Artikelen
21 april 2016
‘Investeren in materieel, mensen en ICT maakt toekomstbestendig’
Het is nog vroeg als we de ochtend na Tweede Paasdag aan een gezellig gedekte tafel bij Perron 5 van Hotel Haarhuis aanschuiven. We krijgen rijk belegde broodjes met brie en zalm, zoetigheden en biologische melk direct geleverd vanaf de boerderij. Een stevig en gezond ontbijt voor een stevig gesprek over de ontwikkelingen in de transportwereld.
In het kort de tafelgenoten:
Pieter Tra RB, partner-aandeelhouder bij Mazars en gespecialiseerd als ‘fiscountant’ in transport en logistiek. Mazars werkt sectorgericht zodat de kennis over branches bovengemiddeld is. Alleen door goed te luisteren, te spiegelen en met gedegen kennis kun je pro-actief de klant adviseren.
Marwin Melis is eigenaar van familie-bedrijf Melis Transport & Truckherstel. Een distributeur die gespecialiseerd is in contracttransport voor grote retailers en groothandels. Truckherstel doet onderhoud, schadeherstel en carrosserie voor alles op wielen. Het bedrijf telt een wagenpark van 60 vrachtwagens.
Mark Leisink is relatiemanager bij ABN AMRO. Ook de bank werkt net zoals Mazars sectoraal om een sparringpartner te kunnen zijn voor relaties. ABN AMRO ondersteunt klanten bij het realiseren van hun ambities en kijkt welke financiële diensten passen bij de onderneming. Mark staat middenbedrijf relaties terzijde die actief zijn in de sector transport & logistiek.
Jaap Speelziek Opleidingen is dé partij als je een rijbewijs wilt halen ongeacht welk voertuig: van bromfiets tot tractor, van vrachtwagen tot vaarbewijs. Ze beschikken over een opleidings- en examencentrum in Ede en Barneveld waar je theorielessen, nascholing en veiligheidstrainingen kunt volgen, een medische keuring en examen kunt doen. In het familiebedrijf werken ouders, zwagers, neven en nichten waaronder telg Joël Speelziek.
Frank Huijink van A12 Personeelsdiensten biedt de beste banen in transport & logistiek, bouw, grond-, weg- en waterbouw. A12 Personeelsdiensten heeft circa 150 medewerkers in dienst die zij op payrollbasis of uitzendbasis uitlenen. Ze spreken de taal van de branche, hebben gespecialiseerde krachten en kunnen zo de beste match maken voor opdrachtgevers. Hun opdrachtgevers werken 24/7, dus zijn ze 24/7 bereikbaar.
Tot slot zit Hoeco Weis van Weis Post en Pakketservice aan de ontbijttafel. Voor regionale opdrachtgevers, retailers met webshops en als subcontracter voor Post.nl rijden zijn 65 bestelbussen en 2 vrachtwagens vaste routes voor de bezorging van pakket tot pallet. Zijn specialisme: precisievervoer op contractbasis. Kwaliteit staat hoog in het vaandel: nette bussen en voorkomende chauffeurs die de genen hebben van de ‘ouderwetse postbode’.
Pieter: “In de retail zijn er veel faillissementen, echter door de komst van e-commerce is precisievervoer steeds belangrijker geworden en groeit de sector nog elk jaar. Met de nieuwste technieken kunnen vervoerders op de minuut aangeven hoe laat een pakket bezorgd wordt. De ontvangers kunnen hun bedrijfsprocessen daarop afstemmen.”
Marwin: “Je hebt track & trace op de auto, daarmee kun je zien waar een auto zich bevindt. Daarnaast heb je track & trace op het pakket. Dat laatste neemt aan belang toe. Je kunt exact zien waar een pakket zich bevindt in de logistieke pijplijn. Een goed transportmanagementsysteem is hiervoor onontbeerlijk. Voor klanten biedt dat voordeel zoals Pieter al aangaf omdat ze efficiënter kunnen werken.”
Hoeco: “Voor consumenten geldt dat net zo. We bezorgen binnen een marge van één uur een zending. De tijd is afgestemd met de ontvanger. De chauffeur doet er alles aan om de zending af te leveren. Als iemand niet thuis is, bellen we zelf om een nieuwe tijd af te spreken of een ander bezorgadres af te stemmen. Doordat vaste chauffeurs vaste route rijden, weten deze na verloop van tijd precies waar familie en vrienden wonen om eventueel daar de zending af te leveren. Hierdoor hebben de rol van de ouderwetse postbode overgenomen die dat ook wist.“
Pieter: “De bewijslast van daadwerkelijke onbeschadigde aflevering wordt een groter issue.” Marwin: “Door onze verregaande automatisering leveren we toegevoegde waarde voor de klant. Door web based documentatie met foto’s weet een klant waar, wanneer en hoe het afgeleverd is. Hiermee is direct de papierwinkel geregeld en kan hij factureren.”
Mark: “De economie waarin we opereren gaat steeds sneller, de e-commerce laat een stevige groei zien en het is niet meer vanzelfsprekend dat bedrijven in deze sector het transport uitbesteden.Automatisering en transport zijn tegenwoordig onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een uitdaging blijft het transport naar de uiteindelijke klant. Je kunt veel automatiseren, maar het fileprobleem los je er niet mee op.”
Joël: “De innovaties in autotechniek gaan eveneens rap. Kijk naar zelfrijdende auto’s. Echter is het lastig om aan bekwame chauffeurs te komen. Wij verzorgen goede opleidingen, maar kunnen niets veranderen aan iemands werkinstelling.”
Frank: “Vroeger maakte een chauffeur 60 uur en was een week van huis. De generatie van nu hecht veel meer waarde aan regelmaat, structuur en vrije tijd. Het beroep van chauffeur geeft veel vrijheid. Je ziet daarom de verschuiving dat binnenlandse ritten vooral door Nederlanders geschiedt en vervoer naar het buitenland door Buitenlandse chauffeurs.”
Joël: “Een ander probleem is de aansluiting met het VMBO. Leerlingen komen rond hun 16e jaar van school af. Te jong om met hun vrachtwagenrijbewijs te starten. Ze gaan dan tijdelijk in bijvoorbeeld een magazijn werken. De overstap naar beroepsvervoerder na een jaar of twee maken ze dan niet meer.”
Marwin: “Het bieden van opleiding en scholing zorgt ervoor dat personeel gemotiveerd blijft.” Frank: “Om flexibel te kunnen zijn, moet je snel kunnen op- of afschalen”. Echter brengt de nieuwe Wet werk en zekerheid risico’s met zich mee. Door een payroll constructie kunnen we voor het bedrijf personeel flexibel houden maar zo toch zekerheid bieden. De vertrouwde medewerker blijft op deze wijze aan boord.”
Pieter: “De combinatie van goed materieel, goed personeel en goede ICT zorgt dat je overleeft in de transportwereld.” Hoeco: “Wij hebben bovendien met 12 andere bedrijven een vakbond gevormd waardoor we samen heel Nederland bestrijken en klussen aan elkaar doorspelen. We versterken elkaar zo.”
Mark: “De marges in transport zijn krap. Desondanks moet je blijven investeren in je wagenpark. Nieuwe auto’s zijn voordeliger in verbruik, tol en onderhoud. Een up to date managementinformatiesysteem, samenwerking, partnerships met klanten en flexibiliteit zijn essentieel om een gezond rendement te realiseren.”
Arnhem Business