Artikelen
24 juni 2021
Hoe kun je je Nijmeegse bedrijf internationaal uitbreiden?
Globaal gaan wordt gedefinieerd als de wereldwijde beweging in de richting van economische, financiële, handels- en communicatie-integratie. Als bedrijf uit Nijmegen kun je hiermee ook aan de slag gaan. Je gaat dan dus eigenlijk internationaal werken aangezien je niet meer alleen in Nederland actief bent, maar ook in het buitenland. Dit kan nog wel eens lastig zijn, vooral omdat je eigenlijk vanaf 0 begint. Je zult je nieuwe internationale tak helemaal op moeten bouwen, waarbij je naar alle waarschijnlijkheid veel uitdagingen voor de kiezen zult krijgen. Gelukkig helpen de onderstaande tips je hierbij.
Ontwikkel een strategie en businessplan
Elke markt heeft zijn eigen nuances als gevolg van economische, culturele, overheids- en marktomstandigheden. Het is belangrijk om een gelokaliseerde strategie en businessplan te ontwikkelen die lokaal succes stimuleren en tegelijkertijd geïntegreerd blijven met de algemene bedrijfsstrategie en -doelstellingen. Daarom moet je een strategie voor de korte, middellange en lange termijn definiëren. Stel hierbij redelijke doelen op om de voortgang en kosten/baten te meten. Voltooi bovendien het bedrijfsmodel en de structuur. Bepaal hierbij of je een apart bedrijf opricht of juist een filiaal van je Nijmeegse onderneming in het buitenland.
Zorg ervoor dat je onderneming gereed is
Culturele verschillen, of het nu gaat om taal, regelgeving of gewoonten, vereisen dat een bedrijf flexibel is in het beleid en de procedures die in een internationale operatie worden geïmplementeerd om ervoor te zorgen dat werknemers betrokken zijn en de plannen van het bedrijf uitvoeren. Mogelijk heb je zelfs een beëdigde vertaling nodig om ervoor te zorgen dat je Nijmeegse onderneming actief mag worden in het buitenland. Daarnaast moet je ook beleid en procedures ontwikkelen die voldoen aan de lokale vereisten, terwijl ze tegelijkertijd het evenwicht met het algemene bedrijfsbeleid moeten behouden.
Zorg ervoor dat je product gereed is
Naast je Nijmeegse bedrijf, moet je er ook voor zorgen dat je product gereed is. Onderneem daarom op basis van de analyse van de productkloof de nodige stappen om je aanbod op de markt te brengen om productdifferentiatie met een hoge impact te bereiken. Bekijk hierom overheids- en branchespecifieke regelgeving om ervoor te zorgen dat naleving en certificeringen worden verkregen indien nodig. Ook is het verstandig om een lokalisatie van het product te overwegen. Denk hierbij onder meer aan een vertaling van de naam van het product, maar ook aan bijvoorbeeld het uiterlijk.
Zorg ervoor dat je juridisch gereed bent
Sommige landen staan bekend als zeer procederend, dus het is van cruciaal belang dat er sterke juridische procedures worden ingevoerd om onnodige commerciële risico’s tot een minimum te beperken. Ook hebben overheidsinstanties strikte vereisten die het noodzakelijk maken dat er juridische documentatie aanwezig is voordat ze in het land kunnen opereren, waarbij je opnieuw een beëdigd vertaalbureau kunt nodig hebben. Het is echt van belang dat je dit goed doet voordat je met je Nijmeegse bedrijf aan de slag gaat in het buitenland. Als je juridisch dan niet gereed bent dan kan dit helaas veel problemen opleveren, wat natuurlijk voorkomen moet worden.
Nijmegen Business