OSRN & BCVG
21 maart 2024
‘Het zou mooi zijn als de businessclubs de vete kunnen bekoelen’
In editie zes van afgelopen jaar sprak Nijmegen Business de managers Robin Faber van N.E.C. en Mark Janssen van Vitesse. Ze gingen onder meer in op de businessclubs van beide voetbalclubs. Dit keer komen Albert van ’t Blik en Erik Jansen aan het woord in een geanimeerd gesprek waarin beiden elkaar aan de tand voelen. Albert is voorzitter Business Club Vitesse-GelreDome (BCVG) en Erik is voorzitter van de Ondernemers Sociëteit Regio Nijmegen (OSRN).
Erik: “Sinds november 2022 ben ik voorzitter van de OSRN. Dat is een onafhankelijke vereniging met vijf bestuursleden. Bij de meeste clubs is de businessclub onderdeel van de betaald voetbalorganisatie. Het grote voordeel van onafhankelijk zijn, is dat de contributiegelden van ons zijn en blijven. Buiten de wedstrijddagen om organiseren we circa 12 a 14 (netwerk)activiteiten per jaar.” BCVG is teruggegaan van zeven naar vijf leden, ook ieder met een eigen taak. Albert: “We zijn bij wijze van spreken een stichting en werken met een taakstellende begroting. Voor een bepaald bedrag organiseren we acht bijeenkomsten, waarvan drie kennisdeelbijeenkomsten en drie ontbijt- of lunchbijeenkomsten. Die zijn bijna altijd bij businessclub leden, zodat we bij elkaar op bezoek gaan. En dat is niet alleen bij de grote sponsoren. Als bestuur waken we over de diversiteit en dat resulteert elk jaar in een mooie activiteitenkalender.”
Stichting Betaald Voetbal Vitesse Arnhem
Het bestuur van Stichting Betaald Voetbal Vitesse Arnhem waakt over het zogenaamde Golden Share en heeft speciale veto-bevoegdheden, waarmee clubkleuren, clublogo, historie, het shirt, maatschappelijk profiel, de jeugdopleiding, vestigingsplaats en speellocatie zijn geborgd. Ingrijpende wijzigingen in de organisatie en de statuten van Vitesse moeten worden voorgelegd aan het Stichtingsbestuur en dit orgaan heeft tevens het recht om één lid in de Raad van Commissarissen van Vitesse te benoemen. Albert: “Het bestuur van Stichting Betaald Voetbal Vitesse Arnhem bestaat uit een bestuurslid van Supportersvereniging Vitesse (Gerrit Jan Steenbergen), een bestuurslid van Business Club Vitesse-GelreDome (Simone Sanders) en een onafhankelijk voorzitter (Peter van Bussel neemt deze rol tijdelijk waar).
Stichting Continuïteit N.E.C.
Erik: “N.E.C. heeft de Stichting Continuïteit, waar hetzelfde speelt: clubkleuren, het tenue en het stadion. Voetbal is immers een combinatie van emotie en ratio. Rationeel gezien is het misschien opportuun om je stadion een sponsornaam te geven en daarmee inkomsten te genereren, maar emotioneel gezien is en blijft het De Goffert, de Bloedkuul, het is met de blote handen gegraven, het is een volksclub, et cetera. Daar moet je niet teveel aan willen tornen. Maar het is wel een luxe als je de emotie de boventoon kan laten voeren en je het je kunt permitteren om je stadionnaam niet te verkopen.”
Positieve invloed derby
Albert: “Het zou mooi zijn als de businessclubs de vete kunnen bekoelen. In ondernemersland speelt de rivaliteit tussen N.E.C. en Vitesse niet zo. Veel ondernemers komen bij beide clubs. Afgelopen seizoen heb ik voor het eerst in mijn leven meegemaakt dat het voetbalteam van Vitesse bij De Eendracht in witte shirts gespeeld heeft. Men vond het dermate spannend en vreesde voor gedoe, dat de Vitesse-shirts in de tas bleven.” Lachend vervolgt hij: “Toevallig had ik van mijn bedrijf PACKcenter Verpakkingen elf tenues bewaard met die naam erop, dus ze hebben in PACKcenter-tenues gespeeld. We wonnen toen trouwens ook weer eens een keer, misschien moeten we dat vaker doen.” Erik: “Een derby heeft zoveel positieve invloed op een stad, het gaat leven, het bruist… Dan kan je verliezen en dat doet echt wel pijn, maar het is wél DE wedstrijd waar je naartoe leeft zodra in het volgende jaar het programma gepubliceerd wordt.
Jonge professionals
BCVG telt 365 officiële leden en 100 Vitesse Business Academy (VBA) leden. Laatstgenoemde leden zijn jonge professionals tot 35 jaar oud. Ze mogen aan drie van de acht bijeenkomsten van BCVG deelnemen, maar ze organiseren daarnaast eigen lunches en borrels. Albert: “We willen doorgroeien naar 500 BCVG- en VBA-leden.” Erik vertelt dat de OSRN ongeveer 390 leden. Een hele populaire activiteit is de buitenlandreis.“ Wij hebben een losstaande junior businessclub, JuPla, met als doelstelling doorstroming naar de OSRN te genereren, maar we hebben ook veel jonge ondernemers die die stap overslaan en direct lid worden van de OSRN.
Kwalitatief goede businessclubs
Erik: “We willen kwalitatief een sterk netwerk zijn, waarvan de leden elkaar weten te vinden en zaken met elkaar doen. Het is leuk én zinvol om leden uit nieuwe branches te mogen verwelkomen.” Albert is het volledig eens met Erik. “Ik ben altijd al een aanjager geweest voor regionaal zakendoen. Krijg je het voor elkaar dat het netwerk als een soort ‘matchmaker’ werkt, dan heb je een hele goede en renderende businessclub die naast het delen van voetbalgenot ook volop zaken doet. Succesverhalen zijn er genoeg, maar je moet je wel realiseren dat je niet à la minute nieuwe klanten krijgt zodra je lid geworden bent. Dat kost nu eenmaal wat tijd.” Erik sluit af: “en lid zijn van een netwerkclub is óók ondernemen; het komt je niet aanwaaien, je moet er ook zelf wat van maken!”
Afgelopen jaar vierde OSRN haar 35e verjaardag, BCVG doet dat dit jaar. Vier je dit ook mee als nieuw lid?
Meer weten? Kijk op OSRN of op BCVG.
Nijmegen BusinessArnhem BusinessNetwerken