Wij zijn… Dunja Schmoll en Martin Sol
28 januari 2025
“In de roze bubbel”
Het verhaal van Dunja Schmoll en Martin Sol begon in 2000, op een Nijmeegs reclamebureau. Martin, met zijn soms ongepolijste humor die z’n mondje wel klaar heeft, en Dunja, die net was aangenomen tijdens zijn afwezigheid, waren in eerste instantie niet bepaald een team. En toch… vormde die eerste ontmoeting de basis voor een bijzondere zakelijke én persoonlijke relatie. Dunja en Martin stonden gezamenlijk aan de wieg van Coolbrand en wonen in het door groen omgeven Rozendaal.
De ‘denkers, doeners en mooi-makers’ van Coolbrand noemen zich een strategisch creatief bureau. Dunja: “Wij werken aan merken. Bedrijven komen bij ons met vraagstukken over rebranding, het opnieuw positioneren in de markt, of bijvoorbeeld de lancering van een nieuw product of een nieuwe dienst. Daarnaast helpen we bedrijven bij het aantrekken en behouden van personeel door het versterken van hun employer brand en voeren van wervingscampagnes. Soms horen we: ‘Onze identiteit past niet meer bij deze tijd en bij wie we zijn.’ Daar gaan we dan mee aan de slag. Naast die grote vraagstukken kunnen klanten natuurlijk ook bij ons terecht voor eenmalige en kleine projecten, zoals een nieuwe website, beursmateriaal, social content of een logo en huisstijl.”
Van A tot Z…
“Wij zijn een full-service bureau: we bieden dus begeleiding van A tot Z. Bij voorkeur starten we met strategie, vertalen we de uitkomsten daarvan door naar design en zorgen we er samen met de klant voor dat de boodschap tussen de oren van de doelgroep komt. Wij verzorgen dus alle facetten, zodat het geheel klopt. Dus niet alleen het mooie plaatje, ook de implementatie om de klant zo veel mogelijk te ontzorgen.” Martin: “We zijn voor onze klanten hét aanspreekpunt en werken samen met online marketingbureaus, filmproductiebedrijven, webbouwers, fotografen, en ga zo maar door. We zijn daar flexibel in en ondersteunen niet alleen bij grote vraagstukken, maar ook kleinere, eenmalige opdrachten. Juist omdat we ervaring hebben met complexe projecten, zijn we ook in staat kleine opdrachten snel, professioneel en budgetvriendelijk uit te voeren.”
Voor elke sector
“Onze klanten zitten in diverse sectoren, zoals de zorg, het onderwijs, de bouw en nog veel meer. We hebben kennis van ons vak, de klant kennis van het zijne. En dat brengen we samen. Martin: “We hebben lef en zijn scherp op wat wel, maar óók wat niet werkt voor de klant.” Dunja: en door de vraag achter de vraag te achterhalen, kom je nog weleens tot een andere oplossing dan initieel gevraagd.”
Ontmoeting in 2000
Martin: “We hebben elkaar in 2000 op een Nijmeegs reclamebureau, waar we beiden werkten, ontmoet. Ik had net een auto-ongeluk gehad en was aan het herstellen. Op een dag kwam ik naar de studio om mijn collega’s weer te zien. Lachend: ik was niet op mijn mondje gevallen en zei vaak wat ik dacht. Toen zag ik Dunja en dacht: Wie is dat? Dunja was aangenomen tijdens mijn afwezigheid. Onze kennismaking verliep niet heel soepel. Maar na enkele jaren samenwerken, ontdekten we dat we meer aan elkaar hadden dan we aanvankelijk dachten. Ik werkte als Creative Director, Dunja zat aan de accountkant – de spil tussen klant en studio. Op den duur zat mijn hoofd nogal vol, had ik het ontzettend druk. Maar ik vond het altijd prettig als Dunja mijn ruimte in kwam. Zo ontstond een band tussen ons.”
Samen naar Eurada
Martin: “Het bureau waar we werkten, was voorzitter van het netwerk Eurada (European advertising agencies). Twee keer per jaar kwamen de aangesloten bureaus bij elkaar om kennis te delen. Op een gegeven moment ging Dunja ook mee om de zakelijke kant van de bijeenkomsten te regelen. Tijdens die weekenden was er naast het werk genoeg tijd voor gezelligheid. Meestal tot in de late uurtjes. Zo leerden we elkaar op een andere manier kennen.”
Borrelen in Trianon
In Nederland besloten de twee een borrel te doen in het inmiddels ter ziele gegane Trianon in Nijmegen. Martin: “Die avond had ik een engel op mijn schouder en trok ik de stoute schoenen aan. Daar bloeide de liefde langzaam op.” In 2008 stopte Dunja bij het reclamebureau, Martin in 2009. Dunja: “Ik begon als zzp’er, als communicatieadviseur voor een oude klant.” Martin: “Een paar maanden later startte ik ook als zzp’er, in de creatieve hoek. We merkten al snel dat we elkaar zakelijk nodig hadden. We werkten veel samen, en dat leidde na een half jaar tot een zakelijke relatie…én een privérelatie.”
Samen naar een kantoorruimte, onderneming…
Nog steeds als zzp’ers huurden ze een gezamenlijke kantoorruimte in het oude postkantoor in het Modekwartier in Arnhem. Martin: “Ik had het zo druk dat ik snel meer mensen nodig had. Onze klanten kenden ons al van elkaar, dus samenwerken voelde als een logisch vervolg. En zo zag, op 1 januari 2013, Coolbrand het levenslicht. We verhuisden ons kantoor al snel naar een villa aan de Velperweg.”
En samenwonen, met Dick de kat
Dunja woonde in de Onze Lieve Vrouwekerk, Martin in een jaren ’10 benedenwoning. Ze waren gehecht aan hun onafhankelijkheid, maar sliepen elke nacht bij elkaar. Kortom: samenwonen. Dunja trok bij Martin in. Hij vertelt: “Mijn rode, lesbische kat Dick moest in eerste instantie niks van Dunja hebben.” Dunja: “Klopt! Die was me liever kwijt dan rijk. Maar na een jaar was het helemaal anders. Als ik stond te koken, kwam ze altijd naast me zitten en zat ik tegen haar aan te kletsen. Uiteindelijk besloten we dat we beiden graag een huis voor ons samen wilden. Een fijne, wat rustigere plek om thuis te komen. We kregen een nieuwbouwproject in Rozendaal in het vizier. Daar hebben we een huis gekocht.” Martin: “We wonen hier met z’n tweeën. Dick is er niet meer, dus op den duur mag er wel weer een dier bij komen.”
In moeilijke tijden niet tegenover maar naast elkaar
Dunja: “We zijn op veel punten best verschillend. Ik ben wat meer op de achtergrond, Martin is behoorlijk aanwezig. Hij denkt meer aan de toekomst, ik zorg dat het dagelijks loopt. Met klanten sta ik vaak wel op de voorgrond, omdat ik het klantcontact verzorg. Martin is juist de aanjager van (toekomstige) zakelijke beslissingen.” Martin vult aan: “De coronatijd zorgde voor zowel zakelijke als privéstress. We moesten destijds noodgedwongen naar een ander pand – van drie verdiepingen naar twee kamers – en de agenda liep leeg.
Toch hebben we ons personeel anderhalf jaar vast kunnen houden.” Dunja: “Het vroeg ontzettend veel van ons. Maar het was voor ons vanzelfsprekend om goed voor onze medewerkers te zorgen. Dat geldt ook voor onze klanten; we geven in die zin beiden heel veel.”
Geen standaard romantisch stel
Martin: “Uiteindelijk hielp het wel dat we in de basis twee dezelfde personen zijn: gevers, mensen die zorgen dat de ander het goed heeft. We zien onze medewerkers echt als familie. Wij bieden hen een dak boven hun hoofd en eten op tafel. Dat voelen we echt zo. Als partners stonden we gelukkig niet tegenover elkaar. Het was voor ons beiden ook normaal dat we het zo deden. We zijn geen standaard romantisch stel. Voorbeeld: als we samen in de kroeg staan en ik sta na een kwartier nog bij Dunja, dan zegt zij: ‘Huh, heb jij niks te doen of zo?’ We vertrouwen elkaar en lezen elkaar door dik en dun.” Dunja: “En als we clashen, is dat voor een goed doel. We komen altijd op een punt waarop we elkaar weer vinden.”
De rozen bubbel van Martin
Martin: “Thuis hebben we het weinig over werk. We begrijpen elkaars vak, elkaars werk. We kiezen onze momenten om het over werk te hebben, zoals tijdens de weekendochtenden in de serre, met een bak koffie. Dat zijn onze rustmomentjes. Zo heb ik regelmatig nieuwe ideeën, die we dan bespreken. Tenminste, Dunja heeft er een handje van om me dan af te kappen. Daar werd ik soms wel boos over. Sindsdien hebben we dan ook de afspraak: als ik in mijn ‘roze bubbel’ zit, luistert Dunja tien minuten naar mijn ideeën. En dat helpt. Zo heeft het ook geleid tot onze nieuwe locatie aan de Jansbuitensingel. Een heerlijke plek met veel mogelijkheden.”
We gaan het weer flikken samen
Dunja: “Het werkt tussen ons. We vullen elkaar aan en hebben elkaar echt nodig.” Martin: “Terugkijkend ben ik supertrots op wat we hebben bereikt met z’n tweeën. Ik ben iemand die zijn eigen visie heeft en die soms doordramt. We hebben een moeilijke tijd gehad, door corona en andere marktonwikkelingen. Nu zijn we weer aan het bouwen en stappen aan het zetten.” Dunja: “We zijn nooit voor onszelf begonnen om een groot bureau neer te zetten, en toch hebben we dat gedaan. Zonder steun en leningen. We zijn door de moeilijke jaren heen gekomen en geloven in de toekomst. We gaan het kunstje dus gewoon nog een keer flikken.” Samen: “Wat we ook al jarenlang als stel doen!”
Meer weten? Kijk op Coolbrand.
Partners in Business