Artikelen
25 april 2018
Hommerson viert 40 jarig jubileum
Een bedrijf runnen samen met je broer of zus, het is niet voor iedereen weggelegd. Voor Richard en Nancy Hommerson is dit echter geen knelpunt; zestien jaar geleden werden zij de trotse eigenaren van Hommerson Schoonmaakbedrijf B.V. toen ze het bedrijf overnamen van hun vader en oprichter van het bedrijf: Toon Hommerson. Dit jaar bestaat Hommerson Schoonmaakbedrijf B.V. 40 jaar en is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een stabiele en succesvolle onderneming met circa 160 werknemers.
Schoonmaakliefde
Eigenaar zijn van een schoonmaakbedrijf is niet alleen hard werken, er is eveneens kennis en passie vereist om succesvol te kunnen zijn. Men kan stellen dat de liefde voor schoonmaken al vanaf jongs af aan aanwezig was bij het duo. “Ik heb altijd al van schoonmaken gehouden. Ik ging als kind ook graag met mijn moeder mee als zij ging poetsen”, aldus Nancy. Inmiddels heeft het tweetal evenveel zeggenschap binnen het bedrijf en hebben ze goede afspraken gemaakt over wie waar verantwoordelijk voor is. Richard: “Ik ben meer van de commerciële kant, onder andere het uitbrengen van offertes. Nancy houdt zich bezig met de operationele leiding. Op deze manier gaat het al heel lang heel goed.”
Kwaliteitsgericht werken
Het bieden van kwaliteit in de schoonmaak en het tonen van respect voor klanten en medewerkers zijn aspecten die hoog in het vaandel staan bij Hommerson Schoonmaakbedrijf. De schoonmaakbranche is eveneens aan het digitaliseren. Hommerson gebruikt een app om de kwaliteit van de schoonmaak te controleren en te waarborgen.
Zo groen als gras
Milieuvriendelijkheid is een ander aspect dat essentieel is voor Hommerson schoonmaakbedrijf en waarmee ze zich onderscheiden van hun concurrenten. Richard: “Wij werken sinds kort met producten van het merk ‘Greenspeed’. Greenspeed biedt producten die zo min mogelijk belastend zijn voor het milieu. De grondstoffen en materialen die zij gebruiken worden ook weer hergebruikt. Verder hebben wij recentelijk zowel zonnepanelen als ledverlichting aangeschaft om de CO2- uitstoot zoveel mogelijk te verminderen. Diverse auto’s van ons rijden op aardgas of op een Ecojet-motor.” Het bedrijf nam dit jaar eveneens deel aan de Landelijke Opschoondag; de medewerkers van de dagploeg hebben die dag zwerfafval opgeruimd op het Industrieterrein IJsseloord 2.
Multiculti
Het in dienst hebben van 160 werknemers brengt ook verschillende etniciteiten met zich mee. Het personeel van Hommerson is afkomstig uit verschillende landen. “Doordat we met zoveel verschillende culturen te maken hebben, ga je de wereld anders zien. Je blijft steeds leren”, aldus Nancy. Dat de organisatie niet altijd van een leien dakje gaat, kan ze eveneens beamen: “Deze branche is niet gemakkelijk maar mede dankzij mijn broer Richard die altijd positief is en door zijn grapjes overal een kwinkslag aan weet te geven, vind ik het nog steeds leuk.”
Partytime
De veertigers willen het veertigjarig bestaan van Hommerson natuurlijk niet zomaar voorbij laten gaan. Deze speciale gebeurtenis zal worden gevierd op 1 juni aanstaande te Brasserie de Boerderij in Arnhem. Deze locatie is met zorg uitgekozen; de ‘roots’ van het bedrijf liggen namelijk in het Sonsbeekkwartier. Het gekozen thema is ‘Dress red to impress’, geheel in stijl aangezien rood al jaren voor de kleur van Hommerson staat. In de middag zal er een borrel worden gehouden met klanten en familie, in de avond zullen zowel de kantoormedewerkers als het overige personeel worden beloond met een knalfeest. Eén ding is in ieder geval duidelijk, het tweetal is trots op wat ze tot nu toe bereikt hebben: “Ik vind het bijzonder dat een bedrijf met een familiair karakter in deze tijd nog steeds bestaat en het zo goed doet. We hopen ook op voortzetting binnen onze families, dat één of meer van onze kinderen in de toekomst de ambitie of de gave heeft om het bedrijf te willen overnemen” aldus Richard.
Arnhem Business