Artikelen
12 maart 2020
Internetbureau Infocaster: ‘Door zelfsturing betere klantrelaties’
Webbureau Infocaster is georganiseerd op basis van zelfsturende teams. Zonder hiërarchie en reuze-transparant. Ook klanten hebben baat bij deze aanpak. Want als collega’s beter met elkaar praten, praten ze automatisch ook beter met opdrachtgevers. Het zorgt voor langdurige klantrelaties en succesvolle lanceringen. Het enthousiasme van Sander Hoeken en Sjoerd Reijnen is groot.
De functies van beide heren? In een organisatie met zelfsturende teams heb je enkel rollen. Oprichter Sander omschrijft zijn rol het best als adviseur. Sjoerd is accountmanager: “Zoals we omgaan met collega’s gaan we ook om met onze klanten. In gesprek op basis van gelijkwaardigheid. En op zoek naar de beste oplossing. Zelfs als dat betekent dat er géén nieuwe website wordt gebouwd.” Sander: “We kijken verder dan alleen de vraag. We nemen ook mee hoe zaken bij je op het bedrijf georganiseerd zijn. Zodat de organisatie de technologische oplossingen die we maken ook echt aankan, en er alles uit gaat halen.”
Eindklant
“Bij zo’n technische oplossing kijkt Infocaster niet alleen naar de klant, er wordt ook rekening gehouden met de klánt van de klant.” Sjoerd: “Soms komt de oplossing die onze klant voor ogen heeft niet overeen met de oplossing waarmee de klant van de klant geholpen is. Terwijl we juist die eindklant willen bereiken, willen informeren of tot actie aanzetten. Dat zou zomaar een discussie kunnen worden van ‘wij willen dit’ en ‘nee, dit is wat we gaan doen’. We kiezen dan voor het gesprek. Want in een gesprek los je zaken op, niet in een discussie.”
Loyaliteit
Websites voor hun klanten ontwikkelt Infocaster in Umbraco. Dat is een contentmanagementsysteem. Sjoerd: “Krachtig en open source, dus een klant is vrij om te gaan en staan waar hij of zij wil. Ook andere webbureaus kunnen er mee werken.” Toch heeft Infocaster ontzettend trouwe klanten. Van bedrijven in het mkb tot jarenlange samenwerkingen met bedrijven als a.s.r., Burgers’ Zoo, Cito en NOC*NSF. “Hoe dat zo komt? We zoeken altijd aansluiting op het technisch niveau van de klant. En misschien wel meer, we durven sorry te zeggen bij fouten. Verschuilen achter bits en bytes doen we hier niet. Kaarten op tafel, in dialoog en met heldere uitleg zorgen voor een adequate oplossing.”
“Zoals we omgaan met collega’s gaan we ook om met onze klanten”
Het beste concept
Sander: “Je website is onderdeel van de marketing van je bedrijf. Een plek waarop je je product of dienst laat zien, en bezoekers tot actie verleidt. Daarom is een website niet af als hij gelanceerd wordt. Dan begint het pas. Dat betekent content bijhouden, aanvullen en verfrissen. Je website samen laten werken met je online marketing.
Die online concepten en campagnes ontwikkelen we ook, vanuit de projectgroep Contentmarketing.” Sjoerd: “Infocaster is opgedeeld in projectgroepen. Ontwikkelaars, designers en contentmarketeers bijvoorbeeld. En iedereen heeft toegang tot informatie, budgetten en cijfers.
We werken op basis van zelfsturing. Valt iets je op, zie je verbetermogelijkheden, dan kun je dat aangeven. Liever niet bij de koffieautomaat, maar door aan te schuiven bij de maandelijkse meeting van de projectgroep waar die verantwoordelijkheid onder valt.”
“Oplossingen die rekening houden met wat de klant aankan”
Verruimde blik
“Waarom zou een directeur over alles moeten beslissen? Dat hij of zij de budgetten vaststelt en zélfs de uiteindelijke beslissing maakt over welke prullenbakken er op kantoor worden aangeschaft.” Het is Sander die aan het woord is: “Je krijgt een andere dynamiek als je mensen laat nadenken over aangelegenheden in het bedrijf. Het voordeel hiervan is, dat je medewerkers communicatiever maakt. Bij een regulier bedrijf ga je naar je werkplek, je voert je taken uit en aan het eind van de dag vertrek je weer. Ben je programmeur dan beperkt je werk zich in de regel tot programmeren. Hier leer je breder te kijken. Na te denken over zaken die spelen in onze organisatie. Dat helpt enorm bij het oplossen van klantvraagstukken. Je inlevings-vermogen wordt groter. In het algemeen en voor de uitdagingen op online gebied waar de klant tegenaan loopt.”
Boek en podcast
Over de zelfsturing bij Infocaster is inmiddels het boek ‘Maar hoe dan?’ verschenen. Sander: “In aanloop naar de boeklancering heeft de projectgroep Contentmarketing onze eigen podcast-serie geproduceerd ‘Zelfsturing – zo werkt dat’. Elke aflevering gaat over een onderdeel van zelfsturing. Hoe je de finance ervan regelt bijvoorbeeld en hoe een bedrijf zonder formele hiërarchie prima functioneren kan. We hebben er al meer dan 1500 luisteraars mee bereikt.” Dat brengt Sander tot het grootste compliment dat Infocaster krijgen kan: “dat een klant niet alleen blij is met een project dat goed opgeleverd wordt, maar dat we ook positieve invloed hebben gehad op de cultuur in diens organisatie.”
Nieuwsgierig? Kijk dan op www.infocaster.net
Arnhem Business