Artikelen
17 april 2019
Investeren in marketing: 4 tips
Goede marketingstrategie is een must. Als je een eigen bedrijf start of runt, is het van groot belang om een efficiente marketingstrategie te ontwikkelen en uit te voeren. Alleen door jouw bedrijf goed in de markt te zetten en te promoten, kan je klanten binnenhalen en groeien. Investeren in marketing is dus een absolute must, zeker voor beginnende ondernemers. Hoe doe je dat op een slimme manier? De onderstaande tips helpen je een eind op weg.
1. Gedrukt promotiemateriaal verspreiden
Uit onderzoek is gebleken dat gedrukt reclame- en promotiemateriaal zeer belangrijk is om jouw onderneming op de kaart te zetten. Flyers en folders bedrukken is al goed, maar vergeet ook niet om visitekaartjes te bestellen. Flyers en folders bedrukken kost nauwelijks geld, zeker niet als je voor grote aantallen kiest. Een goede investering dus! De folders en flyers kun je dan (laten) bezorgen in de regio waar je naamsbekendheid wilt krijgen. Visitekaartjes drukken en bestellen helpt vooral zzp’ers en accountmanagers om naam te maken. Bij elk contact of business laat je een visitekaartje achter. Je netwerk zal zich dan snel uitbreiden. Voordelig, kwaliteitsvol én snel drukwerk bestellen kan via Drukzo. Drukzo beheert een zeer breed assortiment aan hoogwaardige producten en staat bekend om een zeer goede klantenservice. Hun topproducten zijn flyers, visitekaartjes, gevouwen folders en rollerbanners en een groot deel van hun succes ligt aan hoe gemakkelijk het is om via hen drukwerk online te ontwerpen en te bestellen.
2. Online zichtbaarheid vergroten
Van even groot belang als gedrukt promotiemateriaal is optimale online zichtbaarheid. Zorg voor een goede bedrijfswebsite of een persoonlijke website als je zzp’er bent. Het is verstandig om een SEO-specialist in te schakelen om jouw website zo vindbaar mogelijk te maken. Dit geldt zeker als je een online webshop hebt en je klanten deels of vooral via internet jouw producten of diensten kopen. Zorg daarbij dat klanten reviews kunnen plaatsen, zodat je ook in Google goed voor de dag komt als er op jouw bedrijf gezocht wordt. Vergeet niet dat de website of webshop vaak het eerste is dat potentiële klanten zien. Binnen enkele seconden wordt er beslist om te blijven of verder te surfen. Een werkende, verzorgde en professionele website is dan ook van groot belang. Je krijgt namelijk geen tweede kans om online een eerste indruk te maken.
3. Maak slim gebruik van sociale media
Sociale media zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving en daarbij ook niet uit de huidige economie. Bedrijven die actief zijn op sociale media via bijvoorbeeld Facebook, Twitter en LinkedIn, bereiken doorgaans een enorme aantal potentiele klanten. Zeker de jongere generatie, die vaak bestaat uit kapitaalkrachtige tieners, twintigers en dertigers, zijn actief op sociale media. Overweeg ten slotte ook om een handige app te (laten) ontwikkelen. Zo is jouw website en/of webshop ook via smartphones te bereiken.
4. Zorg dat je ook op straat zichtbaar bent
Het is verder ook aangeraden om op straat en in de buurt van je kantoor zichtbaar te zijn. Dit begint met het bedrijfspand of kantoor zelf. Plaats buitenreclame op het pand met jouw bedrijfsnaam en/of -logo, en zorg dat vlaggen of reclamezuilen op het terrein jouw zaak in het oog laten springen. Je kan ook de auto van de zaak of bedrijfsbusjes van beletterde reclame te voorzien. Ten slotte kun je natuurlijk posters ophangen in de plaats of regio waar je actief bent. Zo kan jouw onderneming geen potentiële klant meer ontgaan en haal je maximaal rendement uit jouw investeringen in marketing.
Arnhem Business