Artikelen
13 juli 2017
Jubilerend Inktvis Media: Kleurrijk in vormgeving, sign en drukwerk
Je bent jong en je wilt wat. Job Kaptein heeft rond zijn twintigste al een ICT-bedrijf. Vanuit de digitale wereld is een vervolgstap naar digitaal drukwerk niet zo groot. Hij schaft een grote kopieermachine aan en ‘copyshop’ Inktvis Media is geboren. Klanten weten hem al snel te vinden en vragen of hij ook grootformaat kan drukken. In rap tempo breidt hij zijn machinepark, kennis én team uit. Inktvis Media viert dit jaar haar 5-jarig jubileum. Tijd voor een gesprek met deze jonge ondernemers. Wat is het geheim van hun succes?
‘Samensmelting van generaties, sfeer en techniek zorgen voor spectaculaire projecten’
Inktvis Media
Eerst het verhaal achter de wonderlijke bedrijfsnaam. “Het aquarium in een vorig bedrijfspand was mijn bron van inspiratie. Een inktvis is een vrolijk en flexibel wezentje dat veel armen heeft om elk vernuftig idee rap te realiseren”, vertelt de enthousiaste Job. “Ons team is de inktvis. Media zie ik als informatie die beetje voor beetje in iedere soort en mogelijke maat het podium krijgt waar het in volle glorie mag schitteren. Koppel die twee aan elkaar en je hebt Inktvis Media. Een print heeft het aquarium inmiddels vervangen. Tja, dat is tenslotte onze expertise, printen.”
Digitaal Drukwerk
“Digitaal drukwerk was indertijd in opmars. Ik heb me daar volledig in verdiept. Samen zijn we heel wat beurzen af gegaan om informatie in te winnen over de beste machines. Je begint dan met één kopieerapparaat, gewoon kleinschalig in de schuur. Mijn vrouw Dorieke hielp al snel mee om de orders te verwerken.”“Ik heb na mijn opleiding nog 2 jaar in de zorg gewerkt. De groei van Inktvis Media ging zo snel, dat ik twee banen had. Dat is niet vol te houden, en werd het al snel een full time job”, aldus Dorieke.
Klantvraag
Maik: “De groei van het bedrijf is ontstaan door de vraag van de klant. In dit kader is ‘u vraagt, wij draaien’ meer dan toepasselijk. We hebben geïnvesteerd in machines om te plotten, lamineren en snijden. De techniek hebben Job en Dorieke zich volledig eigen gemaakt. Omdat zij het bedrijf van scratch af zijn begonnen, is de automatisering gestroomlijnd. Je koppelt daardoor vrij eenvoudig nieuwe machines aan de productielijn. Zo hebben we een Zund snijmachine die op een honderdste millimeter nauwkeurig snijdt en is met de Roll-X een multifunctionele werkplek. Deze machines leveren bovendien een enorme tijdswinst op. Wat deze machines in een half uur doen, kost drie uur handwerk. Investeren in dergelijke machinerie is een kostbare aangelegenheid en wij zijn daarom één van de weinigen in de regio met zulke apparaten. Veel collega’s uit de branche leggen daarom opdrachten bij ons neer.”
‘Wij zijn sterk in vormgeving en alle formaten drukwerk en signing’
Design, sign en drukwerk
Dorieke: “Wij zijn sterk in vormgeving en alle formaten drukwerk en signing. De vraag van de klant werd specialistischer en de behoefte aan vakkennis nam toe. Deze hebben we gevonden in accountmanager Aart Beumer, een oude rot in het vak. Daarmee hebben we een deskundige in huis die alles weet over belettering.”
Arbeidsethos
Maik: “Samen met een compagnon had ik jaren een drukkerij en was op zoek naar een nieuwe uitdaging. Job kon geen goede bedrijfsleider vinden en gooide een balletje op. Voor mij is dit de nieuwe uitdaging geworden, een bedrijf waaraan ik opnieuw bouw en structuur mag aanbrengen. Aart en ik zijn de twee oldies, de rest zijn jonge honden. Ik had een beeld van de jeugd van tegenwoordig: die zijn gemakzuchtiger dan onze generatie.
Toch ben ik blij verrast door hun arbeidsethos. De jonge garde is erg leergierig en willen graag vooruit.” Aart: “Het zijn snelle denkers. Soms zijn ze niet bij te benen in hun denken en doen. Echter leren wij ze nu om door te vragen als een klant een idee heeft. Kan dat niet anders? Welke mogelijkheden zijn er nog meer? Kortom, we verenigen ervaring met het nieuwe denken” Maik: “De sfeer is hier los. Wij hebben een vrijdagmiddagborrel en woensdag is het Duitse dag. Dan hebben we een Duitse lunch, Amerikaans geregeld door het gehele personeel.”
Samensmelting generaties
Job: “Door de samensmelting van generaties, de sfeer en de techniek die wij in huis hebben, ontstaan er geweldig mooie projecten. Wij produceren gemiddeld 250m2 stickers per week ongeacht het formaat en met de meest spectaculaire afbeeldingen. Behang en prints dat over muren, deuren en plafonds doorloopt. Auto’s die we volledig in een andere kleur en vol afbeeldingen wrappen en gevelbelettering die van de gevel afspat. Stands voor beurzen inclusief het ontwerp en drukwerk van een nieuwe huisstijl en brochuremateriaal. Kortom, teveel om op te noemen. Voor de buitenwacht is het misschien gek dat zo’n jong stel de directie is. Vaak vragen ze of Aart mijn vader is. Nee, dus. Eigenlijk kan ik alleen maar praten en verzamel ik vakmensen om me heen.”
De bescheidenheid van de directie, het siert hen. Door het bedrijfsbezoek aan dit kleurrijke bedrijf weten we dat zij veel meer in hun macht hebben dan dat.
Meer weten? Kijk op www.inktvismedia.nl