Artikelen
28 september 2016
KOBESPA en NL Energiecollectief: ‘Op een eerlijke manier besparen op energie’
Veel bedrijven en particulieren betalen maandelijks een vast bedrag aan stroom en gas, maar weten niet dat het eigenlijk een stuk goedkoper kan. Gemiddeld kunnen deze kosten zelfs met zo’n twintig procent omlaag. KOBESPA en NL Energiecollectief kennen de energiemarkt als geen ander en zetten deze kennis in om de vaste lasten van bedrijven en particulieren te verlagen.
KOBESPA en NL Energiecollectief zijn geen energiemaatschappijen, maar collectieven. In het kort werkt het als volgt: ze verenigen bedrijven, volgen de energiemarkt en besteden op lage momenten het energievolume aan bij energiemaatschappijen. Dat begon negen jaar geleden met de grootzakelijke markt, vertelt directeur Toan Le. “Ik hoorde vaak dat ondernemers tegen vaste lasten aan liepen. Zo ontstond het idee om KOBESPA, dat staat voor Kosten Besparen, op te zetten.”
Kosten drukken
Een strategisch inkoopbeleid is de basis van KOBESPA, maar het energiecollectief ondersteunt grote bedrijven op veel meer vlakken. Toan: “We zoeken uit hoe we de kosten kunnen drukken door volumes te bundelen, maar kijken ook naar de fysieke aansluiting, netwerkkosten, capaciteit, energieopwekking en factuurcontrole.” Al snel groeide ook de vraag vanuit het mkb en particulieren. Jan Geerts, die als adviseur voor KOBESPA werkte, en Toan besloten eind 2013 om NL Energiecollectief op te richten. Jan: “Het is hetzelfde principe als KOBESPA, maar dan voor een andere doelgroep.”
Werkwijze
De energiemarkt heeft bij veel mensen een negatief imago, onder andere door agressieve telefonische verkoop en woekertarieven. Jan en Toan hanteren een hele andere werkwijze. “Wij verkopen telefonisch geen contracten”, vertelt Jan. “Onze werkwijze is om ondernemers te benaderen voor een afspraak. Tijdens de afspraak leggen onze adviseurs precies uit wie we zijn, wat we doen en wat we zouden kunnen betekenen. Vervolgens maken we een scan en brengen we precies in beeld wat er verbeterd kan worden. Kortom maatwerk!”
Samenwerking
Beide energiecollectieven hebben inmiddels een gezamenlijke klantenkring van zo’n vijfduizend bedrijven en duizend particulieren. Veel van die klantrelaties ontstaan dankzij samenwerkings-verbanden. Toan legt uit: “We werken samen met allerlei partijen, zoals dorpskernen, parkmanagement, verenigingen en vakbonden. Zij informeren hun leden en degenen die interesse hebben, verwijzen ze naar ons door. Een gedeelte van onze vergoedingen stroomt terug naar de vereniging, hierdoor kunnen ze ook weer andere projecten opzetten. Dat vinden we ook belangrijk, want zo vloeit het terug naar de maatschappij.”
Eerlijk
KOBESPA en NL Energiecollectief hebben een landelijke dekking met vier kantoren en een uitgebreide backoffice. Dankzij de kwalitatief hoogwaardige dienstverlening en service blijven klanten voor de lange termijn. Jan: “Als wij iets zeggen, komen we dat ook na.Vaak worden er door andere partijen veel beloftes gedaan maar niet nagekomen, dat levert trammelant op. Daarin zijn wij anders. We zeggen het zoals het is.”
‘We kijken verder dan alleen tarieven’
Gestaag groeien
Die transparantie en eerlijkheid vormen de reden dat KOBESPA en NL Energiecollectief goed overeind blijven in een concurrerende markt. “Dankzij duurzaam ondernemen willen we het beste energiecollectief van Nederland worden. We kijken verder dan alleen tarieven. Natuurlijk willen we groeien, maar dat hoeft niet al te snel. We vinden het belangrijker dat klanten bij ons blijven en tevreden zijn.”
Heeft u interesse?
Neem dan contact op met KOBESPA & NL Energiecollectief via 024 – 35 55 993. Voor meer info: www.kobespa.nl – www.nlenergiecollectief.nl