Artikelen
11 maart 2020
Hoppenbrouwers Techniek Nijmegen: ‘Het gevoel van een lokaal familiebedrijf met de luxe van een grote organisatie’
Hoewel Hoppenbrouwers Techniek in de Nijmeegse markt een relatieve nieuwkomer is, heeft het bedrijf in drie jaar tijd al een stevig fundament opgebouwd. Een sterke groei in klanten, een bloeiende praktijkschool en toekomstplannen waar je u tegen zegt. En dat allemaal dankzij een visie die ‘anders dan anders’ is, vertelt vestigingsleider Rick Schraven.
Met de overname van Baeten Elektro in 2017 zette het Brabantse Hoppenbrouwers Techniek voet op Gelderse bodem. Het was één van de eerste stappen richting het uiteindelijke doel: landelijk de beste en duurzaamste installateur worden. Rick vertelt: “In 2023 willen we in iedere provincie minimaal één vestiging hebben en in totaal zeker 25 vestigingen. Nijmegen is de springplank richting het noorden.”
Zelfsturende teams
Hoppenbrouwers Techniek Nijmegen is een totaalinstallateur die zich focust op werktuigbouwkunde, elektrotechniek, beveiliging, inspectie en duurzame energie. Zowel projectmatig als service en onderhoud. De vestiging werkt met zelfsturende teams. Rick legt uit: “Zo’n team maakt plannen, stelt doelen en gaat zelf op zoek naar zijn ideale klanten. En dat is typerend voor onze werkwijze: de verantwoordelijkheid ligt heel laag in de organisatie. We verwachten van onze medewerkers dat zij zelf beslissingen nemen en daar stimuleren wij ze in. Als je mensen begeleidt, inspireert, coacht en de kans geeft, ontstaan er veel meer eigen initiatieven.”
Technici van de toekomst
Wie bij Hoppenbrouwers binnenkomt, moet een bepaald DNA hebben. “Wij willen dat medewerkers zich ontwikkelen en ambassadeurs zijn voor ons bedrijf. Dat moet wel bij je passen.” Het bedrijf begeleidt de technici van de toekomst deels in de eigen praktijkschool. Leerlingen worden niet alleen getoetst op technische vaardigheden, maar juist ook op soft skills. Rick: “We kijken waar hun kwaliteiten liggen en wat de ambities zijn. Ze leren bijvoorbeeld ook omgaan met collega’s en klanten aanspreken. Iedere medewerker heeft een eigen coach waarmee zijn eigen doelen besproken worden, dus de leerlingen ook.”
Enorm betrokken
Dat de totaalinstallateur een andere aanpak heeft dan veel concullega’s, merken ook de klanten. “Als je voor ons kiest, heb je een bedrijf dat enorm betrokken is bij wat je wilt realiseren. Wij gaan op zoek naar de vraag achter de vraag. Waarom wil je bepaalde verlichting of een bepaald klimaat? We nemen niet klakkeloos aan wat er in het bestek staat. Want misschien zijn er wel betere alternatieven, ook voor de toekomst. We zijn dan wel een groot bedrijf, maar het moet voelen als een lokaal familiebedrijf. Met de luxe van een grotere organisatie erachter.”
MVO
Dat duurzaamheid een speerpunt is, mag duidelijk zijn. Hoppenbrouwers geeft hier op verschillende manieren invulling aan. Ook op ludieke wijze: sinds kort fietst er een medewerker rond op een heuse Hoppenbrouwersbakfiets. Door privéomstandigheden heeft diegene tijdelijk geen rijbewijs, waardoor deze originele én ‘groene’ oplossing in beeld kwam. Het bedrijf is bovendien lokaal betrokken bij diverse clubs en verenigingen en zet zich in voor de versterking van het techniekonderwijs.
Groter jasje
De ambitie spat er vanaf bij Rick en zijn collega’s. Overal in het pand hangen doelenborden waarop de strategie, plannen en doelen uitgebeeld zijn. “We zijn nu al gegroeid naar veertig medewerkers, maar we willen naar de 150 man in de komende vier jaar. Daarnaast willen we de komende jaren een eigen pand gaan bouwen op de grond naast ons huidige pand. Daarin krijgen we nog meer ruimte voor het opleiden van medewerkers en leerlingen. Wij investeren daarin, want we zijn echt een lerend bedrijf. Als je jezelf niet ontwikkelt, kom je niet verder.”
Meer weten? Kijk op www.hoppenbrouwerstechniek.nl
Nijmegen Business