Artikelen
10 oktober 2014
Jos Bongers (Autobedrijf Bongers) over kansen op succes
Autobedrijf Jos Bongers uit Oeffelt is niet te missen. Vlak aan de grote rotonde naar Gennep en mocht je die missen dan zie je naar alle waarschijnlijk wel de blauwe Bentley 6.8 V8 uit 1975 staan. “Rechtsgestuurd, 2.000 kilo, niet echt zuinig, maar wel een visitekaartje voor ons universeel garagebedrijf.”
Jos Bongers besloot 18 jaar geleden de stap te wagen en zijn eigen garagebedrijf te starten. “Na 17 jaar voor Opel Geene gewerkt te hebben besloot ik zelfstandig te worden. De handel in gebruikte auto’s trok me. Sinds zeven jaar zitten we in Oeffelt. We hebben een breed aanbod in verkoop en onderhoud van verschillende merken, uitvoeringen en ook bedrijfswagens. Ons klantenbestand is heel divers, van het oude echtpaar tot en met de ondernemer die een goede oplossing voor zijn wagenpark zoekt. Dat maakt het werk ook leuk.”
Inkoop
Deze tijd vraagt om een grote alertheid. “Wat vandaag goed is, is morgen niet meer gevraagd. Je moet je klanten en de markt kennen, daarom doe ik de inkoop altijd zelf, ook van leasemaatschappijen en collega-dealerbedrijven. Bovendien importeren we zelf, niet alleen uit Duitsland, maar bijvoorbeeld ook uit Spanje of Oostenrijk.” De markt is volgens Jos Bongers nog steeds taai: ”Consumenten zijn huiverig om hun geld uit te geven, maar er dreigt ook een tekort in gebruikte auto’s. Dat is logisch, omdat er ook al jaren minder nieuwe auto’s worden verkocht. Wij proberen dat op te lossen door te zorgen voor een goede mix in aanbod.” Jos klaagt niet. “Ik heb beleg op de boterham en ik vind dubbel beleg niet lekker. Bovendien kun je de markt niet dwingen, je moet rekening houden met de omstandigheden. Die wisselen per jaar.”
Kennis
Deze tijd vraagt ook om goed gekwalificeerde medewerkers. “Je moet de kennis voor verschillende merken op peil houden. Hoe de markt zich zal ontwikkelen? Iedereen vist in dezelfde vijver, het aantal vissen neemt af, dus verwacht ik hetzelfde voor het aantal vissers. Dus moet je als ondernemer je gezicht laten zien.
Ik ben nu zo’n zeven jaar lid van Businessclub JVC. Een mooi team, met een gevarieerd aanbod in ondernemers. Ik ben vaak aanwezig, niet tijdens wedstrijden, wel als er bijeenkomsten worden georganiseerd. Dan leert men je kennen en dan wordt de handel je ook gegund. Zo simpel kan het werken.”
Nijmegen Business