Artikelen
3 oktober 2016
Hofmans Tapijten: ook op de zakelijke markt zeer actief
Qua vierkante meters is Hofmans Tapijten in Cuijk één van de grootste speciaalzaken in Nederland. Toch is juist de kleinschalige, bescheiden benadering kenmerkend. Die combinatie maakt het voor de zakelijke markt interessant om met Hofmans Tapijten in zee te gaan. Directeur Twan Hofmans: “De klant krijgt het gevoel van een klein bedrijf, met daarachter een zeer uitgebreid assortiment, een groot servicenetwerk en veel inkoopvoordeel.”
In de wijde omtrek kent men Hofmans Tapijten als speciaalzaak in de aankleding van woningen. De business-to-business-kant is iets minder bekend, hoewel het bedrijf daar minstens net zo actief in is. Twan Hofmans vertelt: “Mijn vader heeft het bedrijf 51 jaar geleden opgezet. Op mijn zestiende ben ik in het bedrijf gekomen en op mijn dertigste heb ik het overgenomen. Ik heb er toen voor gekozen om door te groeien, ten eerste in raamdecoratie voor binnen en buiten. De andere tak waarin we vele slagen konden maken, is de zakelijke markt. Onze omzet is nu fifty-fifty wat betreft particulier en zakelijk.”
Grote keuze
De imponerende vestiging in Cuijk omvat maar liefst 6.000 vierkante meter aan kamerbreed tapijt, parket en houten vloeren, laminaat, vinyl, pvc, tapijttegels, marmoleum en traplopers. Daarnaast vind je er gordijnen, vitrage, binnen- en buitenzonwering, relax-fauteuils en een speciale kunstgrastuin. Kortom: alles wat nodig is om een nieuwe ruimte in te richten of een ruimte te herinrichten. Twan vertelt: “De keuze is hier ontzettend groot. Dat voelt voor de klant vaak fijn, want dan weten ze ook dat ze niks gemist hebben. Doordat onze medewerkers goede vragen stellen, valt een groot deel van de keuze af. Daardoor is het toch overzichtelijk.”
Gesprek
De zakelijke klanten bedient Twan grotendeels zelf. Hij bezoekt ze allemaal persoonlijk, gaat het gesprek aan en leert ze kennen. “Ik ga graag bij bedrijven langs om een kijkje in de keuken te nemen. Vervolgens bespreken we de behoeften en nodig ik de klant uit in onze showroom. Meestal neem ik geen staaltjes mee tijdens het eerste gesprek, want met een paar staaltjes kun je geen goede indruk geven. Als ik de situatie ken, kan ik gericht adviseren. We hebben bovendien een binnenhuisarchitect die ingezet wordt bij specifieke wensen.”
‘Grote speciaalzaak met het gevoel van een echt familiebedrijf’
Vertrouwen
Voor zijn klanten gaat Twan door het vuur. “De opdrachtgever moet een goed gevoel bij ons krijgen. En als ‘ie dat vertrouwen heeft, zal ik ervoor zorgen dat we dat niet beschamen. Mijn klanten krijgen mijn nummer en kunnen dag en nacht bellen als er iets is.” De ondernemer draagt het persoonlijke gevoel van het familiebedrijf sterk uit. “Ondanks dat wij qua bedrijf behoorlijk groot zijn, zijn we eigenlijk ook piepklein. Ik wil niet dat medewerkers en klanten zich hier een nummer voelen. Want als je te groot wordt of je zo gaat gedragen, dan komt het niet goed. Dat past ook niet bij mijn genenpakket.”
Projecten
Hofmans Tapijten werkt aan projecten door heel Nederland, maar soms ook in België, Duitsland en Frankrijk. Hoofdzakelijk gaat het om kleine tot middelgrote klanten, van scholen tot kantoren. “Je merkt dat de gunfactor heel belangrijk is, dus die moet je zien te creëren. Dat doen we onder andere door altijd eerlijk en oprecht te adviseren. De één wil gewoon een strak grijs tapijt, maar sommigen willen ook iets bijzonders. We kunnen het plaatje in 3D visualiseren, dat geeft de klant vertrouwen.”
‘Ik wil niet dat medewerkers en klanten zich hier een nummer voelen’
Scherpe prijzen
Uiteraard gaat het in de B2B-markt ook om cijfers. Ook op dat gebied is Hofmans Tapijten een interessante partner. “We kunnen een hele scherpe prijs bieden vanwege de grootte. De klant krijgt hier het gevoel van een klein bedrijf, met daarachter een zeer uitgebreid assortiment, een groot servicenetwerk en veel inkoopvoordeel.”
Meer weten? www.hofmanstapijten.nl
Nijmegen Business