Artikelen
30 september 2019
Klopper & Kramer Uitvaartcentrum Oud-Mariënboom draagt je op handen
Riant gelegen tussen eeuwenoude bomen en weelderig groen, staat villa Oud-Mariënboom. Door Klopper & Kramer is dit rijksmonument begin 2008 in gebruik genomen als kleinschalig rouwcentrum. De stijlvolle mix van moderne en klassieke elementen in zowel pand als inrichting zijn te bezichtigen tijdens de Open Monumentendagen op 14 en 15 september. Broers Bart en Coen Kramer staan voor datgene wat het familiebedrijf al bijna 100 jaar kenmerkt: een onveranderd betrokken professionaliteit, binnen een sterk verander(en)de uitvaartbranche.
Bart en Coen namen het familiebedrijf over van hun vader en de heer Klopper. Het vak van ‘uitvaartondernemer’ werd echter al een generatie eerder binnen de familie uitgeoefend; vaders vader hielp, vanuit het metier van koster, de pastoor bij uitvaarten. Later werd dit een beroep op zich. Momenteel zelfs een heel populair beroep. De laatste 10 jaar is in Nederland het aantal uitvaartbedrijven ruim verdubbeld.
Naast de bekende grote, landelijke verzekeringsmaatschappijen, zijn er heel veel eenmansbedrijfjes bijgekomen. Klopper & Kramer zit hier als het ware tussenin: dit bedrijf heeft de ervaring en professionaliteit van een grote onderneming, maar de oprechte betrokkenheid en flexibiliteit, die je verwacht van een kleinschalige onderneming.
Oprechte betrokkenheid
Bart: “Vanuit de gedachte dat nabestaanden op zelf gekozen momenten in alle rust afscheid moeten kunnen nemen, zijn in de villa twee familiekamers ingericht. Bezoektijden zijn vrij. Een van beide kamers-en-suite geeft 24/7 toegang om bij de overledene te zijn. De familie krijgt een sleutel. Voor kinderen is er een speelhoekje.”
Klopper & Kramer helpt vanuit een oprechte betrokkenheid. Ook ná de uitvaart. Soms vindt iemand onvoldoende steun bij vrienden of familie en is het fijn om extra support en houvast te krijgen van professionals die exact weten wat een rouwproces met je kan doen. Op de net vernieuwde site is veel inspiratie te vinden en staan verschillende checklists en handleidingen, bijvoorbeeld over hoe om te gaan met social media accounts van een overledene.
Professioneel & onafhankelijk
Coen: “Een begrafenisondernemer faciliteert. Samen met nabestaanden organiseren wij de uitvaart en zorgen we dat dingen volgens plan verlopen. Ik vergelijk het wel eens met een bruiloft organiseren in zes dagen. Dan is het handig als iemand met veel kennis en ervaring helpt. En dat is waar wij goed in zijn. Daarbij hebben we de meeste zaken in eigen beheer, zoals rouwauto’s, een drukkerij en eigen studentendragers. We zijn dus niet afhankelijk van derde partijen, wat de betrouwbaarheid en accuratesse ten goede komt. Wij zijn ervaren in het opmaken van advertenties en de plaatsing ervan in bijvoorbeeld dagbladen, maar ook in het ontwerpen en drukken van rouwdrukwerk. Binnen het uitvaartcentrum wordt een overledene professioneel verzorgd, eventueel samen met nabestaanden.”
Persoonlijk versus klassiek
De term ‘persoonlijk’ als verkoopargument is bij uitstek binnen de uitvaartbranche een uitgeholde kreet. Er is echter wel veel veranderd de laatste 20 jaar. Daar waar vroeger de uitvaarten vooral een kerkelijk karakter hadden, beweegt het laatste afscheid zich tegenwoordig tussen de klassieke (kerkelijke) uitvaart en een afscheid waar nabestaanden zelf zingevende rituelen bedenken, vaak op een bijzondere locatie bijvoorbeeld in de natuur. Bart: “Ook hierbij zijn wij steun en toeverlaat, met veel ervaring en boordevol goede ideeën. En over natuur gesproken: omdat wij milieu en duurzaamheid belangrijk vinden, zullen we binnenkort ook deelnemen aan de stichting ‘Greenleave’, het keurmerk voor de duurzame uitvaart.”
Kortom: bij dit familiebedrijf wordt zowel de overledene, als de klant op handen gedragen.
Meer weten? Kijk op www.kk.nl
Nijmegen Business