Artikelen
7 februari 2019
Rene Elvers Vleeswaren: ‘Dé b2b-leverancier van ambachtelijke producten’
Al sinds 1968 is groothandel Elvers Vleeswaren een begrip in de regio. Opgericht door Lambert Elvers, werd de zaak in 1977 overgenomen door diens zoon René en wordt nu mede gerund door Renés zoons Mike en Davey. USP’s als een zeer persoonlijke benadering, de levering van uitsluitend kwaliteitsproducten en een uitmuntende service lieten de succesvolle onderneming de afgelopen vijftig jaar sterk groeien. Het assortiment is toegenomen van 30 stuks in 1968, tot ruim 3.000 artikelen vandaag de dag.
In 1999 kocht René Elvers de voormalige vleeswarenfabriek van v. Elferen. Naast de groothandel in Wijchen had René vanaf dat moment ook een eigen productiebedrijf in Nijmegen: René Elvers Vleeswaren Belvédère B.V. genaamd. Het bedrijf richt zich uitsluitend op bedrijven, niet op particulieren. Toch kunnen particulieren ook van bepaalde producten van de vleeswarenspecialist genieten: “We leveren onder andere aan supermarkten, slagerijen, cateringbedrijven, speciaalzaken, instellingen en tal van andere bedrijven”, aldus Mike Elvers.
Geoliede machine
Mike en Davey werden van kinds af aan betrokken bij het bedrijf. Als baby speelden ze er in de box, hadden er hun eerste vakantiebaantjes en liepen er stage. De vleeswarenspecialist is met drie generaties werkzaam in het bedrijf dat niet alleen in letterlijke zin een hecht familiebedrijf is, ook de werknemers mag je gerust rekenen tot de ‘familie’.
Iedere werknemer is inzetbaar in het gehele proces: van het in orde maken van een bestelling tot het bezorgen van de levering. Iedereen kan voor iedereen invallen. Dat is natuurlijk flexibiliteit en daarmee efficiëntie ten top! Zo is John Theunissen al ruim achtendertig jaar betrokken bij het bedrijf en al meer dan twintig jaar adjunct-directeur, maar hij levert ook gerust een order af. Er zijn zo’n vijfentwintig vaste medewerkers, verdeeld over de twee bedrijven. Velen werken er al jaren. Dat is ook prettig voor de klantenkring die al sinds jaar en dag met dezelfde personen te maken heeft.
Assortiment door de jaren heen
Sinds een jaar of veertien levert René Elvers niet alleen vlees, vleeswaren en kaas, maar onder andere ook sauzen, salades, brood, tapas, verpakkingen en disposables. Alles wordt geleverd op maat en het aanbod is compleet, waardoor een klant alles bij één adres kan krijgen. De salades worden het meest verkocht, daarna de kazen. Het assortiment is door de tijd heen sterk veranderd. Dat is niet verwonderlijk. Een paar decennia geleden waren producten als paté en Serranoham een echte luxe en werden alleen met bijvoorbeeld Kerst besteld. Tegenwoordig worden ze het hele jaar door verkocht. Daarentegen blijft wild wel echt een seizoens- en luxe product. Mike: “Verder hebben we bijvoorbeeld een leverancier die erg exclusieve vleeswaren maakt, met ingrediënten als parmezaan en truffel. Dat loopt wat harder met de Kerst, maar ook daarbij zie je van lieverlee steeds meer verkoop gedurende het hele jaar. Ambachtelijke vleeswaren zijn wel iets waarbij we duidelijk onderscheidend zijn van de massa. Denk aan bakbloedworst of balkenbrij. De recepten van dergelijke producten zijn nog altijd authentiek en worden gemaakt in ons productiebedrijf in Nijmegen. Dat geldt ook voor onze salades en sauzen. Daar gaan al veertien jaar dezelfde soort aardappels, augurken en mayonaise in. De klant verwacht dat en daarmee houd je ook de kwaliteit hoog.” Meegaan met de tijd, maar ook die constante kwaliteit leveren: die balans heeft René Elvers Vleeswaren absoluut gevonden.
Klantenkring
Het gebied waar René Elvers Vleeswaren levert, reikt tot aan zo’n vijftig kilometer rond Nijmegen. “Zeg maar van Doetinchem tot Den Bosch en Venlo. Er zitten wat uitschieters tussen, zo hebben we klanten in Sevenum en Geleen en leveren we zelfs aan een Nederlandse slager in Marbella”, vertelt Mike. Hij vervolgt: “We moeten het heel erg van onze service hebben. Bij sommige klanten komen we vijf à zes dagen in de week, soms zelfs meerdere keren per dag.
Dat kan niet als een klant in Amsterdam zit.” René licht het nog wat verder toe: “We zijn eigenlijk vijf en een halve dag in de week bezig om onze klanten te bedienen. De werkweek begint op maandag om zes uur in de ochtend en eindigt op zaterdagmiddag om twee uur, maar belt er nog iemand, dan brengen we ook die bestelling gewoon nog weg. We rijden ook voor één emmer: dat is onze service. In onze relatief kleine radius zit zoveel horeca en er komt alleen maar meer bij, dus er valt hier nog heel veel te winnen voor ons. We leveren alles zelf en zijn wat dat betreft niet afhankelijk van de levering van derden, wat altijd trager gaat dan dat je het in eigen handen hebt. Vanuit ons productiebedrijf in Nijmegen komt alles bij de groothandel in Wijchen binnen en vervolgens gaat het naar de klant. Je ziet eigenlijk dat andere bedrijven óf in vers vlees gespecialiseerd zijn, óf ze zijn een horeca groothandel. Wij hebben de combi. We hebben klanten die ons ’s avonds om elf uur een mailtje sturen en de volgende dag hebben ze hun spullen vóór de middag in huis. Dat is onmogelijk als je je spullen moet inkopen.”
Flexibiliteit en extreem korte lijnen
Groothandels nemen bovendien minder makkelijk nieuwe producten in hun assortiment op. Ze willen eigenlijk alleen maar minder producten, want het hebben van een voorraad kost geld. Hoe meer voorraad je hebt, hoe meer geld er op de plank ligt. “Maar voor ons maakt het niets uit, wij bestellen gewoon een doosje mee voor een klant, want die zien we toch iedere week.
Dat is de flexibiliteit van een wat kleiner bedrijf”, vertelt Davey enthousiast.René vult aan: “Onze flexibiliteit en klantgerichtheid zit hem ook in het leveren op maat. Wil een horecabedrijf tachtig gram vlees, dan krijgt dat bedrijf tachtig gram, wil je tweehonderd gram, dan krijg je die hoeveelheid. Inmiddels leveren we ook aan collega-groothandels, dus we zijn ook niet echt een concurrent van elkaar. Door het eigen productiebedrijf heeft onze groothandel zeker bestaansrecht gekregen. We leveren maatwerk op twee manieren. Enerzijds dus qua hoeveelheid, maar ook qua receptuur. Als een klant een bepaalde salade met specifieke ingrediënten bereid wil hebben, dan maken we die. Voor een aantal bedrijven hebben we op die manier de productie uit handen genomen.”
Kortom: bij René Elvers weet je altijd wat voor vlees je in de kuip hebt… het beste!
Meer weten? Kijk op www.reneelvers.nl
Nijmegen Business