Artikelen
5 november 2019
Hoogenboom Nijmegen ‘Suits’ You: Vind je hier het ideale pak niet, dan vind je het nergens!
Hoogenboom Nijmegen heeft prachtige pakken, al dan niet perfect op maat gemaakt. Maar het assortiment is veel breder. De verdeling tussen business en casual is bij MEN tegenwoordig grofweg fifty-fifty. Dennis Ederzeel, Marieke Hoogenboom en 27 collega’s runnen dit familiebedrijf, dat in 1953 opgericht werd door Mariekes grootvader. Tot op de dag van vandaag is Hoogenboom MEN dé zaak in de regio Groot-Nijmegen voor zowel de klassiek als de trendy geklede business man. Hoogenboom WOMEN is dit najaar begonnen met de verkoop van maatpakken.
Was de etiquette rond pakken en andere formele kleding vroeger coherent, tegenwoordig geldt: zoveel klanten, zoveel meningen en segmenten. Naast de ‘echte’ pakkendragers, veelal vanuit de zakelijke en juridische dienstverlening afkomstig, zijn zij die kiezen voor ‘smart casual’ een groeiende groep. “Het is de tijdsgeest”, aldus Dennis. “Er zullen altijd beroepen blijven bestaan waarbinnen geen enkele concessie gedaan wordt bij het dragen van een klassiek pak, maar veel zakenmensen gaan smart casual of zelfs casual gekleed.”
Veel dienstverleners willen hun klanten niet ‘outsmarten’. Die willen een mooi, maar ingetogen pak. Voor jongere pakkendragers is het pak meer mode. Die kiezen vaak spannende kleuren en/of dessins. In de winkel wordt daar rekening mee gehouden en zal je altijd medewerkers aantreffen die in verschillende stijlen gekleed zijn, ook ter inspiratie.
Iedereen heeft zijn eigen mode
Het beeld van de mannenmode wordt sterk door Italië bepaald. Tegelijkertijd volgen klanten meer hun eigen gevoel, waardoor je steeds meer variaties rond een standaard ziet. Enerzijds geeft dit een losser beeld, anderzijds roept het verwarring op. “Wij moeten daar als bedrijf rust in brengen en vooraf al bepaalde keuzes maken vóór die klant. We worden op beurzen en door de industrie overvoerd met allerlei stijlen en mogelijkheden, maar wat de klant daarvan uiteindelijk oppikt, is aan de klant. Wij kunnen wel een advies geven, maar de klant is en blijft de baas”, daar zijn Dennis en Marieke het roerend over eens. Dennis haalt in dit verband een interessant punt aan: wie zijn de huidige stijliconen in het zakenleven? Dat is de ‘Silicon Valley Look’ van onder andere Mark Zuckerberg en Bill Gates. Zij dragen eerder een t-shirt met jeans dan een pak. Dat zie je terug in de mode.
‘Wij brengen rust in een enorm aanbod’
Trends binnen die eigen invulling
Ook al heeft de hedendaagse klant over het algemeen een eigen visie en voorkeur, toch zullen trends een rol blijven spelen. Momenteel is er een terugkeer naar de jaren ’70 gaande: de revers en das worden weer breder, corduroy komt terug, evenals de kleurcombinatie oranje en bruin. Ook de bandplooibroek zal naar verwachting een rentree maken. Andere voorbeelden van trends zijn de lengte van broek en jasje. Was de standaard eerst nog dat de broek op de hak moest vallen, nu is het gangbaar dat diezelfde broek zo’n anderhalve centimeter boven de hak valt. De jasjes zijn de afgelopen jaren stapsgewijs ietsje korter geworden, nu zie je dat ze weer een beetje langer zijn. Ook het extreme slanke pak verdwijnt wat uit het modebeeld. Comfort, daar draait het nu weer meer om. De jersey shirts (red. gebreide overhemden zoals bij een polo) passen ook in dit beeld.
Maatwerk
De keuze is weliswaar zeer uitgebreid bij Hoogenboom, maar als iemand een minder gangbare maat heeft, is maatwerk een uitkomst. Bestaande kleding kan aangepast worden, of kleding kan volledig op maat gemaakt worden. Bij maatwerk gaat het niet alleen om de letterlijke maat. “Je gaat samen met de klant een proces in, waarvan je vooraf niet exact weet wat je gaandeweg tegen gaat komen”, aldus Dennis. “Zo kies je bijvoorbeeld je eigen stof, dessin en maakwijze. Ook al worden er niet meer zoveel pakken gedragen als ‘pakweg’ een decennium geleden, de populariteit van maatpakken neemt daarentegen wél toe. Gemiddeld duurt het een kleine maand voordat een maatpak helemaal af is, maar het eindresultaat is het wachten (en misschien een extra keer passen) méér dan waard.”
Hoogenboom Women & Hoogenboom online
“Begin 2013 zijn we begonnen met de winkel van Hoogenboom Women. Dat bleek echt een gat in de markt voor Nijmegen. De stijl is hier ‘smart’ (vergelijkbaar met smart casual voor heren). Met het damesmaatpak hebben we dit najaar ook de categorie business toegevoegd. Ik verheug me hier echt op”, aldus een enthousiaste Marieke.
Zo’n 90% van de klanten van Hoogenboom koopt kleding nog altijd het liefst in de winkel, het overige deel koopt online. Kleding van Hoogenboom is in de eigen webshop en op platforms als Miinto te koop. Voordeel van online is dat oude collectie altijd afgeprijsd gekocht kan worden in de online outlet, al zijn tijdens de uitverkoop in de winkels de kortingen altijd hoger dan online. Echte bodemprijzen vind je in de pop-up outletstore, die onlangs geopend is aan het Koningsplein in Nijmegen. Deze is tijdelijk en gaat in april 2020 weer dicht.
Welk filiaal van Hoogenboom je ook bezoekt, de chique zaken ademen een ontspannen sfeer waar de tijd voor je genomen wordt door deskundige en vriendelijke medewerkers. Kortom: chique, maar niet overdreven.
Meer weten? Kijk op www.hoogenboommode.nl
Nijmegen Business