Artikelen
17 februari 2015
Jonge energieonderneming groeit uit tot duurzaamste leverancier van Nederland
Het bedrijf heet Huismerk Energie, gevestigd op Kerkenbos in Nijmegen. Loek Otters en Peter den Biesen gingen in oktober 2012 van start. Ze leveren duurzame energie, energie die ze inkopen van lokale partijen. Met 23 medewerkers nog klein in een overvolle markt nu nog gedomineerd door grote energiereuzen. Daar ligt meteen hun kracht: optimale dienstverlening aan grote en kleine klanten (inmiddels meer dan 10.000 in bedrijfsleven, maar ook particulieren), vernieuwend, groen en lokaal. Die combi werkt, Huismerk Energie werd in december 2014 door de consumentenbond, uitgeroepen tot duurzaamste energieleverancier van Nederland. Een succesverhaal.
Loek Otters en Peter den Biesen zijn gepokt en gemazeld in de energiebusiness. Hun verhaal begon in 2003. Ze hadden een management functie bij Essent, maar ook het gevoel dat het allemaal anders en beter zou kunnen. Ze gingen ieder hun eigen weg, maar kwamen elkaar in 2012 weer tegen. “Dat gevoel was er nog steeds, ‘big is not always beautiful’, het kan persoonlijker, duurzamer en goedkoper.” Ze besloten de stap te zetten en als zelfstandige en onafhankelijke energie-leverancier van start te gaan. Hierbij ondersteund door Jos Willemsen, accountmanager Grootzakelijk van Rabobank Rijk van Nijmegen. De markt was inmiddels verdeeld in grote bedrijven die bestaan op basis van hun schaalgrootte en kleine vaak lokale initiatieven, energie-coöperaties en participatieprojecten. Er was behoefte aan een leverancier die schakel kon zijn tussen deze lokale initiatieven en afnemers van energie. Huismerk Energie was operationeel in oktober 2012, een maand later verstrekte het Ministerie van Economische Zaken de benodigde vergunning. “We kennen de markt, we kennen de spelers, we hebben fors geïnvesteerd in een degelijk bedrijf dat duurzaamheid in de regio bevordert. Ook het Innovatie & Energiefonds Gelderland erkent onze toegevoegde waarde en trad in 2013 als derde aandeelhouder toe.”
Huismerk
Vanwaar die naam? Peter den Biesen: “Een huismerk is een goed product zonder poespas, waarbij de nadruk ligt op kwaliteit. Meer voor hetzelfde geld. Dat is precies waar we voor staan, kwaliteit, informatie en service. Ook als je zelf energie opwekt, heb je als het ware je eigen ‘huismerk energie’. We brengen energie weer dichter bij de klant, door te laten zien waar de energie vandaan komt. We beschikken over een groot netwerk van energiepartners, alleen windenergie uit Nederland, volledig transparant. Bovendien zijn we erg ambitieus in klanttevredenheid, we willen de dingen beter doen. Professionele online tools zoals de slimme energiemanager? Die hebben we anderhalf jaar geleden samen met lokale partners ontwikkeld. Dat past in onze filosofie om gebruikers bewust te maken van de waarde van energie. Waar zit je verbruik, hoe kun je daar slimmer mee omgaan, we helpen onze klanten met het beantwoorden van die vragen.”
Lokaal
Huismerk Energie is een succes, ze groeien sterk. “Deels door persoonlijke verkoop, maar vooral door mond-tot-mondreclame. Daardoor groeit onze naams-bekendheid. Bovendien groeit ook de groep klanten die serieus met het energieverbruik om wil gaan, die geloven in duurzaamheid, in een lokale aanpak. Dat is voor ons een sterk verkoopargument, want de vraag naar duurzaamheid zal ook steeds verder groeien in het bedrijfsleven. Uiteraard is ook prijs belangrijk, “we zijn dan ook altijd voordeliger dan de NEE groep (Nuon, Essent Eneco)”, door lage overhead en de vergaande graad van automatisering. En we zijn altijd op zoek naar bedrijven die ons verder kunnen helpen, professionele partners die met ons mee kunnen groeien.” Rabobank Rijk van Nijmegen is voor Huismerk Energie zo’n partner. “We hadden behoefte aan een servicebank, een bank die de technologie in huis heeft om onze cashstromen te bewaken en te sturen. Het gaat bij ons om grote aantallen, om gespreide inkoop en grote factuurstromen. Door het cashmanagement kunnen we de groei aan, dat is een cruciale succesfactor in ons bedrijf.” De zaken gaan goed, de groei verloopt zoals voorzien. “Maar er ligt nog volop ruimte, bijvoorbeeld nog meer aandacht voor de zakelijke markt. Ook daar zijn we interessant, niet alleen in duurzaamheid of prijs, vooral ook in service. Dat nog beter op de kaart zetten wordt onze volgende stap.”