Artikelen
24 september 2014
Jos Willemsen van Rabobank Rijk van Nijmegen over zakendoen in Duitsland
Jos Willemsen (51 jaar) is internationale zakencoördinator voor Rabobank Rijk van Nijmegen. Dat betekent in de praktijk dat hij bedrijven begeleidt wanneer ze zaken (willen gaan) doen in Duitsland. “Dat is nog steeds een heel goed idee. Er is eigenlijk geen reden te bedenken om daar geen zaken te doen, maar het is wel iets waar je vooraf goed over na moet denken. Daar helpen wij onze klanten bij.”
Duitsland is de belangrijkste handelspartner van Nederland. Driekwart van onze export gaat naar onze oosterburen, we doen er veel en graag zaken. Voor bedrijven in deze grensregio is de stap naar zaken doen over de grens heel aantrekkelijk. Het is zo lekker dichtbij en er ligt een omvangrijke markt te wachten, maar hoedt u voor de vele valkuilen, want de kansen zijn groot, maar de verschillen tussen Nederlandse bedrijven, hun wetgeving en vooral de zakencultuur zijn dat ook. En dan kan een aanvankelijk geweldig idee snel verzanden in een grote teleurstelling.
Verwachtingen
“Dat hoeft niet”, vertelt Jos Willemsen. “Maar realiseer je dat die verschillen er zijn, houd er rekening mee en ontwikkel stap voor stap je plannen, dan is er een grote kans op succes. Het gaat in feite om het managen van je verwachtingen. Denk niet dat je de zaken snel en flexibel kunt regelen, houd rekening met processen die langer duren dan je gewend bent, want Duitsers willen hun eigen zaken en die van hun zakenpartners degelijk geregeld zien. Dan ben je een eind op weg.” Jos wijst bijvoorbeeld op culturele verschillen. “Het is belangrijk om je daarvan bewust te zijn. Op de website van de Rabobank, onder internationaal zakendoen, staat een filmpje waarin wordt duidelijk gemaakt hoe Duitsers tegen Nederlandse ondernemers aankijken. Heel verhelderend. Ook de praktische zaken hebben soms meer tijd nodig. Niet de betalingen, want die zijn voor SEPA-landen via IBAN uitstekend geregeld. Valutaverschillen spelen sinds de introductie van de euro ook niet meer. Maar als je in Duitsland wilt huren, leasen, een pand kopen, een GmbH starten of personeel aanneemt, dan heb je bijvoorbeeld met compleet andere wetgeving te maken. Daarvoor is goed advies noodzakelijk.” Rabobank heeft zelf vestigingen in Duitsland. “Als een klant dus iets wil en advies nodig heeft van lokale zakenpartners, dan bel ik en vraag ik om namen van betrouwbare kantoren. Zo simpel werkt het.”
Veel gaat dus automatisch goed, sommige dingen niet. “Dan geldt eigenlijk de 80-20 regel. Bij die 20% heb je hulp nodig. En dan hangt het er maar helemaal vanaf wat je als bedrijf wilt. Alleen kopen en verkopen? Dan heb je niet eens een Duitse bank of bankrekening nodig. Je loopt wel andere handelsrisico’s door andere wetgeving. Wil je een financiering? Ook dat kan, maar dan komt er meer bij kijken”, aldus Jos Willemsen. “De moraal van het verhaal blijft dat Duitsers perfecte partners zijn, wanneer je als Nederlander de mix weet te vinden tussen onze aangeboren handelssouplesse en de wat meer rigide instelling van Duitsers. En kijk ook eens wat verder dan Nordrhein Westfalen. Die deelstaat groeit lang niet zo hard als bijvoorbeeld Beieren of Berlijn. Waarom zou je dan daar niet starten?”
Meer weten? Bel Jos Willemsen op (024) 381 8600. Of ga naar www.rabobank.nl/bedrijven. Klik in de linker kolom op ‘Internationaal ondernemen’
Nijmegen Business