wassink Autogroep nog altijd op dezelfde locatie gevestigd is.”
Wagenparkscan
Wassink Autogroep nodigt ondernemers graag uit voor een de wagenparkscan. Edgar: “Met deze scan kunnen we bedrijven helpen om hun wagenpark te optimaliseren. In de analyse wordt gekeken naar speerpunten als total cost of ownership en het verduurzamen van het totale wagenpark. In overleg met de klant komen we vaak tot een goedkopere en efficiëntere inrichting die dankzij onze brede range van merken snel te realiseren is. Overigens gaat het dan niet alleen om de maandelijkse prijs per auto, de wagenparkbeheerder kan ook bij ons terecht voor zaken als schadeherstel, onderhoud of een huurauto. Wij komen graag met ondernemers in contact om te kijken naar welke mobiliteitsoplossing past binnen het wagenpark van de organisatie.”
Meer weten? Kijk op Wassink Autogroep.
Van links naar rechts; Hans ter Haar, Edgar van Schaik en Chiel van Zeijl.