Lunchbijeenkomst bij Brasserie de Boerderij
9 november 2023
Innoveren en circulariteit, hoe verhouden die zich tot elkaar?
Lunchen midden in Park Sonsbeek in Arnhem; dat moet wel leiden tot inspiratie en mooie gesprekken. Niets bleek minder waar. Locatie: Brasserie De Boerderij. Datum: 15 september 2023. Aanwezig: Bram Peters van Save Plastics, Hugo van Hoegee van Absolvo en Jeannot Peijen van EW Facility Services. Duurzaamheid en circulariteit zijn inmiddels branche-overstijgende beleidspunten. Maar hoe zit het met het innovatieve vermogen binnen de verschillende sectoren? En speelt AI al een prominente rol binnen de bedrijfsvoering? Deze vraagstukken leidden tot interessante inzichten op deze prachtige nazomerdag.
Save Plastics -inmiddels 30 jaar actief- recyclet plastic afval voor hergebruik. Ondanks de wereld inmiddels schreeuwt om dit soort oplossingen, loopt het bedrijf tegen uitdagingen aan als het gaat om doorgroei. Bram licht toe: “We merken dat we een soort glazen plafond hebben. Daarmee bedoel ik dat onze omzet nooit echt significant stijgt. Dit komt vooral omdat we producten leveren voor de openbare ruimte. Gemeentes hebben maar zoveel bankjes, fietsbruggen en begroeiing nodig. Als we willen opschalen, moeten we dus andere marktsegmenten of landen aanboren. De thematiek is echter overal hetzelfde: er is maar een beperkte hoeveelheid meubilair nodig voor de openbare ruimte.
Maatschappelijk innoveren voor de mensen thuis
“Daarom willen we onze producten nu breder inzetten, ook voor consumenten, oftewel de mensen thuis. Een consument is kritisch, vooral omdat deze niet technisch is. We gaan daarom aan de slag met Responsible Engineering, waarbij we innovaties op maatschappelijke thema’s breder inzetten. Het is van belang dat we de hele branche laten zien wat er nu gebeurt met restafval. Ons materiaal is gemaakt van afval; een eigenwijs materiaal! Bovendien zijn innovaties in onze hoek duur én is er weinig transparantie in de keten. Wie weet er bijvoorbeeld nou echt waar Trespa vandaan komt? Iedereen in de keten zal daarom met de billen bloot moeten om de volgende stap te zetten.”
Circulariteit als vast onderdeel van de bedrijfsvoering
Hugo helpt zijn klanten met het optimaliseren en ontzorgen van financiële processen. Hij vertelt: “Bij ons leeft circulariteit niet echt zou je zeggen, we zitten natuurlijk vooral in de dienstverlening. We zien wel dat het verhaal van minder reizen en meer thuiswerken steeds verder wordt ontwikkeld. Wij gaan nu over naar een ander softwarepakket, vooral omdat dit een goede chatfunctie heeft. Vooral de jongere generatie vindt dit prettig, ik geloof echter niet in 100% virtueel.” Bram vraagt zich af of je als dienstverlener niet juist een enorme kans hebt om de verslaglegging sociaal of groen in te vullen. Hugo geeft aan dat dit nog niet actueel is, ook al moet bedrijven tegenwoordig laten zien hoe ‘groen’ ze zijn. Hij licht toe: “Het is binnen het Mkb allemaal nog te vrij. Er worden allemaal modellen voor grote, internationale organisaties ontwikkeld, maar nog niet voor kleinere ondernemers. Ik ben van mening dat er meer eenvoudige en makkelijk te verifiëren richtlijnen vanuit de Mkb-ondernemers zouden moeten komen. Begin klein, dan zien bedrijven direct de voordelen. Als je met circulaire of groene benchmarks werkt, dan wordt het ook nog eens leuk. Je ziet dan hoe je presteert ten opzichte van andere partijen in de branche.”
Huizen gemaakt van afval uit je eigen stad
Bram: “Wij redden plastic afval van verbranding, hiervan maken we vervolgens weer producten. Plastic heeft een negatief imago, dus we zijn heel erg bezig met awareness. We innoveren op toepassing en op concept. Op termijn willen we ernaar toe dat je bij ons een huis koopt, dat 100% bestaat uit groene materialen. We gaan in die zin volledig toe naar circulariteit, biodiversiteit en klimaatadaptatie. Ons toekomstige huis is gemaakt van het afval uit je eigen stad, we gaan daarom 10 regiofabrieken neerzetten verspreid over Nederland. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt gaan de fabrieken runnen. Dit gaat volledig transparant, iedereen kan dus zien hoe hun eigen plastic afval wordt verwerkt voor hun huis.”
Schoonmaken met gestabiliseerd ozonwater
EW Facility Services heeft de ambitie het beste schoonmaakbedrijf van Nederland te zijn. Dit doet het bedrijf onder andere door met haar personeel, opdrachtgevers en leveranciers te bouwen aan innovatieve en duurzame hygiëne oplossingen voor huidige en toekomstige facilitaire vraagstukken. Jeannot: “We waren de eerste partij die gestabiliseerd ozonwater binnen de schoonmaakdienstverlening heeft uitgerold. Hiervoor heb je een stabilisatiemodule en een high capacity unit nodig, die je letterlijk aan de muur hangt. Vervolgens tap je zelf je ozonwater af, waarmee je volledig klimaatvriendelijk schoonmaakt. Dit schoonmaakproduct bevat dus geen chemicaliën. Resultaat? Geen chemie meer door de gootsteen! We hebben daarnaast, samen met een andere partner, een programma ontwikkeld waarbij we oude schoonmaakkarren refurbishen en weer opnieuw inzetten. En met dobbi en PostNL geven we textiel een tweede leven. Bij verschillende opdrachtgevers wordt textiel ingezameld, dat vervolgens op verschillende manieren terugkomt in de keten en niet bij het afval belandt.”
Over innovaties gesproken: AI
Hugo: “AI beïnvloedt onze diensten nog niet direct, maar we zien het veranderen. Wel passen we het al toe bij de standaard boekhouding en bij scan- en herkensoftware. Het inboeken van standaard én hele specifieke documenten gebeurt al via kunstmatige intelligentie. We zien in onze branche dat we steeds minder uitvoerend werk verrichten en meer aan de slag gaan met het bouwen van dashboards. Deze stellen ons in staat om klanten organisatorische adviezen geven.” Bram: “Ik ben vooruitstrevend, maar nog redelijk anti-AI. Wij proberen dingen met bezieling te doen. De door AI gegenereerde antwoorden halen de ziel uit het verhaal vind ik. Onze social media-uitingen laat ik dan ook door mensen doen.”
Sollicitatiegesprekken door Chatbots
Jeannot: “Bij ons kan deze technologie juist zinvol zijn bij het zoeken van nieuw personeel. Chatbots zouden op termijn in meerdere talen gesprekken kunnen voeren met potentiële sollicitanten. Daarnaast kijken we naar repeterende taken waarbij AI onze collega’s kan ondersteunen en zij zich kunnen richten op meer specifiekere schoonmaaktaken en op details kunnen bijsturen.” Maar hoe verhouden technologie en circulariteit / duurzaamheid zich dan met elkaar? Jeannot sluit af: “Door de focus op duurzaamheid, circulariteit en AI is er veel meer zichtbaarheid. Kijk alleen naar alle natuurrampen; academisch gezien staat de wereld inmiddels in de brand. We willen nog steeds een luxe leven. Als we dit willen behouden, zijn we nu niet op de juiste manier bezig. Tót het moment dat we de innovatie bedenken waarmee we op deze manier kunnen blijven leven. En wie weet kan AI ons hierbij helpen.”
We waren deze lunchsessie te gast bij Brasserie De Boerderij in Arnhem.
Arnhem BusinessInnovatie