Artikelen
1 maart 2016
‘Hogere ranking in Google zorgt voor omzetverhoging’
Met een aansprekende website waarop je je bedrijf presenteert, ben je er niet. Hoe zorg je er voor dat potentiele klanten op je website komen? Een relatie die je bedrijfsnaam al kent weet jou wel te vinden. Het gaat juist om mensen die op zoek zijn naar jouw product of dienstverlening. Martijn van de Spreng, eigenaar van Daizy Media, vertelt: “Zodra een website door een website ontwikkelaar opgeleverd is, gaan wij aan de slag.”
“De basis staat, nu gaat het erom gevonden te worden. Dat begint met het schrijven van teksten. Om hoog in Google te komen moet een tekst aan bepaalde basiseisen voldoen, onder meer het gebruik van korte zinnen, één aanspreekvorm en bepaalde sleutelwoorden. Ga je zelf de teksten schrijven, waak dan voor bedrijfsblindheid en enige kennis van SEO, anders gezegd zoekmachine-optimalisatie, is dan vereist. Voor zowel nieuwe als bestaande websites hebben wij hiervoor een plan van aanpak.
Daizy Media SEO test
Met de Daizy Media SEO test analyseren wij of de website goed in elkaar zit. Zonder gelijk in technische details te vervallen, de tool kijkt onder andere naar de verbindingen die gelegd worden tussen de ‘headings’ oftewel kopzinnen en de tekstblokken. Daarnaast naar de naamgeving en uploadtijd van alle foto’s. Ook kijken we naar technische zaken die je niet direct ziet op de website zelf, maar die wel van groot belang zijn. Zien we hier verbeterpunten, dan gaan we terug naar de webbouwer van de klant om het te laten herstellen. Het heeft namelijk een negatieve invloed op Google als er ‘ontwerpfouten’ zijn.
Zoekmachine-optimalisatie
De volgende stap is een zoekwoorden-onderzoek: waarop wil je gevonden worden? Er kan een discrepantie zijn tussen het woord waarop je gevonden wilt worden en wat iemand daadwerkelijk op zoekt. Neem een aannemersbedrijf, dat de termen ‘aanbouw, renovatie en verbouw’ gebruikt. Het bekt goed. Echter, zonder enig onderzoek te doen, kan ik nu al zeggen dat ‘verbouw’ geen term is waar iemand op gaat zoeken. Dat zal waarschijnlijk verbouwing of verbouwen zijn. Daarnaast analyseren we de zoekwoorden die de concurrent gebruikt en we zoeken alternatieven. Hieruit ontstaat een ideale mix.
Omzetverhoging
We redigeren de huidige teksten of schrijven nieuwe teksten. Dat kost dus nogal wat denk- en puzzelwerk. Het is geen kwestie van knippen en plakken van websites van collega’s uit de branche. Dupliceren straft Google meteen af. Wat ook in het dagelijkse leven van een ondernemer geldt, geldt ook op internet: ga uit van je eigen kracht en blijf autonoom. Na een maand of twee doen we opnieuw een analyse waarbij je verbetering moet zien. En dan bedoel ik niet het aantal bezoekers op je website, maar echt omzetstijging. Uiteindelijk moet je de inspanningen voelen in je portemonnee.
“Zo word je gevonden op internet”
Verschil in devices
Google waardeert bedrijven waarvan de website responsive is. Dat betekent dat de website meeschaalt ongeacht het device waarmee je de site bekijkt. 60% van het zoekverkeer geschiedt vanaf een mobiele telefoon of tablet. Hoe korter de technische laadtijd, hoe hoger je scoort in Google. Het kan dus voorkomen dat je website op de mobiele telefoon lager in de ranking staat dan op de laptop, puur en alleen door de technische laadtijd.
Bloggen
Naast de basisvereisten zijn er meer mogelijkheden om je Google ranking te beïnvloeden. Ik vergelijk een website wel eens met een encyclopedie. Hoe meer kennis je deelt, hoe meer Google je gaat zien als specialist. Door periodiek een blog te schrijven over jouw vakgebied wordt jouw digitale boek, de encyclopedie, dikker.
Social Media
Actief zijn op social media wordt ook beloond. Het gaat niet alleen om het aantal likes dat je krijgt, maar de betrokkenheid van je fans. Sec geliked worden, is niet voldoende, juist de reacties die erbij gezet worden, zijn van invloed. Hoe meer interactie op social media, hoe hoger je score in Google. Het bijhouden van social media kost tijd en het vraagt om creativiteit. Daizy Media stelt een social kalender samen en voert de online marketingacties voor je uit.”
Doe de check
Online Marketing Specialist Martijn van de Spreng verbindt techniek en inhoud met de doelgroep met als resultaat een goede vindbaarheid op internet. Benieuwd of jouw website technisch goed in elkaar zit? Doe de check op www.seositecheckup.com. Scoor je lager dan 75%, bel dan Martijn op 026 – 202 23 19 voor een afspraak.