Phygitaliseren
8 november 2022
Je bedrijf ‘phygitaliseren’? Hoe dan?
Fans van de Nijmeegse Vierdaagsefeesten die dit jaar de app downloadden, hadden een andere ervaring dan degenen zonder de app. Ze ondervonden geen keuzestress meer, hadden het programma en de plattegrond altijd bij de hand en ze werden direct op de hoogte gesteld van de laatste updates. Bovendien bevatte de plattegrond een live druktemeter, wat het vinden van een rustiger plekje vergemakkelijkte. Verder konden ze via de icoontjes alle toiletten, fietsenstallingen en watertappunten vinden.
De consument van vandaag combineert online en offline ervaringen. Ga maar eens na bij jezelf: hoe vaak raadpleeg jij tijdens een dagje statten online bronnen voor extra informatie en prijzen? Of omgekeerd: bezoek je wel eens online shops vóórdat je fysiek gaat winkelen?
‘Phygital’
Voor die steeds verdere samensmelting van de fysieke en digitale wereld bestaat een term: ‘phygital’. Het is een samentrekking van ‘fysiek’ (physical, offline) en ‘digitaal’ (digital, online). Het begrip wordt voornamelijk in de retail en mode-industrie gebruikt. Hoewel de term phygital vaak verwijst naar de samensmelting van fysieke en digitale strategieën, kan die ook worden gebruikt om bijvoorbeeld concrete producten te beschrijven. Het gaat dan om producten die in de fysieke wereld bestaan én in een identieke digitale vorm. Denk bijvoorbeeld aan fysieke kledingstukken die ook digitaal gedragen kunnen worden door online avatars.
Nieuwe ervaringen
Voor mode- en luxemerken blijft de core business het verkopen van fysieke items. Toch zie je dat ze het digitale ook omarmen en de twee zelfs combineren. Het blijft gissen, maar het lijkt erop dat de toename van de strategie samenhangt met de enorme populariteit van gaming en virtual reality. Op die manier proberen marketeers jongere consumenten (Generatie Z) te bereiken. Gen Z is immers niet opgegroeid met passieve consumptie van media, maar is juist op zoek naar frisse nieuwe ervaringen.
Natuurlijke evolutie
Ook al is de term phygital relatief nieuw, het concept is een natuurlijke evolutie van moderne marketing. Een goed voorbeeld zijn QR-code restaurants: voer je favoriete restaurant in, scan de QR-code voor het menu, plaats je bestelling en betaal via je smartphone. Iets vergelijkbaars is de Disney MagicBand. Deze met RFID (radio-frequency identification) uitgeruste polsbandjes doen dienst als hotelkamersleutel én betaalmiddel voor eten en drinken. Of wat denk je van de winkel van Nike in Manhattan? Daar kun je een sneaker op maat ontwerpen. Even wachten en je loopt de winkel uit op je nieuwe custom sneakers. In Brazilië hebben ze ook iets leuks: bij C&A aldaar laten de kleerhangers zien hoeveel likes op social media het kledingstuk al kreeg. Bij KFC in China tenslotte, gaan ze nog een stapje verder. Bij de fastfood keten bestel je gemakkelijk in de fysieke winkel, maar gezichtsherkenning helpt bij het voltooien van betalingen en AI kan zelfs menu’s voorstellen omdat het jouw patroon van consumeren kent.
Hoe pas je het toe?
Phygitalisatie is dus méér dan digitalisering. Het is de samensmelting van digitale marketingconcepten met bewezen fysieke marketingwijsheid. Hoe pas je die toe in jouw bedrijf?
Stap 1. Onderzoek de wensen, leefstijl, voorkeursmerken en bestedingspatronen van je potentiële klanten.
Stap 2. Ontwikkel je phygital-strategie die is afgestemd op de doelgroep. Het creëren van iets unieks en nuttigs kan je bedrijf een boost geven, maar het wiel helemaal zelf uitvinden hoeft ook niet: voer kleine veranderingen door bij het kopiëren van gevestigde strategieën.
Stap 3. Focus op ervaring: houd rekening met de klantervaring en stuur daarop zo nodig bij.
Stap 4. Opties aanbieden: laat je klant zelf kiezen uit bijvoorbeeld verschillende aankoop- en betaalmethoden, zelfbedieningsopties, pushmeldingen, klantenservice via sociale media.
Stap 5. Voeg de nieuwste innovaties toe: automatisering, virtual reality-systemen, AI-processen, het gebruik van draagbare apparaten die verbinding maken met de cloud, automatische verkoopautomaten, et cetera. Start iets dat zowel functioneel is als de aandacht trekt. Ga voor spektakel, een wow-effect!