Artikelen
29 mei 2015
Kilsdonk Packaging & Presentation en RayPack werken nauw samen
Paul van Osch (42 jaar) nam in 2006 Kilsdonk Kartonnage in Nijmegen over, een bedrijf gespecialiseerd in luxe omplakte verpakkingen van geperst massief karton. Sindsdien is er veel gebeurd, hij groeide in mensen en middelen, verdubbelde de omzet en breidde zijn productlijn fors uit. “Dat gebeurde mede door de nauwe samenwerking met Raymond Kleine Schaars van Raypack uit Spankeren. Raymond startte in 2001 zijn bedrijf. Hij maakt verpakkingsmaterialen van golfkarton, veel POS-materialen, verpakkingen en displays. Onze producten sluiten dus nauw op elkaar aan.”
Paul van Osch dankt veel aan de verpakkingskwaliteit van Apple-producten. “Klanten raakten gefascineerd door de hoge kwaliteit en belden mij: ‘zoiets wil ik ook’. Dat kan, daar zijn we goed in. Apple brengt ook door de kwaliteit van zijn verpakkingen de producten naar een hoger niveau. Dat besef drong snel door, verpakkingen zijn belangrijk, je kunt een high end product van 500 euro niet verpakken in een doosje van een kwartje. Die opdrachten lopen soms via reclamebureaus, maar vaak ook rechtstreeks. Daar zijn we met vijftien medewerkers druk mee.”
“Verpakkingen zijn belangrijk,
je kunt een high end product van 500 euro
niet verpakken in een doosje van een kwartje.”
Raypack
Raymond Kleine Schaars ontwerpt met acht medewerkers verpakkingen. In eerste instantie met name kleine producties voor kartonnagebedrijven en drukkerijen. “Later kregen we steeds meer rechtstreekse aanvragen voor verpakkingen en displays. We beplakken het karton en stansen het in het gewenste formaat, dan wordt het afgewerkt en veredeld. Ons klantenbestand is breed, van Dokter Vogel tot snackproducenten, we werken voor Jan Linders, maar we maken ook kerstverpakking voor SBS6. Heel divers, altijd van hoge kwaliteit, vaak in een nichemarkt en soms in zeer kleine oplages, soms heel groot, landelijk maar ook veel in het regionale bedrijfsleven.” Dat geldt ook voor Paul van Osch. “Soms in tientallen, bijvoorbeeld in presentatieboxen voor DE, Heineken of Panasonic, maar we maken ook graag 150 stuks voor het bedrijf om de hoek. Het MKB is heel nadrukkelijk belangrijk voor ons.”
Samenwerking
De samenwerking tussen bedrijven is hecht. “Raymond heeft mij vlak na de overname goed geholpen. Die samenwerking gaat de volgende fase in. Niet meer dan logisch, omdat we op het gebied van kartonnen verpakkingen alles kunnen aanbieden, in elke gewenste bedrukkingstechniek. Nu gaan we die samenwerking beter zichtbaar maken, bijvoorbeeld door gezamenlijk op beurzen te verschijnen. We gaan ook samen een showroom inrichten, daarvoor zijn we op zoek naar een geschikte locatie tussen Spankeren (bij Dieren) en Nijmegen dan kom je al snel in de regio Arnhem uit. Doel is om er op termijn één bedrijf van te maken en dus ook de productielijnen samen te voegen. Dat is voor ons het punt aan de horizon. Dat doen we stap voor stap, maar ook op dit moment kunnen klanten Raymond of mij bellen voor elke verpakkingsvraag. We zijn nichespelers in de markt voor kleine oplages, maar onze organisaties zijn zo ingericht dat we ook gemakkelijk grote oplages aankunnen. Dat doen we snel en via korte lijnen met leveranciers die ons tempo kunnen volgen. Snelheid is namelijk heel belangrijk. Retailers komen vaak met een plan dat twee weken later al gerealiseerd moet zijn. Dat kunnen we ook in andere materialen, ook bijvoorbeeld met schuim of kunststof vullingen, maar de nadruk ligt op kartonnage. Het voordeel van de samenwerking? Verdere specialisatie, een groter productaanbod en vooral groei! Daar gaat het om.”
Meer weten? Kijk op www.kilsdonkpackaging.nl of op www.raypack.nl
Arnhem Business